Evolutionsbiologi

10 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG400

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG400
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Kursens mål är att ge översiktlig orientering och grundläggande kunskaper om alla delar av modern evolutionsbiologi.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

* Förstå och redogöra för begreppen och processerna

- evolutionsbiologins historia

- fenotypisk och genetisk variation

- selektion

- ärftlighet

- utvecklingsbiologi; traditionell och molekylär

- arter och artbegrepp, olika artbildningsprocesser

- makroevolutionära mönster, fylogenier

- människans utveckling

- kön och könsroller

* Förstå basala evolutionära processer utifrån de begrepp och fundamentala processer som anges ovan

* Värdera, kontrastera och motivera ett ställningstagande rörande olika kontroversiella hypoteser och modeller

* Förstå grundläggande vetenskapsteori

Innehåll

Kursen har två delmoment; föreläsningar (7 hp), och en självständig skrivuppgift (3 hp)

Kursen kommer att ge en översikt av grunderna i modern evolutionsbiologi. Evolutionsbiologins uppkomst och historia. Stor vikt kommer att läggas vid de grundläggande faktorerna för evolution: variation, selektion och ärftlighet. I detta sammanhang kommer biologisk determinism att diskuteras och basala begrepp som typologi och populationstänkande. Dessutom behandlas de utvecklingsbiologiska grunderna samt basen för modern systematik, liksom artbegrepp och artbildningsprocesser samt kön, könsskillnader och parningssystem

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och ett självständigt litteraturarbete.

Examination

För att kursen skall bedömas som godkänd fordras 70% närvaro på de obligatoriska föreläsningarna (7 hp) samt godkänt resultat på det självständiga arbetet (3 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin