Kursplan för Kulturarvspolitik och identitet
Heritage Politics and Identity
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5KV705
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Kulturvård A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2017-06-07
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2018-04-16
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2018
-
Behörighet:
Kandidatexamen
- Ansvarig institution: Konstvetenskapliga institutionen
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna
avseende kunskap och förståelse
- kritiskt reflektera över kulturarvets motstridiga natur och särskilt dess politiska konsekvenser, samt diskutera detta genom relevanta begrepp,
- förstå hur och varför kulturarv formas av och ingår i politik,
- förstå och redogöra för komplexiteten i kulturarvet i ett globalt sammanhang,
avseende färdighet och förmåga
- beskriva och tillämpa olika kulturarvsdiskurser, samt att tänka bortom eurocentriska definitioner och beskrivningar av kulturarv och bevarande,
- självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor av relevans för kulturarvskritiska studier,
- självständigt samla in information och material för att producera och presentera en kort uppsats om ett ämne som är relevant för kursens tema,
avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera till kritiska förhållningssätt till kulturarvet och dess politiska konsekvenser,
- värdera och behandla olika och alternativa kulturarvspraktiker och föreställningar, samt
- uppvisa medvenhet om samt värdera etiska aspekter på forskning som berör etnicitet och identitet inom fältet kulturarv och hållbarhet.
Innehåll
Denna kurs behandlar främst aspekter av social och kulturell hållbarhet, och fokuserar på kulturarvet som en politisk maktfaktor i förhållande till identitet och tillhörighet. Kursen ger studenterna en bättre förståelse av de komplexa relationerna mellan kulturarv och människor i samhället, särskilt de relationer som involverar auktoritet och makt. Kursen kommer också att ge studenterna verktyg för att förstå och hantera denna komplexitet genom kritiska förhållningssätt till kulturarv och bevarande. Fallstudier från olika delar av världen kommer att presenteras. Under kursen kommer studenter att möta kulturarv i förhållande till nationalism, kolonialism och postkolonialism. En särskild tonvikt ligger på att balansera den dominerande eurocentriska, materialfokuserade kulturarvsdiskursen, genom att presentera alternativa metoder till och grunder för kulturarv, utforska frågor som materiella och immateriella arv, identitet, äkthet, ägande, samt kulturella-, minoritets- och mänskliga rättigheter.
Undervisning
Kursen består av seminarier, föreläsningar och exkursioner. Det kan förekomma en exkursion utanför Gotland. Aktivt deltagande i seminarier, grupparbeten och exkursioner är obligatoriskt. Frånvaro från någon av dessa kommer att behöva kompenseras.
Examination
Bedömning kommer att baseras på aktivt deltagande i seminarier och inlämning av skriftliga uppgifter. Betyg ges i enlighet med det svenska betygssystemet. Följande betyg används: Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2017)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2018
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
-
Aykan, Bahar
Patenting Karagöz : Unesco, nationalism and multinational intangible heritage
Ingår i:
International journal of heritage studies : IJHS.s. 949-961
Obligatorisk
-
Byrne, Denis
Western Hegemony in Archaeological Heritage Management
Ingår i:
History and anthropology.New York: Harwood Academic Publ., 1984-
vol. vol. 5 (1991)s. 269-276 alternativt Fairclough, Graham, Rodney Harrison, John H. Jameson and John Schofield (eds) The Heritage Reader Routledge, 2008 s. 229-234
Obligatorisk
-
Silverman, Helaine;
Ruggles, D. Fairchild
Cultural heritage and human rights
New York: Springer, 2007
Obligatorisk
-
Gordillo, Gastón.
Rubble : the afterlife of destruction
Durham: Duke University Press, 2014
Obligatorisk
-
Harrison, Rodney
Heritage : critical approaches
Milton Park, Abingdon: Routledge, 2013
Obligatorisk
-
Long, Colin;
Labadi, Sophia
Heritage and globalisation
Abingdon: Routledge, c2010.
Obligatorisk
-
Holtorf, Cornelius
Averting loss aversion in cultural heritage
Ingår i:
International journal of heritage studies : IJHS.s. 405-421
Obligatorisk
-
Tucker, Hazel;
Carnegie, Elizabeth
World Heritage and the Contradictions of "Universal Value"
Ingår i:
Annals of tourism research : a social science journalNew York: Pergamon Press, 1974-
vol. Vol. 47 (2014)s. 63-76
Obligatorisk
-
Winter, Tim
Beyond Eurocentrism : Heritage Conservation and the Politics of Difference
Ingår i:
International journal of heritage studies : IJHS.s. 123-137
Obligatorisk
Ytterligare litteratur om högst 200 sidor kan delas ut under kursen.
Referenslitteratur
-
Harrison, Rodney
Understanding the politics of heritage
Manchester: Manchester University Press, 2010.
-
Meskell, Lynn
Global heritage : a reader
Chichester: John Wiley & Sons, 2015