Medie- och kommunikationsvetenskap: Kommunikation och organisering

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2IV159

Kod
2IV159
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medie- och kommunikationsvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2018
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

Beskriva och förklara innebörden av centrala begrepp inom kommunikation, organisering och organisation samt hur dessa begrepp förhåller sig till varandra.

Redogöra för hur teorier som behandlar relationen kommunikation, organisering och organisation har utvecklats de senaste tre decennierna.

Redogöra för olika perspektiv på kommunikation samt vilka konsekvenser dessa får för kommunikation och organisering.

Redogöra för den historiska utvecklingen av dominerande organisationsteoretiska perspektiv och skolor samt kommunikationens särdrag och betydelse inom dessa.

Redogöra för alternativa perspektiv på organisering och organisation samt kommunikationens särdrag och betydelse inom dessa. Med ett kritiskt förhållningssätt diskutera relationen kommunikation, organisering och organisation.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenterna ska tillägna sig en grundläggande förståelse för kommunikationsprocesser i relation till organisering. Kursen inleds med en historisk genomgång av hur synen på kommunikation, organisationer och organisering har förändrats från tidigt 1900-tal och fram till idag. Detta behandlas med koppling till klassiska, moderna och postmoderna perspektiv på organisering. Vidare förs diskussioner om hur teorier som behandlar relationen kommunikation, organisering och organisation har utvecklats de senaste decennierna. Detta inbegriper kommunikativa dimensioner och nyckelbegrepp som exempelvis meningsskapande, organisationskultur, ledarskap, och förändring.

Undervisning

Föreläsningar, gästföreläsning samt seminarier.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande vid obligatoriska moment, inlämningsuppgifter, samt skriftlig tentamen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin