Kursplan för Utbildningssociologi, forskningstekniker

Sociology of Education, Research Techniques

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE229
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2019-06-20
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: VT 2020
  • Behörighet:

    Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.

  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska förvärva färdigheter och insikter i för utbildningssociologin relevanta forskningstekniker, inklusive kvantitativa och kvalitativa, diakrona och synkrona, samt forskningsetiska aspekter av dessa.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • värdera och reflektera över för utbildningssociologin centrala forskningstekniker
  • samla in, bearbeta och analyser material av olika karaktär
  • förhålla sig till, och tillämpa, vetenskapliga etiska principer
  • författa en kort vetenskapliga rapport

Innehåll

Kursen omfattar de för utbildningssociologin mest centrala forskningsteknikerna, inklusive statistik, enkäter, intervjuer, observationer och dokumentstudier. Kursen fokuserar praktiska tillämpningar av dessa tekniker. Vetenskapliga etiska principer behandlas. Därtill fokuseras vetenskapligt rapportskrivande.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2023

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7.5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp. Dessutom tillkommer ca 150 sidor enligt lärares anvisningar

  • Edelberg, Peter; Simonsen, Dorthe Gert Changing the Subject : Epistemologies of Scandinavian source criticism

    Ingår i:

    Scandinavian journal of history [Elektronisk resurs]

    1997-

    Article

    vol. 40 (2015) nr. 2 s. 215-238

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jerolmack, Colin; Khan, Shamus Talk Is Cheap : Ethnography and the Attitudinal Fallacy

    Ingår i:

    Sociological methods & research [Elektronisk resurs]

    Thousand Oaks: SAGE Publications, 1999-

    Article

    vol. 43 (2014) nr. 2 s. 178-209

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Winther Jørgensen, Marianne Phillips, Louise Discourse analysis as theory and method

    London: Sage, 2002

    Kapitel 1-2

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kalir, Barak The field of work and the work of the field : Conceptualising an anthropological research engagement

    Ingår i:

    Social anthropology [Elektronisk resurs]

    1999-

    Article

    vol. 14 (2007) nr. 2 s. 235-246

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Imai, Kosuke. Quantitative social science : an introduction

    Princeton, NJ: Princeton University Press, 2017.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • O'Reilly, Karen Ethnographic methods

    second edition: London: Routledge, 2012

    Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Swedish Research Council, Good Research Practices

    Swedish Research Council, 2017

    Good Research Practices

    Obligatorisk

Versioner av litteraturlistan