Genusperspektiv vid textanalys
Kursplan, Avancerad nivå, 5LV262
- Kod
- 5LV262
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Litteraturvetenskap A1N, Skandinavistik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 december 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för litteraturvetenskap och retorik
Allmänt
Kursansvarig institution är Litteraturvetenskapliga institutionen.
Behörighetskrav
Behörig är den som uppfyller kraven för en kandidatexamen.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- redogöra för huvuddragen inom genusforskningens teoribildning
- självständigt diskutera och behandla genusteoretiska frågeställningar
- självständigt avgränsa, utforma och utföra en mindre forskningsuppgift
- aktivt och självständigt delta i seminariediskussioner och genomföra egna redovisningar
Innehåll
Kursen ger en historisk översikt över den feministiska tanketraditionen från 1700-talet och framåt samt över den genusvetenskapliga teoribildningen. Under seminarierna studeras såväl skönlitterära som teoretiska texter. Fokus ligger både på den litterära gestaltningen och ideologiska samt idéhistoriska aspekter. Genomgående kommer frågan om hur kön konstruerats och förändrats historiskt att diskuteras.
Undervisning
Undervisningen ges i seminarieform, varvid aktiv närvaro krävs. Seminarierna ägnas litterära texter av olika slag, vilka analyseras med genusteoretisk sekundärlitteratur hämtad från skilda discipliner. I de fall den studerande avser att tentera kursen som läskurs diskuteras förslag till kurslista med examinator.
Om kursen ges som läskurs genomförs undervisningen i form av självstudier samt ett begränsat antal seminarier.
Examination
Examinationen sker dels fortlöpande genom aktiv medverkan vid seminarierna, dels genom en skriftlig analysuppgift. Kursen bedöms med betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.