Handledningsmetodik
Kursplan, Grundnivå, 3OM015
- Kod
- 3OM015
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vårdvetenskap G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 5 november 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Arbetsterapeut-, audionom-, biomedicinsk analytiker-, dietist-, fysioterapeut-/sjukgymnast-, logoped-, läkar-, psykolog-, röntgensjuksköterske-, sjuksköterske- eller socionomexamen.
Mål
Kursen syftar till att ge ökad handlingsberedskap att handleda studenter vid verksamhetsförlagd utbildning. Kursen inriktas mot handledningens teori och praktik med fokus på handledarens pedagogiska roll i såväl handledningssituationen som vid bedömning och återkoppling av studentens prestation under den verksamhetsförlagda utbildningen.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagarna kunna:
- göra pedagogiskt medvetna val för att åstadkomma ett studentcentrerat lärande med utgångspunkt i exempelvis: studentaktiverande metoder, reflektion som stöd i lärande, strategier för lärande samt interprofessionellt lärande
- utforma en handlingsplan för studentens lärande under VFU där pedagogiska strategier och etiska överväganden synliggörs
- beskriva och kunna tillämpa bedömningsprocessen
- förstå återkopplingens betydelse för lärandet samt kunna tillämpa återkoppling till studenter
Innehåll
Exempel på innehåll:
Handledarrollen
Pedagogiska strategier/handledningsmodeller
Interprofessionellt lärande
Det reflekterande lärandet
Etik i handledningssituationen
Återkoppling och bedömning
Undervisning
Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, grupparbeten, seminarier och studieuppgifter.
Examination
Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter. Examination sker även i form av en individuell skriftlig tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2017
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2014
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2007