Genus, arbete och familj

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5GN042

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5GN042
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Genusvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 23 augusti 2018
Ansvarig institution
Centrum för genusvetenskap

Allmänt

Kursen ges som fristående kurs på grundnivå. Kursansvarig är Centrum för genusvetenskap.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)

Mål

Efter godkänd kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för och diskutera grundläggande genusvetenskapliga begrepp, teorier och frågeställningar inom forskningsområdet arbete och familj
  • tillämpa och problematisera grundläggande genusvetenskapliga begrepp och teorier om arbete och familj
  • göra analyser av genusvetenskapliga frågeställningar och empiriska material inom givna tidsramar
  • göra grundläggande informationssökningar och ha kännedom om enkel referenshantering
  • skriftligen och muntligen kommunicera grundläggande kunskaper till andra

Innehåll

Kursen introducerar aktuell genusforskning med samhälleliga perspektiv på arbete och familj. Mot en bakgrund av historiska perspektiv och globala utblickar fokuseras nutida förhållanden i en svensk kontext. Kursen är identisk med Genusvetenskap A, delkurs 2: Arbete och familj (7,5 hp).

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och icke-lärarledda gruppövningar. Seminarierna är obligatoriska. Frånvaro från enstaka seminarium (1-2) kan i undantagsfall kompenseras genom särskild ersättningsuppgift, som meddelas av läraren och genomförs enligt instruktion och inom given tidsram.

Examination

Kursen examineras genom fältarbete, hemtentamen och seminariedeltagande. Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Betygskriterier delas ut vid kursstart.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin