Kursplan för Språkdidaktik: Nya ämnesdidaktiska perspektiv i engelska och moderna språk
Learning and Teaching Languages: New Perspectives
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 9LF053
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-03-07
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2019
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa god förståelse för nya synsätt och perspektiv inom andraspråksinlärning
- redogöra för och tillämpa begrepp från forskning och forskningsresultat i språkdidaktik
- visa god insikt om hur metoder i engelska och moderna språk har utvecklats och förändratsvisa god kännedom om språkdidaktiska forskningsmetoder och forskningsresultat i engelska och moderna språk
Innehåll
Kursen innehåller:
- teori och metod i andraspråksinlärning i engelska och moderna språk
- kritisk bedömning av nya undervisningsmetoder och inlärningsstrategier i engelska och moderna språkstudenters egna arbeten med att utforma och utveckla didaktiska planeringar
Undervisning
Kursen består av föreläsningar och seminarier. Det är obligatorisk närvaro vid seminarier.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteratur
Litteraturlista
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Gäller från: HT 2019
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
-
García Mayo, María del Pilar;
Gutiérrez Mangado, María Junkal;
Martínez, María
Contemporary approaches to second language acquisition
Amsterdam: John Benjamins Publishing Co., 2013
Obligatorisk
-
Saville-Troike, Muriel;
Barto, Karen
Introducing Second Language Acquisition Third Edition
3. ed.: Cambridge: Cambridge University Press, 2017
Obligatorisk
Valbar litteratur tillkommer om cirka 500 sidor som bestäms utifrån kursdeltagares språkinriktning och från listan på valbar litteratur som anges i Studiehandledningen.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2021)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2019, version 2)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2019, version 1)