Hälsa och förebyggande av ohälsa I

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ150

Kod
3SJ150
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1N, Vårdvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 5 juni 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 1 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/ praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning i form av fältstudier.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A14/16)

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

- analysera människans utveckling och hälsa ur ett livscykelperspektiv

- analysera teorier, modeller och begrepp, samt tillämpa metoder och styrdokument, i relation till omvårdnad, utveckling och lärande samt vetenskaplig metod

- förklara människokroppens anatomi och fysiologi ur ett livscykelperspektiv

- förklara grundläggande farmakologiska begrepp och principer, verkningsmekanismer och biverkningar vid läkemedelsbehandlingar av folksjukdomar samt kunna tillämpa läkemedelsräkning

- särskilja metoder och strategier inom folkhälsoarbete

- särskilja vanligt förekommande tillstånd och folksjukdomar samt kunna planera anpassade omvårdnadsåtgärder

- tillämpa kunskaper i klinisk mikrobiologi för att förhindra vårdrelaterade infektioner

- tillämpa lagarbete och beskriva olika professioners kompetenser och ansvarsområden av relevans för hälso- och sjukvård

- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin kompetens

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD (10 HP)

- interprofessionell kompetens

- kärnkompetenser

- metaparadigm; människa, hälsa, miljö och omvårdnadshandlingar

- omvårdnad som profession och akademiskt ämne

- omvårdnadsprocessen

- bemötande och kommunikation

- etiska, kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter inom omvårdnadsarbetet

- etiska teorier, principer och modeller

- mänskliga rättigheter

- stigmatisering

- teorier, modeller och begrepp relaterat till utveckling och lärande

- våld i nära relationer

- informationssökning och bibliotekskunskap

- vetenskaplig metod 1

- vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi

- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar, författningar och styrdokument

- folkhälsobegrepp- och mål, nationella, internationella och historiska perspektiv, hälsoteorier, prevention och promotion

- folkhälsoarbete på individ, grupp och samhällsnivå

- barns hälsa och livsvillkor

- reproduktiv och perinatal hälsa vid normal graviditet och förlossning

- omvårdnad vid folksjukdomar

- medicinsk teknik 1

MEDICINSK VETENSKAP (20 HP)

- anatomi och fysiologi

- farmakologi

- mikrobiologi

- näringslära

- folksjukdomar; allergiska sjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar, infektionssjukdomar, psykisk ohälsa

Hälsa och förebyggande av ohälsa, 15 hp

Anatomi och fysiologi, 15 hp

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning. Interprofessionellt lärande.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle.

Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin