Patienten och vårdmötets dynamik
Kursplan, Grundnivå, 5LH701
- Kod
- 5LH701
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Idé- och lärdomshistoria G1N, Medicinsk vetenskap G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 29 januari 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för idéhistoria
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska erhålla kunskap om vårdmöten utifrån ett patientperspektiv och i en samhällelig och kulturell kontext. Kursen ska fördjupa förståelsen av patienters upplevelser inom vården, av patienters aktiva deltagande i medicinsk verksamhet samt av de faktorer som formar patientrollen. Utifrån detta ska studenten även tillgodogöra sig förmågan att granska förhållningssätt inom hälso- och sjukvård från ett patientperspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för patientens föränderliga ställning och roll i förhållande till kulturella förväntningar, medicinsk kunskap och samhälleliga maktförhållanden.
- Kritiskt granska värderingar och förhållningssätt som kommer till uttryck i mötet mellan patienter och vårdgivare.
- Analysera effekterna av olika förhållningssätt till patienten.
- Analysera innebörden av normkritik och mångfaldsperspektiv i bemötandet av patienter.
- Redogöra för hur vårdpersonal och vårdinrättningar kan inkludera patienters perspektiv och kunskaper i sin verksamhet.
- Uppvisa en grundläggande analytisk och kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
Innehåll
Kursen ger inblick i patientens roll som aktörer inom sjukvården i ett historiskt, kulturellt och socialt sammanhang. Inom kursen studeras hur olika patientgruppers roll har sett ut och skiftat historiskt sett samt vilken betydelse värderingar, kulturella förväntningar och maktstrukturer har för bemötandet. Centralt i kursen är ett mångfalds- och normkritiskt perspektiv, samt ett fokus på patienters aktiva roll och kunskaper och hur dessa kan vara resurser för medicinen och vården. Stor vikt läggs vid att diskutera och kritiskt granska hur växlande kunskapskulturer, samhällsstrukturer och värderingar påverkar hur patienter behandlas och bemöts, och vad det innebär för möjligheten till en jämlik, jämställd och demokratisk sjukvård. Patienters egna röster kommer till tals genom konstnärliga verk såsom skönlitteratur och film. Personer med egna patienterfarenheter kan också komma att ingå som gästlärare.
Undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och författandet av en avslutande PM. Kursen bedöms med något av betygen Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd krävs att de sammanvägda examinationsmomenten visar att kursens mål uppnåtts.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
För regelverk om frånvaro från obligatoriska moment samt regler för deltagande vid tentamen, se kursanvisningar.
Studerande som underkänts har rätt att genomgå kursen ytterligare 4 gånger (=totalt 5). Om synnerliga skäl finns kan programkommittén medge ytterligare tillfälle.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.