Global hållbarhet - aktörer och strategier för förändring
Kursplan, Grundnivå, 1MV075
- Kod
- 1MV075
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Hållbar utveckling G1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 februari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- från ett ämnesövergripande perspektiv redogöra för dagens hållbarhetsproblematik;
- beskriva och värdera olika samhällsaktörers strategier, handlingsutrymme och begränsningar i strävan efter ett hållbart samhälle;
- resonera kring individ-/aktörsperspektiv kontra struktur-/systemperspektiv på samhällsförändring;
- ingående reflektera kring sin egen roll i hållbarhetsproblematikens orsaker och lösningar.
Innehåll
Kursens ger en bred orientering i den komplexa hållbarhetsproblematiken och belyser olika ansatser att sträva efter förändring. I en mångvetenskaplig föreläsningsserie med inbjudna gästföreläsare diskuteras dagens allvarligaste miljö-, utvecklings- och hållbarhetsproblem, samt olika aktörers strategier och handlingsutrymme för att lösa dessa problem. Konkreta strategier för samhällsförändring, på strukturell/samhällelig nivå likväl som ur ett individperspektiv utarbetas och diskuteras.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och workshops. Föreläsningarna ges av gästföreläsare från olika akademiska discipliner och andra relevanta samhällssektorer. Stort utrymme ges till aktivt studentdeltagande och kritisk reflektion. Deltagande vid seminarier och workshops är obligatoriskt. Icke-obligatoriska studiebesök eller motsvarande kan förekomma.
Examination
Studenten examineras genom skriftliga förberedelser inför (2 hp) och aktivt deltagande vid seminarier och workshops (1,5 hp), samt genom skriftlig redovisning (3,5 hp) och muntlig framställning (0,5 hp) av ett fördjupningsarbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016