Kursplan för Psykolingvistisk forskning om flerspråkighet
Psycholinguistic Research on Multilingualism
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV269
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk A1N,
Svenska A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-09-10
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2020
-
Behörighet:
120 hp varav 90 hp i ett språkvetenskapligt ämne. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- använda och diskutera för området relevanta begrepp
- beskriva, diskutera och problematisera några centrala frågeställningar, teorier och metoder inom psykolingvistisk forskning om flerspråkighet
- föreslå experimentella forskningsupplägg samt diskutera styrkor och svagheter med dessa
- diskutera och värdera etiska frågeställningar och förhållningssätt med relevans för forskningsområdet
Innehåll
Kursen behandlar centrala frågeställningar, teorier och metoder inom psykolingvistisk forskning om flerspråkighet. Det inbegriper ett fokus på flerspråkighet och hjärnan och frågor som rör språklig lagring, åtkomst, representation, processning och tillägnande. Dessutom exemplifieras hur interna och externa faktorer inverkar på dessa processer vid andraspråksinlärning och flerspråkighet. I kursen behandlas även forskning om förhållandet mellan språk och tanke, hur vårt tänkande påverkas av att vi lär oss ett nytt språk och om och hur flerspråkighet ger några kognitiva fördelar. Därutöver utgör forskning om tvärspråkliga skillnader och transfer en viktig dimension. Under kursen exemplifieras några grundläggande eliciteringstekniker och experimentella undersökningsmetoder som används inom psykolingvistisk forskning. Dessutom behandlas den psykolingvistiska forskningens etiska frågeställningar och förhållningssätt.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer. Studenterna deltar aktivt genom att läsa, presentera och kritiskt granska forskningsartiklar och avhandlingstexter inom området.
Examination
Kursen examineras dels genom fullgörande av muntliga och skriftliga individuella och/eller gruppuppgifter under kursens gång och dels genom en skriftlig hemtentamen vid kursens slut. Som betyg på kursen används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i ett visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att begära byte av examinator.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
Age of onset and nativelikeness in a second language : Listener perception versus linguistic scrutiny
Ingår i:
Language learning : a journal of research in language studiesObligatorisk
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
The robustness of aptitude effects in near-native second language acquisition
Ingår i:
Studies in second language acquisitionObligatorisk
-
Age and Proficiency in the Bilingual Brain Revisited : Activation Patterns Across Different L2-Learner Types
Oh, Tomasina M.;
Graham, Steven;
Ng, Philina;
Yeh, Ing Berne;
Chan, Bernard P. L & M.;
Edwards, Andrew
Ingår i:
Frontiers in communication [Elektronisk resurs]2016-
vol. 4 (2019) nr. 39Obligatorisk
-
Bialystok, Ellen
Bilingualism: The good, the bad, and the indifferent
Ingår i:
Bilingualism : language and cognitionObligatorisk
-
Bialystok, Ellen;
Craik, Fergus;
Luk, Gigi
Cognitive control and lexical access in younger and older bilinguals
Ingår i:
Journal of experimental psychology : Learning, memory, and cognitionObligatorisk
-
Bialystok, Ellen
On the reliability of robustness : A reply to DeKeyser
Ingår i:
Studies in second language acquisitionObligatorisk
-
Bokander, Lars;
Bylund, Emanuel
Probing the Internal Validity of the LLAMA Language Aptitude Tests
Ingår i:
Language learning : a journal of research in language studiesObligatorisk
-
DeKeyser, Robert
The robustness of critical period effects in second language acquisition
Ingår i:
Studies in second language acquisitionObligatorisk
-
Distinct cortical areas associated with native and second languages
Kim, Karl H. S.;
Relkin, Norman R.;
Lee, Kyong-Min;
Hirsch, Joy
Ingår i:
NatureObligatorisk
-
Freunberger, Dominik;
Bylund, Emanuel;
Abrahamsson, Niclas
Is It Time to Reconsider the Gold Standard for Nativelikeness in ERP Studies on Grammatical Processing in a Second Language? : A Critical Assessment Based on Qualitative Individual Differences
Ingår i:
Applied linguistics1999-
http://doi:10.1093/applin/amab058
(2021) s. 120Obligatorisk
-
Hopp, Holger
Grammatical gender in adult L2 acquisition: : Relations between lexical and syntactic variability
Ingår i:
Second language research.Obligatorisk
-
Is bilingualism associated with enhanced executive functioning in adults? : A meta-analytic review
Lehtonen, Minna;
Soveri, Anna;
Laine, Aini;
Järvenpää, Janica;
de Bruin, Angela;
Antfolk, Jan
Ingår i:
Psychological bulletinWashington, D.C.: Am. Psych. Assoc., 1904-
vol. 144 (2018) nr. 4 s. 394425Obligatorisk
-
Lindgren, Josefin;
Bohnacker, Ute
Vocabulary development in closely-related languages : Age, word type and cognate facilitation effects in bilingual Swedish-German preschool children
Ingår i:
Linguistic approaches to bilingualism [Elektronisk resurs]2011-
vol. 10 (2020) nr. 5 s. 587622Obligatorisk
-
Pavlenko, Aneta
Whorfs Lost Argument : Multilingual Awareness
Ingår i:
Language learning : a journal of research in language studiesObligatorisk
-
Pronominal objects in EnglishItalian and SpanishItalian bilingual children
Serratrice, Ludovica;
Sorace, Antonella;
Filiaci, Francesca;
Baldo, Michela
Ingår i:
Applied psycholinguisticsCambridge: Cambridge University Press, 1999-
vol. 33 (2011) nr. 4 s. 725751Obligatorisk
-
Groot, A. M. B. de;
Hagoort, Peter
Research methods in psycholinguistics and the neurobiology of language : a practical guide
Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc., 2018
Läses enligt anvisningar. Ca 150 sidor.
Obligatorisk
-
Schwieter, John W.
handbook of the neuroscience of multilingualism [Elektronisk resurs]
2019
Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet
Läses enligt anvisningar. Ca 150 sidor.
Obligatorisk
-
Slobin, Dan I.
From thought and language to thinking for speaking
Ingår i:
Rethinking linguistic relativityCambridge: Cambridge Univ. Press, 1997
s. 7096Obligatorisk
-
The inhibitory advantage in bilingual children revisited : myth or reality?
Duñabeitia, Jon Andoni;
Hernández-Cabrera, Juan Andrés;
Antón, Eneko;
Macizo, Pedro;
Estévez, Adelina;
Fuentes, Luis J.;
Carreiras, Manuel
Ingår i:
Educational psychology : an international journal of experimental educational psychologyDorchester-on-Thames: 1981-
vol. 61 (2014) nr. 3 s. 234251Obligatorisk
-
Ullman, Michael T.
Declarative/procedural model (DP)
Ingår i:
The Routledge encyclopedia of second language acquisitionLondon: Routledge, 2013.
(2013) s. 160-164Obligatorisk
-
van Bergen, Geertje;
Bosker, Hans Rutger
Linguistic expectation management in online discourse processing : An investigation of Dutch inderdaad 'indeed' and eigenlijk 'actually'
Ingår i:
Journal of memory and language [Elektronisk resurs]Orlando, Fla.: Academic Press, 1993-
vol. 103 (2018) s. 191209Obligatorisk