Kursplan för IT i samhället
IT and Society
- 15 högskolepoäng
- Kurskod: 1DT012
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Datavetenskap A1N,
Teknik A1N,
Människa-datorinteraktion A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2007-03-19
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2018-08-30
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: VT 2019
-
Behörighet:
120 hp inklusive 60 hp datavetenskap/teknik/systemvetenskap. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi
Mål
Kursen ska ge en betydande teoretisk och praktisk kunskap om samspelet mellan teknik, användare och organisation baserat på relevanta kunskaper inom människa-datorinteraktion, psykologi och systemkonstruktion samt erfarenhet av hur systemutvecklingsprojekt bedrivs i praktiken i samhället.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Samarbeta i ett stort projekt med en extern uppdragsgivare, samt inför denne presentera en professionell lösning, både skriftligt och muntligt.
- Hantera, ta ställning till och analysera ett mycket komplext och mångfacetterat problem på ett konstruktivt sätt i en projektgrupp.
- Värdera, kritisera och ta ställning till lösningar på IT-relaterade problem från perspektiv såsom etik, hållbar utveckling, arbetsmiljö, ekonomi och nytta.
- Illustrera, visa och beskriva erfarenheter från arbete i mångkulturella distribuerade projekt.
- Värdera och analysera sina färdigheter och sin kompetens i att arbeta mångkulturella distribuerade projekt, samt utarbeta strategier som stärker kompetensen livslång lärande.
Innehåll
Kursen innehåller moment som kulturell kompetens, presentationsteknik, informationskompetens, intervjuer, kommunikation i projektgrupp, med användare och relevanta experter, samt resonemang om moraliska och etiska frågor.
Ett konkret projekt med verkliga användare kommer att löpa som en röd tråd i kursen där ett aktuellt problem kommer att belysas med tanke på de olika kursmålen. I detta kommer även rapportskrivning och muntlig presentation att ingå.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, inlämningsuppgifter och projektarbete.
Examination
Det gemensamma projektet omfattande 9 hp examineras med deltagande och rapport. Den individuella delen examineras med uppgifter och omfattar 6 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2011, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2011, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2009, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2009, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2008)
Litteratur
Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.