Orienteringskurs om indoeuropeiska språk
Kursplan, Grundnivå, 5JS011
- Kod
- 5JS011
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Indologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 december 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6 eller Engelska B (områdesbehörighet A2/2)
Mål
Utbildningen syftar till att ge en allmän, elementär översikt över den indoeuropeiska språkfamiljen, dess enskilda grenar samt de äldsta bevarade källorna och traderingssätten. Därtill skall ges en inblick i indo-européernas kultur och det arkaiska gemensamma diktarspråket av vilka det finns spår i enskilda språk än idag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera språk och redogöra för de huvudgrupper ("subfamiljer") som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen,
- redogöra för kriterier för etablering av ett genetiskt släktskap mellan de indoeuropeiska språken,
- översiktligt kunna redogöra för kronologin, de äldsta bevarade källorna och traderingssätten av enskilda språk och språkgrupper,
- översiktligt kunna redogöra för särdrag hos valda språk eller språkgrupper inom den indoeuropeiska språkfamiljen,
- redogöra för frågeställningar kring indoeuropéernas kultur och det indoeuropeiska diktarspråket.
Innehåll
Översikt över proto-indoeuropeiskans strukturella drag samt diskussion om genetiskt och typologisk släktskap.
Genomgång av enskilda språk och språkgrupper som ingår i den indoeuropeiska språkfamiljen med diskussion om deras särdrag, traderingssätt och äldsta bevarade källor.
Introduktion i och diskussion av frågor kring indo-européernas kultur och det indoeuropeiska diktarspråket.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen. Deltagande i all undervisning rekommenderas.
Examination
Kursen har 2 examinerande moment: 1. fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter; 2. pm + muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.