Välfärdsstatens uppgång och fall

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 5HA722

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5HA722
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Historia A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 23 januari 2019
Ansvarig institution
Historiska institutionen

Behörighetskrav

Kandidatexamen

Mål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • sammanfatta och redogöra för den övergripande utvecklingen av välfärdspolitik, dess centrala aktörer samt diskutera dessa utifrån olika teoretiska perspektiv och empiriska exempel från olika delar av världen.
  • förklara skillnader och likheter i olika typer av välfärdsåtgärder som har införts under ett visst skede i utvecklingen, med särskild hänsyn till den historiska kontexten och åtgärdernas orsaker och konsekvenser i termer av bl.a. förändrade genusrelationer och relationer mellan etniska grupper.
  • beskriva och bedöma hur välfärdspolitiken har påverkat och påverkats av olika grupper och sociala rörelser i olika samhällen och kritiskt diskutera de olika gruppernas relation till staten.
  • jämföra den skandinaviska utvecklingen med utvecklingen i andra länder med särskild hänsyn till den historiska, kulturella och politiska kontexten.

Innehåll

Kursen behandlar utvecklingen av välfärdsstater från tidigt 1900-tal till tidigt 2000-tal, med särskilt fokus på Skandinavien. Den handlar om sociala förändringar relaterade till klass, kön och etnicitet, om politiska diskussioner och viktiga aktörer samt välfärdsåtgärders implementering. Centrala teman är välfärdsstaters koppling till ekonomisk och demokratisk utveckling, staters omvandling under 1900- och 2000-talet och dess roll både som historisk aktör och som föremål för reformer samt dess problematiska dimensioner av kontroll, repression och intervention i individers liv. Kursinnehållet behandlas både teoretiskt och empiriskt samt i en historiografisk kontext. Den "svenska modellen" studeras i ett internationellt jämförande perspektiv.

Undervisning

Undervisningen sker i form av seminarier, exkursioner och filmvisning.

Examination

Studenterna examineras genom fullgörande av skriftliga och muntliga uppgifter. De studenter som inte fullgjort enstaka obligatoriska uppgifter ges möjlighet att senast vid terminens slut komplettera dessa. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin