Kursplan för Digitalisering i språkundervisningen: Teori och praktik
Computer-Assisted Language Learning: Theory and Practice
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 9LF054
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik GXX
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-01-31
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2019
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursens övergripande syfte är att studenten utvecklar kunskaper om digitaliseringens betydelse för språklärandet. Studenten ska vidare utveckla sin egen digitala kompetens och öka sin förmåga att använda och integrera informations- och kommunikationsteknologi i språkundervisningen.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om betydelsen av den digitala utvecklingen för lärandeprocesser i skolan och för språkundervisningen
- relatera möjligheter och problem med informationsteknologiska verktyg till språkdidaktiska perspektiv
- använda digitala verktyg för muntlig och skriftlig presentation i undervisningssyfte
- integrera digitala verktyg i språkundervisningen
- reflektera över och diskutera frågor som rör etik och regelverk för användning av sociala medier och digitala verktyg i skolan.
Innehåll
- Teoribildning om digitalisering och dess betydelse för samhällsutveckling och utbildning
- Nya ämnesdidaktiska perspektiv som rör nätbaserat lärande och digital teknik i undervisningen
- En orientering i sociala medier, personliga lärmiljöer, digitala verktyg och mobilt lärande, vilken relateras till språkundervisningens mål, innehåll och form
- Muntlig och skriftlig presentation med digitalt stöd
- Frågor som rör etik och regelverk för användning av sociala medier och digitala verktyg i skolan
- Planering, genomförande och utvärdering av undervisning där digitalisering ingår som metod
- Feedback och bedömning med hjälp av digitala verktyg.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Det är obligatorisk närvaro vid seminarier.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt exv genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga examinationsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Denna kurs ersätter 9LF032 Fokus på IKT i språkundervisningen och kan inte tas med i examen tillsammans med den.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
-
Diaz, Patricia
Arbeta formativt med digitala verktyg
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Obligatorisk
-
Edvardsson, Jenny;
Godhe, Anna-Lena;
Magnusson, Petra
Digitalisering, literacy och multimodalitet
Upplaga 1: 2018
Obligatorisk
-
Smith, Steve;
Conti, Gianfranco
Jones, Elspeth
The language teacher toolkit
2016
Obligatorisk
-
Kvarnsell, Helena;
Isaksson, Christer
Vi får det att funka! : framgångsrika exempel på IT i skolan
Stockholm: Ekerlids, 2016
Obligatorisk
Kompendium innehållande språkdidaktisk litteratur samt digitala publikationer (ca 250 sidor).
Referenslitteratur
-
Kempe, Anna-Lena;
Selander, Staffan
Design för lärande
2. uppl.: Stockholm: Norstedt, 2010
-
Diaz, Patricia
Webben i undervisningen : digitala verktyg och sociala medier för lärande
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012
-
Svensson, Patrik
Språkutbildning i en digital värld : informationsteknik, kommunikation och lärande
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2008
-
Säljö, Roger
Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2005
-
Tornberg, Ulrika
Språkdidaktik
6 uppl.: Gleerups Utbildning AB, 2020
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2022)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2019)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2019)