Kursplan för Databaser 2

Databases 2

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 2IS227
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Informationssystem G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2017-05-18
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2019-09-03
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: VT 2020
  • Behörighet: 30 hp informationssystem eller motsvarande inklusive 7,5 hp databaser
  • Ansvarig institution: Institutionen för informatik och media

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i följande utbildningsprogram:
* Kandidatprogram i systemvetenskap, inriktning programvaruteknik 180 hp

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • sammanfatta hur NoSQL-databaser fungerar
  • förklara vad data warehouse, data mining och distribuerade databaser är och hur de relaterar till relations- och NoSQL-databaser.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
  • implementera hantering av databastransaktioner,
  • tillämpa avancerade tekniker i relationsdatabaser, exempelvis index, vyer, triggers och stored procedures,
  • utforma och hantera NoSQL-databaser.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt ska studenten efter genomgången kurs kunna:
  • diskutera skillnader och likheter mellan NoSQL-databaser och relationsdatabaser,
  • reflektera kring hur användande av databaser och datalagring kan påverka individ, organisation och samhälle utifrån etiska perspektiv.

Innehåll

Kursen är en fördjupning i relationsdatabaser där transaktionshantering och fleranvändarsystem behandlas samt en fördjupning i SQL med övningar i att arbeta med vyer, index, triggers, cursors och stored procedures.

Vidare behandlas olika typer av NoSQL-databaser med fokus på deras användning i applikationer och deras funktionalitet. Kursen tar även upp användningsområden och designprinciper för olika typer av databaser.

Kursen behandlar även etiska aspekter på hur utformning och användande av olika former av databaser och datalagring påverkar individer, organisationer och samhälle.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar, seminarier och laborationer.

Examination

Kursen examineras genom seminarier och inlämningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2022

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Padron-McCarthy, Thomas; Risch, Tore Databasteknik

    Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sadalage, Pramod J.; Fowler, Martin NoSQL distilled : a brief guide to the emerging world of polyglot persistence

    Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • O'Neil, Cathy Weapons of math destruction : how big data increases inequality and threatens democracy

    London: Penguin Books, 2017.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Mason, R.O. Four ethical issues of the information age

    Ingår i:

    MIS quarterly : management information systems

    Minneapolis, MN: Society for Management Information Systems, 1977-

    (1986) s. 5-12

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sjöström, J.; Ågerfalk, P.; Hevner, A. The Design of a System for Online Psychosocial Care: Balancing Privacy and Accountability in Sensitive Online Healthcare Environments

    Ingår i:

    Journal of the Association for Information Systems [Elektronisk resurs]

    2006-

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Spiekermann, S. The challenges of privacy by design

    Ingår i:

    Communications of the ACM [Elektronisk resurs]

    [New York]: Association for Computing Machinery, 1959-

    vol. 55 (2012) nr. 7 s. 38-40

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Information accountability Weitzner, D.J.; Abelson, H.; Berners-Lee, T.; Feigenbaum, J.; Hendler, J.; Sussman, G.J.

    Ingår i:

    Communications of the ACM [Elektronisk resurs]

    [New York]: Association for Computing Machinery, 1959-

    vol. 51 (2008) nr. 6 s. 82-87

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Versioner av litteraturlistan