Kursplan för Naturkunskap för grundskolans senare år och gymnasiet (lärarfortbildning)

Natural Science for Secondary School (Continuing Education for Teachers)

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 8BL008
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: _

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2009-10-01
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2018-08-30
  • Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 30, 2019
  • Behörighet: Pedagogisk högskoleexamen
  • Ansvarig institution: Institutionen för biologisk grundutbildning
  • Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för fördjupade och aktuella teoretiska kunskaper inom ingående delar av biologi, fysik,
    geovetenskap och kemi
  • använda de nya teoretiska kunskaperna i sin egen undervisning kritiskt
  • granska och kommentera populärvetenskaplig litteratur och aktuell naturvetenskap förmedlat via media

Innehåll

Ny och aktuell kunskap inom sju olika temata som tar upp vetenskapsteori, miljöfrågor, klimatlära, genteknik, energi, tillämpad ekologi samt biologisk mångfald.

Undervisning

Kursen utgörs av föreläsningar, laborationer, projektarbeten, gruppvisa redovisningar/seminarier och exkursioner/fältkurser.

Examination

Skriftliga och muntliga prov om 4 hp per tema, samt ett projektarbete (2 hp) om hur delar av kursinnehållet har implementerats i kursdeltagarens egna skolundervisning. 
 
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 30, 2019

  • Campbell, Neil A. Biology

    8th ed. /b Neil A. Campbell ... [et al.].: San Francisco, Calif.: Benjamin Cummings ;a London :b Pearson Education [distributor], 2008

    Se bibliotekets söktjänst

  • Hewitt, Paul G.; Suchocki, John; Hewitt, Leslie A. Conceptual physical science

    4th ed.: San Francisco: Pearson Addison Wesley, c2008

    Se bibliotekets söktjänst

Kopierat material