Utbildningssociologi, forskningstekniker
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE229
- Kod
- 4PE229
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningssociologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 20 juni 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi.
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska förvärva färdigheter och insikter i för utbildningssociologin relevanta forskningstekniker, inklusive kvantitativa och kvalitativa, diakrona och synkrona, samt forskningsetiska aspekter av dessa.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- värdera och reflektera över för utbildningssociologin centrala forskningstekniker
- samla in, bearbeta och analyser material av olika karaktär
- förhålla sig till, och tillämpa, vetenskapliga etiska principer
- författa en kort vetenskapliga rapport
Innehåll
Kursen omfattar de för utbildningssociologin mest centrala forskningsteknikerna, inklusive statistik, enkäter, intervjuer, observationer och dokumentstudier. Kursen fokuserar praktiska tillämpningar av dessa tekniker. Vetenskapliga etiska principer behandlas. Därtill fokuseras vetenskapligt rapportskrivande.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.