Introduktion till biologi

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1BG600

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1BG600
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Biologi G1N
Betygsskala
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
Ansvarig institution
Institutionen för biologisk grundutbildning

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 eller Matematik C, Naturkunskap B (områdesbehörighet A3/3)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • översiktligt beskriva och karaktärisera biologiämnets olika delar, speciellt med fokus på biologisk mångfald
  • redogöra för centrala begrepp inom evolutionsteorin och livets utveckling
  • beskriva viktiga principer och metoder för att rekonstruera evolutionär historia
  • redogöra för biologiämnet i ett vetenskapshistoriskt perspektiv
  • redogöra för viktiga naturtyper och vad som karaktäriserar dessa
  • använda de viktigaste reglerna för vetenskaplig klassificering och namnsättning av växter och djur
  • redogöra för vad som utmärker biologisk fältmetodik och ett vetenskapligt arbetssätt
  • ge exempel på forskning och andra arbetsuppgifter för biologer
  • diskutera problemställningar inom biologi som berör etik och hållbar utveckling, både i ett lokalt och ett globalt perspektiv

Innehåll

Kursen ger en introduktion till biologiämnet, med utgångspunkt från några praktiska övningar och kortare föreläsningsmoment som behandlar biologiämnets olika delar, både i ett vetenskapligt och samhälleligt perspektiv. Därutöver behandlar kursen ämnesövergripande delar med fokus på evolution, vetenskapshistoria, biologisk mångfald och bevarandebiologi. Kursen orienterar även om ett urval pågående forskningsprojekt och andra arbetsuppgifter för utexaminerade biologer.

Undervisning

Kursen ges som nätbaserad distansutbildning.

Examination

Kursen examineras genom inlämningsuppgifter (3 hp) samt skriftlig tentamen (totalt 4,5 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin