Kursplan för Aktuella forskningsområden inom lingvistik
Current Trends in Linguistics
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5LN141
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Lingvistik A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2011-09-23
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2019-09-06
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2019
-
Behörighet:
Uppfyllda krav för kandidatexamen med lingvistik eller annat språkvetenskapligt ämne som huvudområde.
- Ansvarig institution: Institutionen för lingvistik och filologi
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som valbar kurs inom Lingvistik D och som fristående kurs.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- förklara det vetenskapliga arbetets och forskningsmetodologins grundprinciper med referens till modern lingvistik (allmän språkvetenskap),
- redogöra för, analysera och kritiskt granska relevanta vetenskapliga artiklar inom fältet lingvistik (allmän språkvetenskap), och
- arbeta med viss grad av självständighet, klart formulera och kritiskt diskutera teoretiska och metodologiska antaganden, och göra professionellt adekvata muntliga och skriftliga presentationer av resultaten.
Innehåll
Kursen ges med olika teman från aktuella forskningsområden i lingvistik. Möjliga teman är t.ex.
- The Geometry of Meaning baserat på Gärdenfors bok med samma titel.
- Fylogenetisk analys av språk
- Grammatikalisering
- Färgsemantik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har två examinerande moment:
1. fortlöpande skriftliga uppgifter som genomförs under lektionstid;
2. ett avslutande projekt, exakt datum för inlämning meddelas av läraren vid kursstart.
För betyget G krävs G på samtliga moment. För betyget VG krävs VG på moment 2 samt G på moment 1.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan väljas även om studenten tidigare läst kursen Aktuella forskningsområden inom lingvistik (5LN142).
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2019
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Bhatia, Tej K.;
Ritchie, William C.
The handbook of bilingualism and multilingualism
Second edition.: Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell, 2013
Choosen chapters/utvalda kapitel
-
Ordförrådsutveckling hos arabisk-svensktalande och turkisk-svensktalande barn i förskoleåldern och vid skolstart [Elektronisk resurs]
Bohnacker, Ute;
Haddad, Rima;
Lindgren, Josefin;
Öberg, Linnéa;
Öztekin, Buket
2021
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-434152
Språk och stil NF 31:1, 75107.
NF 31:1, 75-107
-
Ordförrådsutveckling på svenska [Elektronisk resurs] : En jämförelse mellan enspråkiga och flerspråkiga förskolebarn
Bohnacker, Ute;
Haddad, Rima;
Lindgren, Josefin;
Öberg, Linnéa;
Öztekin, Buket
Åbo: 2020
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-436065
I: Saara Haapamäki, Ludvig Forsman & Linda Huldén (eds.), Svenskans beskrivning 37: Förhandlingar vid trettiosjunde sammankomsten Åbo 8-10 maj 2019. Åbo: Åbo akademi, 7082.
70-82
-
Houwer, Annick de
Bilingual first language acquisition
Bristol: Multilingual Matters, c2009
Utvalda kapiel/choosen chapters
-
Bilingualism : language and cognition
Grosjean, François, 1998. Studying bilinguals: methodological and conceptual issues. In: Bilingualism: Language and cognition Vol. 1 No. 2, pp. 131-149.
-
Lindgren, Josefin;
Bohnacker, Ute
Vocabulary development in closely-related languages : Age, word type and cognate facilitation effects in bilingual Swedish-German preschool children
Ingår i:
Linguistic approaches to bilingualism [Elektronisk resurs]2011-
vol. 10 (2020) nr. 5 s. 587622 -
Montrul, Silvina
Incomplete acquisition in bilingualism : re-examining the age factor
2008
Utvalda kapitel/ choosen chapters
-
Paradis, Johanne;
Genesee, Fred;
Crago, Martha B.
Dual language development and disorders : a handbook on bilingualism and second language learning
Third edition.: Baltimore: Paul H. Brookes Publishing, [2021]
Utvalda kapitel
-
Wei, Li
The bilingualism reader
2. ed.: New York, NY: Routledge, 2007
Utvalda kapitel/ choosen chapters
-
Yip, Virginia;
Matthews, Stephen
Syntactic transfer in a Cantonese-English bilingual child. In: Bilingualism: Language and Cognition
*, 2000
Yip, Virginia & Matthews, Stephen. 2000. Syntactic transfer in a Cantonese-English bilingual child. In: Bilingualism: Language and Cognition Vol.3 No. 3, pp.193-208.
Ytterligare material kan tillkomma
Införskaffas på annat sätt (delas ut av kursansvarig):