Kursplan för Barndom: Socialisationsprocesser och vardagspraktiker

Childhood: Processes of Socialisation and Everyday Practices

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 2PE704
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogik A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2007-01-24
  • Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2019-12-05
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 34, 2020
  • Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den ges också som fristående kurs.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten

  • Kunna jämföra och kritiskt granska olika teorier om barns utveckling och socialisation
  • Kunna förstå betydelsen av olika sociala och moraliska ordningar för barns socialisationsprocesser
  • Kunna relatera barns socialisationsprocesser till olika sociala, kulturella och institutionella sammanhang
  • Kunna definiera och i förhållande till både teori och empiri använda centrala begrepp som socialisation, vardagspraktik, interaktion, agentskap och kontext

Innehåll

  • Socialisation och uppfostran i olika samhällsinstitutioner såsom familj, förskola och skola
  • Socialisationsprocesser i kamratgruppsinteraktion
  • Språksocialisation i barns vardagsliv
  • Centrala begrepp såsom barns vardagliga praktiker, socialisationsprocesser, interaktion, kamratkultur och agentskap
  • Sociala och moraliska ordningar i barns vardagspraktiker
  • Barns agentskap i socialisationsprocesser

Undervisning

Undervisningen kan bestå av föreläsningar, grupparbeten, workshops och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom skriftligt prov samt muntliga eller skriftliga redovisningar.
Examination kan förekomma kontinuerligt under kursen. För godkänt betyg fordras att samtliga uppgifter fullgjorts med godkänt resultat. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 34, 2020

Böcker:

  • Christensen, Pia; James, Allison Research with children : perspectives and practices

    London: Falmer Press, 2000

    (introduktion, kap. 4, 6, 8) (ca 70s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Corsaro, William A. The sociology of childhood.

    2. ed.: Thousand Oaks: Pine Forge Press, 2005

    (Part I, kap. 1-2, Part II, kap. 3, Part III 5-8) (154s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Blum-Kulka, Shoshana Dinner talk : patterns of sociability and socialization in family discourse

    Mahwah, NJ: L. Erlbaum Assoc. Publishers, 1997

    (Kap 1-2, kap 5, kap 8) (120 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Cromdal, Jackob (ed.) Morality in practice: Exploring childhood, parenthood and schooling in everyday life.

    Equinox Publishing, 2013.:

    (Valda delar)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Bokkapitel:

  • Cekaite Thunqvist, Asta Tattling and dispute : moral order, emotions and embodiment in the teacher-mediated disputes of young second language learners

    Ingår i:

    Danby, Susan; Theobald, Maryanne Disputes in everyday life : social and moral orders of children and young people

    Bingley, U.K.: Emerald, 2012

    pp. 165-192 (27 sidor)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ochs, Elinor; Schieffelin, Bambi B The Theory of Language Socialization.

    Ingår i:

    Duranti, Alessandro; Ochs, Elinor; Schieffelin, Bambi B. The handbook of language socialization

    Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2011

    (2012) s. 1-23

    23 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Artiklar:

  • Goodwin, Marjorie Harness Participation, affect och trajectory in family directive/response sequences

    Ingår i:

    Text & talk : an interdisciplinary journal of language, discourse & communication studies

    vol. 26 (2006) nr. 4/5 s. 515-543

    28 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kyratzis, Amy Talk and interaction among children and the co-construction of peer groups and peer culture

    Ingår i:

    Annual review of anthropology

    vol. 33 (2004) s. 625-649

    25 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Svahn, Johanna; Evaldsson, Ann-Carita Talking moral stances into being: the interactional management of moral reasoning in Aggression Replacement Training (ART) classroom sessions.

    Ingår i:

    Text & talk : an interdisciplinary journal of language, discourse & communication studies

    vol. 33 (2013) nr. (6) s. 793-815

    23 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Tholander, Michael Student-led conferencing as democratic practice.

    Ingår i:

    Children & society.

    vol. 25 (2011) nr. 3 s. 239-250

    12 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Griswold, Olga Archieving authority: Discursive practises in Russian girl's pretend play

    Ingår i:

    Research on language and social interaction

    vol. 40 (2007) nr. 4 s. 291-319

    29 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Cromdal, Jakob Socialization.

    Ingår i:

    Brown, Keith (red.) Encyclopedia of language and linguistics

    2:a upplagan: 2006

    vol. 11 (2006) s. 462-465

    Elektronisk resurs. 4 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Fasulo, Alessandra; Loyd, Heather; Padiglione, Vincenzo Children's socialization into cleaning practices: a cross-cultural perspective.

    Ingår i:

    Discourse & society.

    vol. 18 (2007) nr. 1 s. 11-33

    23 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Evaldsson, Ann-Carita Accounting for Friendship: Moral Ordering and Category Membership in Preadolescent Girl's Relational Talk.

    Ingår i:

    Research on language and social interaction

    vol. 40 (2007) nr. 4 s. 377-404

    28 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Ytterligare litteratur kan tillkomma