Komplexa vårdsituationer

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 3SJ650

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3SJ650
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap G1F, Vårdvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 17 januari 2018
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Allmänt

Kursen ges i termin 6 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier och klinisk/praktisk färdighetsträning (15 hp) samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU, 15 hp). Ämnesinnehållet är 20 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 10 hp Medicinsk vetenskap. Ämnena integreras.

Behörighetskrav

Behörig att registreras och därmed gå kursen är den som vid kursstart har godkända kurser från termin 1, 2 och 3, samt godkänd VFU-placering från termin 4 och 5 (totalt 109,5 hp).

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten, utifrån en helhetssyn på människan, kunna:

- planera, fördela och delegera arbetsuppgifter, samverka med olika yrkesgrupper samt handleda personal och studerande för att uppnå god och säker vård

- planera och tillämpa situationsanpassade åtgärder för att förhindra smittspridning samt vårdrelaterade infektioner

- särskilja olika ohälso- och sjukdomstillstånd, förklara patofysiologi samt värdera val av diagnostik och behandling

- självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge och utvärdera vård och behandling

- tillämpa läkemedelshantering och värdera verkningsmekanismer och biverkningar, inklusive kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar

- tillämpa och värdera situationsanpassad informations- och kommunikationsteknik

- tillämpa och värdera aktuell evidensbaserad kunskap inklusive styrdokument, teorier, modeller och begrepp samt metoder i relation till omvårdnad, organisation, ledarskap, utveckling och lärande

Efter genomförd kurs ska studenten:

- visa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående

- visa självkännedom och empatisk förmåga

- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategier för fortlöpande utveckling av sin kompetens

Innehåll

VÅRDVETENSKAP MED INRIKTNING MOT OMVÅRDNAD (20 hp)

- jämlik vård innefattande vårdetik och samhällsaspekter

- våld i nära relation, med fokus på kvinnor och sårbara grupper

- teorier, modeller och begrepp relaterat till vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad

- hälsoekonomiska begrepp

- ledarskapsmodeller, inklusive konflikthantering

- hälso- och sjukvårdens organisation, lagar, författningar och styrdokument

- undervisning och handledning av patient, personal och studerande

- yrkesmässig handledning i omvårdnad

- evidensbaserad vård, inklusive kvalitets- och säkerhetsaspekter i vården

- förbättringskunskap i dialog med klinisk verksamhet

- basal och specifik omvårdnad vid ohälsa och risk för ohälsa

- omvårdnadsprocessen, dokumentations- och vårdplaneringsmodeller

- samverkan i team med fokus på komplex vård och professionell kompetens

- informations- och kommunikationsteknik

MEDICINSK VETENSKAP (10 hp)

- patofysiologi, diagnostik och behandling vid ohälso- och sjukdomstillstånd inom somatisk vård av vuxna och psykiatrisk vård av barn och vuxna

- farmakologi

- mikrobiologi och immunologi

- nutrition

- smärta

- undersökningar inom klinisk kemi/fysiologi och radiologi

Undervisning

ARBETSFORMER

Föreläsningar, litteraturstudier, arbete i basgrupper, rollspel, individuellt arbete, seminarier och webbaserad undervisning. Klinisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning, inklusive interprofessionellt lärande på klinisk utbildningsavdelning.

OBLIGATORISKA MOMENT

Introduktion till kurs, obligatoriska föreläsningar, schemalagda basgruppsträffar, seminarier, klinisk färdighetsträning, verksamhetsförlagd utbildning, studieuppgifter med skriftlig och/eller muntlig redovisning och examination.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursens gång i form av skriftliga och muntliga uppgifter individuellt och i grupp samt examination av kliniska/praktiska färdigheter. Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. För examination av verksamhetsförlagd utbildning används bedömningsinstrumentet AssCe som stöd. Samtliga delmoment och skriftlig individuell sluttentamen skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

NATIONELL KLINISK SLUTEXAMINATION (NKSE)

Inom kursens ram sker NKSE, gällande hela sjuksköterskeprogrammets innehåll, med skriftlig tentamen och praktiskt prov.

För deltagande i Nationell klinisk slutexamination, skriftlig del, krävs:

- godkända kurser från terminerna 1-4 samt 15 hp från termin 5, inklusive godkänd VFU-placering med tillhörande teoretiska uppgifter (totalt 135 hp).

För deltagande i Nationell klinisk slutexamination (NKSE), praktisk del, krävs:

- godkända kurser från terminerna 1-4, godkänd VFU-placering med tillhörande teoretiska uppgifter i T5 samt ytterligare 15 hp sammanlagt från terminerna 5 och 6 (totalt 142,5 hp)

Övriga föreskrifter

Student som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Efter 5 underkända tentamina kan den studerande förlora sin plats i utbildningen. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som tentamenstillfälle.

Enligt medicinska fakultetens beslut (Dnr 3579/98, 3651/98I) ska studenten lämna in en skriftlig ansökan till kursledare/studierektor om att få delta i tentamen vid det fjärde försöket. Kursledare/studierektor ska därefter tillsammans med studenten analysera situationen och vid behov erbjuda stödinsatser i syfte att optimera studentens förberedelser inför tentamen.

Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Tidpunkten bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin