Kursplan för Textanalys i teori och praktik
Textual Analysis in Theory and Practice
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV265
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2018-09-11
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2019
-
Behörighet:
60 hp i ett språkvetenskapligt ämne med successiv fördjupning
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera centrala perspektiv och arbetsmetoder inom modern språkvetenskaplig textforskning med intresse för texters roll i samhälls- och verksamhetskontexter
- översiktligt redogöra för hur det textanalytiska forskningsfältet har vuxit fram
- tillämpa olika typer av textanalytiska metoder, inklusive redskap för analys av multimodalitet
- planera och självständigt genomföra en mindre textanalytisk undersökning och diskutera och reflektera över metodiska överväganden i samband med denna.
Innehåll
Kursen introducerar perspektiv på textanalys som är aktuella inom modern språkvetenskaplig forskning. Fokus ligger på tillämpningar som förstår texter i relation till de funktioner de fyller i samhällskontext och i verksamhetskontexter och berör särskilt olika typer av kritiska analyser. Kursen utgår från ett perspektiv som innebär att texter ses som multimodala, vilket gör det relevant att analysera även visuella och materiella aspekter av texter. Studenterna utvecklar sin förmåga att formulera frågeställningar och välja metod, samt att tillämpa för kursen relevanta analysredskap, genom att självständigt planera och genomföra en mindre undersökning.
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer.
Examination
Kursen examineras löpande genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter. I alla skriftliga och muntliga arbeten bedöms studentens förmåga att uttrycka sig korrekt och funktionellt, anpassat till situation och genre.
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller i vissa fall examinationsform.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som firstående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Bawarshi, Anis S.;
Reiff, Mary Jo
Genre : an introduction to history, theory, research, and pedagogy
West Lafayette, Ind.: Parlor Press, c2010
Ca 40 s. läses enligt överenskommelse med examinator.
Obligatorisk
-
Björkvall, Anders
Den visuella texten : multimodal analys i praktiken
Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2009
Obligatorisk
-
Byrman, Ylva
Dokumentation som aktivitet och redskap : Skattebrottsförhöret och dess dokumentation
Ingår i:
Svenskans beskrivning : [SvB.] 34 Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014Lund: Lunds universitet, 2016
(2016) s. 133-145Obligatorisk
-
Ericsson, Stina
Diskrimineringens grunder: Intersektionella perspektiv på elevtexter.
Ingår i:
Från social kategorisering till diskriminering : fyra studier av språk och diskriminering och ett modellförslagHuddinge: Södertörns högskola, 2015
s. 13-40
Obligatorisk
-
Hagren Idevall, Karin;
Bellander, Theres
Membership Categorization Analysis : för analyser av kategoriseringar i tal och skrift
Ingår i:
Analysing text AND talk : Att analysera texter OCH samtalUppsala: Institutionen för nordiska språk, 2014
s. 44-68Obligatorisk
-
Helgesson, Karin
"Sortera smart" : Legitimering i kommunala informationsmaterial om sortering
Ingår i:
Text och kontext : perspektiv på textanalysFörsta upplagan: Malmö: Gleerups, 2017
(2017) s. 111-126Obligatorisk
-
Helgesson, Karin
Att sälja sig själv : Genrekonventioner i ansökningsbrev
Ingår i:
Text och kontext : perspektiv på textanalysFörsta upplagan: Malmö: Gleerups, 2017
(2017) s. 31-46Obligatorisk
-
Holmberg, Per
Texters interpersonella grammatik
Ingår i:
Funktionell textanalys1. uppl.: Stockholm: Norstedt, 2011
(2011) s. 97-113Eller senare upplaga
Obligatorisk
-
Karlsson, Anna-Malin
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
Stockholm: Språkrådet, 2006
Obligatorisk
-
Karlsson, Anna-Malin;
Strand, Hans
Text i verksamhet : mot en samlad förståelse
2012
22:1, 110-134
Obligatorisk
-
Karlsson, Anna-Malin
Textens ideationella grammatik
Ingår i:
Funktionell textanalys1. uppl.: Stockholm: Norstedt, 2011
(2011) s. 21-38Eller senare upplaga
Obligatorisk
-
Nikolaidou, Zoe;
Karlsson, Anna-Malin
Aktivitetsteori och textanalys
Huddinge: Södertörns högskola, 2012
35-48
-
Nord, Andreas
Att sälja smärtfritt
Ingår i:
Funktionell textanalys1. uppl.: Stockholm: Norstedt, 2011
s. 188-203Eller senare upplaga
Obligatorisk
-
Seiler Brylla, Charlotta;
Westberg, Gustav;
Wojahn, Daniel
C som i kritik : Kritiska perspektiv inom text- och diskursstudier
Huddinge: Södertörns högskola, 2018
9-36
Obligatorisk
-
Svensson, Jan;
Karlsson, Anna-Malin
Inledning : text, textforskning och textteori
Uppsala: Swedish Science Press, 2012
22:1, 5-30
Obligatorisk
-
Sandberg, Malin
Från beslut till broschyr : intertextualitet, äldre och kultur i texter inom en statlig satsning
Göteborg: Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, [2020]
Kapitel 3 plus ca 50 sidor enligt lärarens anvisningar
Obligatorisk
-
Orrbén, Sofia
"Tingsrätten anser": Positionering i solidaritet med och distans från sexualbrottsdomens röster
Ingår i:
Språk i skola, på fritid och i arbetsliv [Elektronisk resurs] : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskapAssociation suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022
vol. 29 (2022) s. 287-307
Tillkommer: 2-3 aktuella forskningsartiklar eller kapitel ur avhandlingar som väljs i samråd med examinator.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2022)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2021)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2019)