Kursplan för Informationssystem A: Grundläggande programmering
Information Systems A: Introduction to Programming
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 2IS048
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Informationssystem G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-01-24
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2019
- Behörighet: Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A4/4)
- Ansvarig institution: Institutionen för informatik och media
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- beskriva grundläggande programmeringsbegrepp,
- förklara hur problem kan delas upp och implementeras i ett programeringsspråk,
- beskriva begreppet kodkvalitet,
- beskriva olika programmeringsparadigm.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- identifiera delproblem från en mer komplex problembeskrivning,
- tolka, modellera och konstruera algoritmer utifrån identifierade problembeskrivningar,
- använda tekniker för programdesign, t.ex. pseudokod och flödesscheman,
- skapa program utifrån en given problemställning,
- använda strategier för felsökning av program.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- analysera och diskutera problemlösningar och kodkvalitet.
Innehåll
Grundläggande för programmering är problemlösning, dvs. förmågan att utifrån en problemställning genomföra en analys för att strukturera de ingående delproblemen och deras relationer. I kursen introduceras programmering utifrån grundläggande byggstenar, såsom datatyper, selektioner och iterationer. Dessa byggstenar används sedan för att implementera lösningar på problem via funktioner/metoder. Kursen behandlar också användning och manipulation av arrayer, vilket är centralt för förståelsen för hur man kan arbeta med samlingar av relaterade objekt. Problemlösning tränas i olika praktiska och teoretiska moment, t.ex. formulera lösningsstrategier via pseudokod och flödesscheman. Programmering tränas praktiskt genom att skriva egna program och genom att analysera andras program.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner, laborationer och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom obligatoriska moment, inlämningsuppgifter och tentamen.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.
Övriga föreskrifter
Kursen ger ej behörighet till kursen Informationssystem C: Objektorienterad programmering II.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2019
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Vickers, Paul
How to think like a programmer : problem solving for the bewildered
Andover: Cengage Learning, cop. 2011.
Obligatorisk
Artiklar tillkommer.