Examensarbete för masterexamen i turkiska språk
Kursplan, Avancerad nivå, 5TU840
- Kod
- 5TU840
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Turkiska språk A2E
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 6 september 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Kandidatexamen med turkiska som huvudområde inklusive ett självständigt arbete om 15 hp.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- självständigt formulera relevanta frågeställningar och problem och därvid uppvisa förmåga till teoretisk och metodologisk reflexion;
- självständigt genomföra en undersökning inom turkisk språk- eller litteraturvetenskap;
- samla in, ordna och analysera ett empiriskt material;
- söka, kritiskt bedöma, bibliografiskt sammanställa och korrekt referera till primär- och sekundärlitteratur;
- på vårdat vetenskapligt språk skriftligt presentera den genomförda undersökningen;
- försvara det egna arbetet och konstruktivt opponera på andras arbeten.
Innehåll
Studenten genomför ett självständigt arbete i form av en empirisk eller rent teoretisk studie utifrån en språkvetenskaplig eller litteraturvetenskaplig frågeställning.
Undervisning
Undervisning ges i form av seminarier och enskild handledning. Handledning ges under ordinarie kurstid. Examensarbetet genomförs under ledning av en handledare, som lämnar närmare anvisningar.
Examination
Examination sker i form av ventilering och försvar av den egna uppsatsen, samt opposition av annan students uppsats. Om annan uppsats inte finns tillgänglig kan opposition utbytas mot skriftlig uppgift i form av kritisk sammanfattning av forskningsartikel. Uppsatsen skrivs på engelska eller svenska. Ventilering sker på engelska eller svenska. Betyget baseras på såväl examensarbetets kvalitet som på graden av självständighet under arbetet. Dessutom tas hänsyn till genomförandet av opposition och försvar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.