Psykiatri

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 3PS050

Kod
3PS050
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 12 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för medicinska vetenskaper

Allmänt

Kursens tänkbara målgrupper är personer verksamma inom sjukvård, socialtjänst, kriminalvård samt polis och (vård)lärare.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursen avser att ge övergripande kunskaper i psykiatrisk diagnostik och sjukdomslära, samt principer för behandling, rehabilitering och prevention.

Efter avslutad kurs skall studenten ha uppnått följande mål:

Kunskap och förståelse

  • kunna redogöra för psykiatrisk diagnostik och förklara diagnostisk validitet och reliabilitet
  • beskriva bio-psyko-sociala modellen för hur psykisk sjukdom utvecklas
  • förklara begreppet stress ur ett biologiskt och psykosocialt perspektiv samt relatera stress till psykisk sjukdom
  • definiera psykiska symtom och syndrom i olika åldersgrupper och värdera symtom ur både ett transkulturellt- och genusperspektiv.
  • identifiera, analysera och diskutera olika perspektiv, patient-, närstående-, och samhällsperspektiv på psykisk sjukdomen* beskriva och ge exempel på olika typer av prevention inom psykiatrin och särskilt suicidprevention
  • redogöra för medicinska och psykologiska behandlingsmetoder samt psykoedukativa interventioner inom området, samt rehabilitering/habilitering vid olika psykiska funktionshinder,
  • sammanfatta etiska principer, lagar och förordningar relevanta för psykiatri

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga till reflektion över de problem som är förenade med psykisk sjukdom och psykiska funktionshinder,
  • analysera och värdera vetenskaplig text från olika källor, själv skriva vetenskapligt och hantera referenser i samband med inlämningsuppgifter
  • utvärdera egna och andras prestationer, ha förmåga att ge och ta återkoppling samt identifiera eget behov av fortsatt kunskapsutveckling

Innehåll

De vanligast förekommande psykiska sjukdomarna, diagnostik och klassifikation, psykiska funktionshinder, lagstiftning, etik, vetenskaplighet, psykiatrisk behandling och rehabilitering, biologiska, psykologiska och psykopedagogiska interventioner, suicidprevention, transkulturell psykiatri, äldrepsykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri.

Undervisning

Kursen ges på kvartsfart under två terminer. Kursen är till stora delar webbaserad och bygger på självstudier. Undervisningen omfattar litteraturstudier, webbföreläsningar, individuella inlämningsuppgifter samt grupparbeten där man skriver inlägg och sedan kommenterar de andra gruppmedlemmarnas inlägg på webben. Både inlämningsuppgifter och grupparbeten är obligatoriska. Kommunikation mellan deltagare och lärare sker i huvudsak via webbplatsen samt via e-post. Detta förutsätter att deltagarna har tillgång till Internet.

Kursen är indelad i fem moment, och en fördjupningsuppgift. För att få gå vidare till ett nytt moment krävs att det föregående momentet är godkänt och dessutom inom de angivna tidsramarna. Flera av målen för värderingsförmåga och förhållningssätt examineras i samband med grupparbetena. Därför måste de angivna tidsramarna för varje uppgift följas. Allas inlägg måste finnas i tid för att de andra gruppmedlemmarna ska ha något att kommentera. Om inlämning eller kommentarer bedöms otillräckliga begärs komplettering och studenten har möjlighet att komplettera inom en given tidsram. Studenter som inte lämnat in eller inte blivit godkända får inte går vidare till nästa moment. En utförlig studiehandledning finns tillgänglig för studenter antagna till kursen.

Examination

Skriftlig examination sker dels efter varje moment under kursen samt vid slutet av kursen, sammantaget sex gånger. Examinationen utgörs av flervalsfrågor som webbtest efter de fem första momenten, och som en individuell skriftlig fördjupningsuppgift som den sjätte examinationen.

För godkänd kurs krävs att alla inlämningsuppgifter och gruppuppgifter inkommit i rätt tid och godkänts, samt att alla examinationer är godkända.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin