Kursplan för Dyskalkyli, utredning av matematiksvårigheter

Dyscalculia, Assessment of Numeracy Skills

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 3LG936
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Logopedi AXX

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2010-03-10
  • Inrättad av: Ordförandebeslut Margareta Jennische
  • Reviderad: 2017-12-12
  • Reviderad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten
  • Gäller från: vecka 27, 2018
  • Behörighet: Logopedexamen och minst 6 månaders yrkeserfarenhet inom logopedi. Intyg om yrkeserfarenhet ska bifogas med ansökan.
  • Ansvarig institution: Institutionen för neurovetenskap

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten
• kunna redogöra för normal och avvikande utveckling av räkneförmågan
• kunna redogöra för förhållandet mellan avvikande räkneförmåga, språklig svaghet och läs- och skrivsvårigheter
• kunna genomföra en logopedisk utredning av räkneförmåga
• kunna ställa diagnosen dyskalkyli
• kunna ge förslag till pedagogiska åtgärder

Innehåll

Aktuellt diagnostiskt regelverk kommer redovisas inledningsvis samt vad det innebär för logopedens kliniska verksamhet.
Kursen kommer att gå igenom hur barnet normalt utvecklar räkneförmågan samt vad som kännetecknar avvikande utveckling vid dyskalkyli.
Räkneförmåga kommer att ställas i relation till språklig förmåga, inklusive läsning och skrivning.
Logopeder med god erfarenhet av räkneutredningar kommer att gå igenom utredningsförfarande.
Deltagarna kommer att att läsa 100-150 sidor vetenskapliga artiklar samt självständigt genomföra en utredning av räkneförmågan.
Redovisning av hemuppgifter kommer att ges gott om tid och ske i grupp med återkoppling från lärare och via gruppdiskussion.
Forskningsrapporter om effekt av träning kommer att redovisas.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar och redovisning av hemuppgifter.

Examination

Obligatorisk deltagande i undervisningen. Genomföra en utredning av räkneförmåga samt författa en PM på två till fyra A4-sidor med tydlig koppling till ämnet räknesvårigheter och dyskalkyli.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga obligatoriska moment samt godkänt tentamensprov.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov).

Litteratur

Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.