Kursplan för Andraspråksinlärning
Second Language Acquisition
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5LN235
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Lingvistik G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2007-02-15
- Inrättad av: Språkvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2019-03-06
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2019
-
Behörighet:
30 hp i ett språkvetenskapligt ämne
- Ansvarig institution: Institutionen för lingvistik och filologi
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den ingår dessutom som valfri delkurs i Lingvistik B, C eller D. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga sektionsnämnden 2007-02-15.
Mål
Utbildningen syftar till att ge grundläggande teoretisk och metodologisk kunskap inom området andraspråksinlärning.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom andraspråksforskningen
redogöra för vilken roll olika former av undervisning kan spela för språkutvecklingen
beskriva generella inlärardrag i andraspråk och ge exempel på typiska utvecklingsgångar
kritiskt reflektera över aktuella inslag i den aktuella debatten om andraspråksinlärning och språkundervisning
kunna analysera olika typer av autentiskt inlärarmaterial
förklara samband mellan andraspråksinlärning och olika individuella skillnader
förklara samband mellan andraspråksinlärning och olika språkmiljöer
Innehåll
Kursen skall ge en introduktion till teorier om olika typer av andraspråksinlärning i och utanför klassrummet och bevarar frågor som: Hur går det till att lära sig ett nytt språk? Finns det en känslig ålder efter vilken det är svårt att lära sig ett nytt språk på samma nivå som en infödd? Hur ska undervisningen läggas upp för att stödja språkutvecklingen? Vilken roll spelar modersmålet vid inlärningen av ett nytt språk? Dessa och liknande frågor behandlas inom ramen för en allmän teori om andraspråksinlärning. Kursen syftar till att ge insikter i själva inlärningsprocessen och hur denna ska studeras vetenskapligt. Utvecklingen på olika nivåer som ljudstruktur, grammatik, ordförråd och diskurs studeras med hjälp av autentiska exempel från svenska som andraspråk och engelska och moderna språk.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har tre examinerande moment:
1. aktivt deltagande i kursens seminariediskussioner och övningar;
2. ett kort skriftligt prov (dugga);
3. redovisning av ett miniprojekt (ämnet väljs i samråd med läraren; redovisningen sker antingen genom muntlig presentation för gruppen (ca 15-20 min) vid sista undervisningstillfället eller genom en kortare uppsats (ca 4-6 sidor).
Föreskrifter om seminariediskussioner, dugga och miniprojekt föreligger vid kurstillfällets början.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Abrahamsson, Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
kap 3 + 4
Obligatorisk
-
Archibald, John
Second language phonology
Philadelphia: Benjamins, cop. 1998
Kap. 11 i: William E. Ritchie & Tej K. Bhatia (eds.), The New Handbook of Second Language Acquisition. Emerald, s. 237-258.
-
Bohnacker, Ute
Nonnative acquisition of Verb Second: On the empirical underpinnings of universal L2 claims
Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2005
I: Marcel den Dikken & Christina Tortora (eds.), The function of function words and functional categories. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, s. 41-77.
41-77
-
Bongaerts, Theo;
Mennen, Susan;
Van der Slik, Frans
Authenticity of pronunciation in naturalistic second language acquisition : The case of very advanced late learners of Dutch as a second language
Ingår i:
Studia linguistica : revue de linguistique générale et comparée -
Hammarberg, Björn
Teoretiska ramar för andraspråksforskning
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
-
Herschensohn, Julia Rogers;
Young-Scholten, Martha
The Cambridge handbook of second language acquisition
Cambridge: Cambridge University Press, 2013
Se särskilt: Milton, James; Donzelli, Giovanna The lexicon 2013 och andra utvalda kapitel
-
Lightbown, Patsy M.;
Spada, Nina
How languages are learned
4. ed.: Oxford: Oxford univ. press, 2013
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2021)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2019)