Kursplan för Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv
Literacy from an L2 Perspective
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS333
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska A1N,
Svenska som andraspråk A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2017-01-12
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2019-09-10
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2020
-
Behörighet:
120 hp varav 90 hp i ett språkvetenskapligt ämne. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för teorier om litteracitet och litteracitetsbegreppets framväxt ur ett andraspråksperspektiv,
- diskutera kritisk litteracitet kopplat till identitet och makt,
- problematisera relationen mellan litteracitet och andraspråksinlärares språk- och kunskapsutveckling,
- analysera olika aspekter på litteracitet utifrån ett andraspråksperspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar litteracitetsbegreppets framväxt och fördjupar teorier om litteracitet ur ett andraspråksperspektiv. På kursen diskuteras kritisk litteracitet med ett särskilt fokus på frågor kopplade till identitet och makt. Därtill fördjupas språkets och litteracitetens roll för kunskapsutveckling. Dessutom diskuteras multimodala aspekter i relation till teorier om litteracitet ur flerspråkighetsperspektiv.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier samt genom muntliga och skriftliga uppgifter. Betyg U-VG.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2017, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2017, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Franker, Qarin
Bildvalet har betydelse
Ingår i:
Språk och lärande : = Language and learning : rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008 papers from the ASLA symposium in Stockholm, 7-8 November 2008Uppsala: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2009
(2009) s. 97-117Obligatorisk
-
Gee, James Paul
Social linguistics and literacies : ideology in discourses
Fifth edition.: London: Routledge, 2015.
Alternativt 2012, 4th ed.
Obligatorisk
-
Janks, Hilary.
Literacy and power
London: Routledge, 2010
Obligatorisk
-
Lea, Mary R;
Street, Brian V
Student writing in higher education : An academic literacies approach
Ingår i:
Studies in higher education.Obligatorisk
-
Multilingual literacies : reading and writing different worlds
Amsterdam: J. Benjamins Pub, 2000
Kap. 11.
Obligatorisk
-
Selander, Staffan;
Kress, Gunther R.
Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2017]
Läses i urval.
Obligatorisk
-
Street, Brian V.;
Lefstein, Adam.
Literacy : an advanced resource book
London: Routledge, 2007.
Läses i urval.
Obligatorisk
-
Myhill, Debra
Becoming A Designer : Trajectories of Linguistic Development
Ingår i:
The Sage handbook of writing development [Elektronisk resurs]Los Angeles: SAGE, 2009
Obligatorisk
-
Vuorenpää, S.;
Duek, S.;
Zetterholm, E.
Kartläggning av en nyanländ elevs litteracitet i Sverige
Ingår i:
Nordic Journal of Literacy Research [Elektronisk resurs]2015-
vol. 5 (2019) nr. 3Obligatorisk
-
Wolf, Alison;
Jenkins, Andrew
Do learners always learn? : The impact of workplace adult literacy courses on participants literacy skills
Ingår i:
British educational research journal [Elektronisk resurs]New York .: JSTOR, 2000-
vol. 40 (2014) s. 585609Obligatorisk
Dessutom läses efter eget val och i samråd med läraren en avhandling.