Kursplan för Utbildningssociologi, forskningstekniker
Sociology of Education, Research Techniques
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4PE229
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-06-20
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2020
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska förvärva färdigheter och insikter i för utbildningssociologin relevanta forskningstekniker, inklusive kvantitativa och kvalitativa, diakrona och synkrona, samt forskningsetiska aspekter av dessa.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- värdera och reflektera över för utbildningssociologin centrala forskningstekniker
- samla in, bearbeta och analyser material av olika karaktär
- förhålla sig till, och tillämpa, vetenskapliga etiska principer
- författa en kort vetenskapliga rapport
Innehåll
Kursen omfattar de för utbildningssociologin mest centrala forskningsteknikerna, inklusive statistik, enkäter, intervjuer, observationer och dokumentstudier. Kursen fokuserar praktiska tillämpningar av dessa tekniker. Vetenskapliga etiska principer behandlas. Därtill fokuseras vetenskapligt rapportskrivande.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7.5 hp. respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp. Dessutom tillkommer ca 150 sidor enligt lärares anvisningar
-
Edelberg, Peter;
Simonsen, Dorthe Gert
Changing the Subject : Epistemologies of Scandinavian source criticism
Ingår i:
Scandinavian journal of history [Elektronisk resurs]1997-
vol. 40 (2015) nr. 2 s. 215-238Obligatorisk
-
Jerolmack, Colin;
Khan, Shamus
Talk Is Cheap : Ethnography and the Attitudinal Fallacy
Ingår i:
Sociological methods & research [Elektronisk resurs]Thousand Oaks: SAGE Publications, 1999-
vol. 43 (2014) nr. 2 s. 178-209Obligatorisk
-
Winther Jørgensen, Marianne
Phillips, Louise
Discourse analysis as theory and method
London: Sage, 2002
Kapitel 1-2
Obligatorisk
-
Kalir, Barak
The field of work and the work of the field : Conceptualising an anthropological research engagement
Ingår i:
Social anthropology [Elektronisk resurs]1999-
vol. 14 (2007) nr. 2 s. 235-246Obligatorisk
-
Imai, Kosuke.
Quantitative social science : an introduction
Princeton, NJ: Princeton University Press, 2017.
Obligatorisk
-
O'Reilly, Karen
Ethnographic methods
second edition: London: Routledge, 2012
Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet
Obligatorisk
-
Swedish Research Council,
Good Research Practices
Swedish Research Council, 2017
Obligatorisk
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2023)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2020)