Kursplan för Praxisnära språkforskning
Practice-Related Language Research
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS214
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska A1N,
Skandinavistik A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2017-10-18
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2018-09-11
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2018
-
Behörighet:
Uppfyllda krav för kandidatexamen med ett språkvetenskapligt ämne som huvudområde. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera centrala forskningsperspektiv och forskningstraditioner inom praxisnära språkforskning och sätta in dessa i ett större språkvetenskapligt sammanhang
- redogöra för, diskutera och värdera vanliga angreppssätt och arbetsmetoder inom praxisnära språkforskning
- ge förslag på frågeställningar inom praxisnära språkforskning
- planera och självständigt genomföra en mindre undersökning som berör ett praxisnära forskningsproblem
- diskutera metodiska och etiska överväganden i egna och andras forskningsupplägg.
Innehåll
Praxisnära språkvetenskap är ett forskningsfält som har fokus på språk och kommunikation i autentiska situationer och syftar till att producera kunskap som är relevant för dem som forskaren forskar om och med. Kursen ger en överblick över fältet i relation till det större språkvetenskapliga sammanhanget och belyser särskilt de specifika metodiska och etiska utmaningar och möjligheter som området innebär. Studenten ska inom kursen också själv pröva på att arbeta praktiskt med praxisnära forskning genom att planera och genomföra ett mindre projekt på exempelvis ett företag, en myndighet eller en skola.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och uppgifter. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer. Kursen kan också studeras med enskild handledning.
Examination
Kursen examineras löpande genom muntliga och skriftliga uppgifter. I alla skriftliga och muntliga arbeten bedöms studentens förmåga att uttrycka sig korrekt och funktionellt, anpassat till situation och genre.
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller i vissa fall examinationsform.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment läses inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2018)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Blåsjö, Mona
"Att skriva avtal är att förutse problem" : Medierad diskursanalys som metod för att studera bolagsjuristers textbruk
Ingår i:
Sakprosa: Et Tidsskrift for Nordisk SakprosaforskningObligatorisk
-
God forskningssed
Reviderad utgåva: Stockholm: Vetenskapsrådet, 2017
Kap. 2, 4 och 5.
Obligatorisk
-
Gustafsson, Anna W.
Doctors´and interpreters´conversational styles in paediatric diabetes encounters : A case study of empowering language use
Ingår i:
Communication & medicine.Berlin: Mouton de Gruyter, 2004-
vol. 13 (2016) nr. 2 s. 155-167Obligatorisk
-
Hoffman, Mark E.;
Anderson, Paul V.;
Gustafsson, Magnus
Workplace scenarios to integrate communication skills and content : A case study
Ingår i:
Proceedings of the 45th ACM technical symposium on Computer science educationACM,
(2014) s. 349-354Pdf i Studentportalen.
Obligatorisk
-
Jansson, Gunilla
Att uppfatta komplexiteten i konfliktfyllda situationer. En etnografisk metodansats i samtalsstudier i äldreomsorgen.
Ingår i:
Med språket som arbetsredskap : sju studier av kommunikation i vårdenHuddinge: Södertörns högskola, 2012
(2012) s. 105-117Obligatorisk
-
Karlsson, Anna-Malin
Forskare, pedagog eller konsult? : Reflektioner kring tillämpad praxisorienterad språkforskning.
Ingår i:
Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology : papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007Uppsala: ASLA, 2008
(2008) nr. 21Obligatorisk
-
Koshik, Irene;
Okazawa, Hiromi
A conversation analytic study of actual and potential problems in communication in library chat
Ingår i:
Journal of the American Society for Information Science and Technology : JASISTObligatorisk
-
Lillis, Theresa
Imagined, prescribed and actual text trajectories : The problem with case notes in contemporary social work
Ingår i:
Text & talk : an interdisciplinary journal of language, discourse & communication studiesObligatorisk
-
Meidell Sigsgaard, Anna-Vera
Making waves in teacher education : Scaffolding students disciplinary understandings by doing analysis
Ingår i:
Building knowledge in higher education : enhancing teaching and learning with legitimation code theoryAbingdon, Oxon: Routledge, 2020
Obligatorisk
-
Nikolaidou, Zoe;
Karlsson, Anna-Malin
Aktivitetsteori och textanalys. Exempel från äldrevården
Södertörns högskola, 2012
Obligatorisk
-
Nord, Andreas
Att revidera andras texter : Språkgranskning som en del av myndighetsskrivandet
Ingår i:
Svenskans beskrivning : [SvB.] 31 Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010Umeå: Institutionen för språkstudier, Umeå universitet, cop. 2011
(2011) s. 252-262Obligatorisk
-
Nord, Andreas
De e du som e experten : Roller, normer och perspektiv i ett textsamtal mellan en språkvårdare och en skribent i myndighetsmiljö
Ingår i:
Svenskans beskrivning : [SvB.] 32 Förhandlingar vid trettioandra sammankomsten för svenskans beskrivning, Karlstad den 13-14 oktober 2011Karlstad: Institutionen för språk, litteratur och interkultur, Karlstads universitet, 2013
(2013) s. 222-233Obligatorisk
-
Rahm, Henrik
Mottagaranpassning och delaktighet : Klarspråk 2.0
Ingår i:
Delaktighetens praktik : det professionella samtalets villkor och möjligheter1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2012
(2012) s. 143-160Obligatorisk
-
Roberts, Celia;
Sarangi, Srikant
Hybridity in gatekeeping discourse : Issues of practical relevance for practitioners
Ingår i:
Talk, work and institutional order : discourse in medical, mediation and management settingsBerlin: Mouton de Gruyter, 1999
(1999) s. 473-503Obligatorisk
-
Rönn, Milda
"Det är inte förrän man gör det som man förstår" : om kommunikativa hinder vid en teaterhögskola
Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, 2009
Enligt lärarens anvisningar. (Stockholm Studies in Scandinavian Philology. New Series 48.) Finns i fulltext på Internet: http://www.praxikon.se/filer/Milda_Ronn_avhandling.pdf
Obligatorisk
-
Shanahan, Timothy;
Shanahan, Cynthia
Teaching disciplinary literacy to adolescents : Rethinking content-area literacy
Ingår i:
Harvard educational review.Obligatorisk
-
Skogmyr Marian, Klara;
Henricson, Sofie;
Nelson, Marie
Counselors claims of insufficient knowledge in academic writing consultations
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research : a quarterly journal, publishing original papers from fields of study within the area of educationObligatorisk
-
Svennevig, Jan
The agenda as resource for topic introduction in workplace meetings
Ingår i:
Discourse studies : an interdisciplinary journal of text and talkObligatorisk
-
Söderlundh, Hedda
Myndighetens textproduktion : Skribenter och texter vid Försäkringskassan
Ingår i:
Myndigheterna har ordet : om kommunikation i skriftStockholm: Norstedt, cop. 2012
(2012) s. 39-66Obligatorisk
Tillkommer: En avhandling med praxisnära perspektiv samt ca 3-4 aktuella forskningsartiklar som väljs i samråd med examinator.