Socialt arbete med barn, unga och familj

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2SC155

Kod
2SC155
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Socialt arbete A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 november 2019
Ansvarig institution
Institutionen för socialt arbete

Allmänt

Kursen ingår i Socionomprogrammet vid Uppsala universitet 210 högskolepoäng. Kursen ges på avancerad nivå och utgör en valbar kurs på Socionomprogrammets termin 7. Kursen kan även ingå i Masterprogrammet i samhällsvetenskap. Det är också möjligt att läsa kursen som fristående kurs på avancerad nivå.

Behörighetskrav

180 hp inom Socionomprogrammet, eller kandidatexamen om 180 hp med 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.

Mål

Student ska efter avslutad kurs när det gäller:

Kunskap och förståelse

  • Visa fördjupad kunskap om aktuell nationell och internationell forskning om barn och unga i utsatta livssituationer
  • Visa fördjupad kunskap om hur barns, ungas och familjers villkor varierar utifrån strukturella förutsättningar och skiftande sociala och politiska förhållanden
  • Visa fördjupad kunskap om skydds- och riskfaktorer i barns och ungas utveckling och uppväxt
  • Utifrån aktuell forskning visa fördjupad kunskap om samhällets insatser för barn i olika utsatta livssituationer på individ-, grupp och samhällsnivå

Färdighet och förmåga

  • På ett fördjupat sätt kunna tillämpa och integrera samhällsvetenskapliga teorier med relevans för socialt arbete med barn, unga och familj
  • Självständigt söka, kritiskt granska, värdera, sammanställa samt på ett fördjupat sätt muntligt och skriftligt kommunicera och diskutera vetenskaplig kunskap inom området
  • Självständigt planera och genomföra en barnintervju med utgångspunkt från relevanta teoretiska perspektiv
  • Kritiskt reflektera över olika metoder som används i professionella samtal med barn och unga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Med en helhetssyn göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • Identifiera och reflektera över egna kunskapsbehov och kompetensutveckling inom området
  • Visa förståelse för betydelsen av ett professionellt förhållningssätt vid bemötande av barn och unga
  • Problematisera och reflektera över eget professionellt förhållningssätt i samtal med barn och unga

Innehåll

Kursen behandlar följande:

  • Barn unga och familj som målgrupper för socialt arbete
  • Teoretiska perspektiv på barndom och familj
  • Barns rättigheter och barnperspektiv
  • Samtal med barn
  • Samhällets insatser i relation till olika former av utsatthet

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, arbete enskilt och i grupp. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. Övrig obligatorisk närvaro framgår av schemat. Skriftlig komplettering av frånvaro från seminarium kan endast ske för en begränsad del av seminarierna. Innehållet i föreläsningarna kan utgöra grund för examinationsfrågor även i de fall föreläsningarna inte är obligatoriska.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier samt i individuella muntliga och skriftliga uppgifter. Den avslutande examinationen på kursen består av en skriftlig tentamen. Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan exempelvis vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin