Kursplan för Psykolingvistisk forskning om flerspråkighet

Psycholinguistic Research on Multilingualism

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SV269
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk A1N, Svenska A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2019-09-10
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2020
  • Behörighet:

    120 hp varav 90 hp i ett språkvetenskapligt ämne. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.

  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • ​använda och diskutera för området relevanta begrepp
  • beskriva, diskutera och problematisera några centrala frågeställningar, teorier och metoder inom psykolingvistisk forskning om flerspråkighet
  • föreslå experimentella forskningsupplägg samt diskutera styrkor och svagheter med dessa
  • diskutera och värdera etiska frågeställningar och förhållningssätt med relevans för forskningsområdet

Innehåll

Kursen behandlar centrala frågeställningar, teorier och metoder inom psykolingvistisk forskning om flerspråkighet. Det inbegriper ett fokus på flerspråkighet och hjärnan och frågor som rör språklig lagring, åtkomst, representation, processning och tillägnande. Dessutom exemplifieras hur interna och externa faktorer inverkar på dessa processer vid andraspråksinlärning och flerspråkighet. I kursen behandlas även forskning om förhållandet mellan språk och tanke, hur vårt tänkande påverkas av att vi lär oss ett nytt språk och om och hur flerspråkighet ger några kognitiva fördelar. Därutöver utgör forskning om tvärspråkliga skillnader och transfer en viktig dimension. Under kursen exemplifieras några grundläggande eliciteringstekniker och experimentella undersökningsmetoder som används inom psykolingvistisk forskning. Dessutom behandlas den psykolingvistiska forskningens etiska frågeställningar och förhållningssätt.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer. Studenterna deltar aktivt genom att läsa, presentera och kritiskt granska forskningsartiklar och avhandlingstexter inom området.

Examination

Kursen examineras dels genom fullgörande av muntliga och skriftliga individuella och/eller gruppuppgifter under kursens gång och dels genom en skriftlig hemtentamen vid kursens slut. Som betyg på kursen används något av uttrycken väl godkänd, godkänd och underkänd. För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i ett visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att begära byte av examinator.

​Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2022

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth Age of onset and nativelikeness in a second language : Listener perception versus linguistic scrutiny

    Ingår i:

    Language learning : a journal of research in language studies

    vol. 59 (2009) nr. 2 s. 249-306

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth The robustness of aptitude effects in near-native second language acquisition

    Ingår i:

    Studies in second language acquisition

    vol. 30 (2008) nr. 4 s. 481-509

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Age and Proficiency in the Bilingual Brain Revisited : Activation Patterns Across Different L2-Learner Types Oh, Tomasina M.; Graham, Steven; Ng, Philina; Yeh, Ing Berne; Chan, Bernard P. L & M.; Edwards, Andrew

    Ingår i:

    Frontiers in communication [Elektronisk resurs]

    2016-

    vol. 4 (2019) nr. 39

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bialystok, Ellen Bilingualism: The good, the bad, and the indifferent

    Ingår i:

    Bilingualism : language and cognition

    vol. 12 (2009) s. 3-11

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bialystok, Ellen; Craik, Fergus; Luk, Gigi Cognitive control and lexical access in younger and older bilinguals

    Ingår i:

    Journal of experimental psychology : Learning, memory, and cognition

    vol. 34 (2008) nr. 4 s. 859-873

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bialystok, Ellen On the reliability of robustness : A reply to DeKeyser

    Ingår i:

    Studies in second language acquisition

    vol. 24 (2002) nr. 3 s. 481–488

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bokander, Lars; Bylund, Emanuel Probing the Internal Validity of the LLAMA Language Aptitude Tests

    Ingår i:

    Language learning : a journal of research in language studies

    vol. 70 (2021) nr. 1 s. 11–47

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • DeKeyser, Robert The robustness of critical period effects in second language acquisition

    Ingår i:

    Studies in second language acquisition

    vol. 22 (2000) nr. 4 s. 499-533

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Distinct cortical areas associated with native and second languages Kim, Karl H. S.; Relkin, Norman R.; Lee, Kyong-Min; Hirsch, Joy

    Ingår i:

    Nature

    vol. 388 (1997) nr. 6638 s. 171-174

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Freunberger, Dominik; Bylund, Emanuel; Abrahamsson, Niclas Is It Time to Reconsider the ‘Gold Standard’ for Nativelikeness in ERP Studies on Grammatical Processing in a Second Language? : A Critical Assessment Based on Qualitative Individual Differences

    Ingår i:

    Applied linguistics

    1999-

    http://doi:10.1093/applin/amab058

    (2021) s. 1–20

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hopp, Holger Grammatical gender in adult L2 acquisition: : Relations between lexical and syntactic variability

    Ingår i:

    Second language research.

    vol. 29 (2013) nr. 1 s. 33–56

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Is bilingualism associated with enhanced executive functioning in adults? : A meta-analytic review Lehtonen, Minna; Soveri, Anna; Laine, Aini; Järvenpää, Janica; de Bruin, Angela; Antfolk, Jan

    Ingår i:

    Psychological bulletin

    Washington, D.C.: Am. Psych. Assoc., 1904-

    vol. 144 (2018) nr. 4 s. 394–425

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindgren, Josefin; Bohnacker, Ute Vocabulary development in closely-related languages : Age, word type and cognate facilitation effects in bilingual Swedish-German preschool children

    Ingår i:

    Linguistic approaches to bilingualism [Elektronisk resurs]

    2011-

    vol. 10 (2020) nr. 5 s. 587–622

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Pavlenko, Aneta Whorf’s Lost Argument : Multilingual Awareness

    Ingår i:

    Language learning : a journal of research in language studies

    vol. 66 (2016) nr. 3 s. 581–607

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Pronominal objects in English–Italian and Spanish–Italian bilingual children Serratrice, Ludovica; Sorace, Antonella; Filiaci, Francesca; Baldo, Michela

    Ingår i:

    Applied psycholinguistics

    Cambridge: Cambridge University Press, 1999-

    vol. 33 (2011) nr. 4 s. 725–751

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Groot, A. M. B. de; Hagoort, Peter Research methods in psycholinguistics and the neurobiology of language : a practical guide

    Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc., 2018

    Läses enligt anvisningar. Ca 150 sidor.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Schwieter, John W. handbook of the neuroscience of multilingualism [Elektronisk resurs]

    2019

    Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet

    Läses enligt anvisningar. Ca 150 sidor.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Slobin, Dan I. From “thought and language” to “thinking for speaking”

    Ingår i:

    Rethinking linguistic relativity

    Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1997

    s. 70–96

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • The inhibitory advantage in bilingual children revisited : myth or reality? Duñabeitia, Jon Andoni; Hernández-Cabrera, Juan Andrés; Antón, Eneko; Macizo, Pedro; Estévez, Adelina; Fuentes, Luis J.; Carreiras, Manuel

    Ingår i:

    Educational psychology : an international journal of experimental educational psychology

    Dorchester-on-Thames: 1981-

    vol. 61 (2014) nr. 3 s. 234–251

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ullman, Michael T. Declarative/procedural model (DP)

    Ingår i:

    The Routledge encyclopedia of second language acquisition

    London: Routledge, 2013.

    (2013) s. 160-164

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • van Bergen, Geertje; Bosker, Hans Rutger Linguistic expectation management in online discourse processing : An investigation of Dutch inderdaad 'indeed' and eigenlijk 'actually'

    Ingår i:

    Journal of memory and language [Elektronisk resurs]

    Orlando, Fla.: Academic Press, 1993-

    vol. 103 (2018) s. 191–209

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk