Kursplan för Svenska som andraspråk C, gymnasielärare
Swedish as a Second Language C, Upper Secondary School
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS196
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G2E
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2014-11-18
- Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Reviderad: 2020-01-09
- Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Gäller från: HT 2020
-
Behörighet:
Svenska som andraspråk A och B
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, som en del av ämnesstudierna i svenska som andraspråk.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för områdets vetenskapliga grund
- visa kännedom om tillämpliga metoder inom området
- redovisa fördjupad kunskap inom någon del av området
- ge en orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning
- kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem
- genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- arbeta självständigt inom området för kursen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- inom kursens huvudområde göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och av att utveckla sin kompetens.
Innehåll
Kursen består av delkurserna Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp, en valbar delkurs om 7,5 hp (se separat lista och separata kursplaner) samt Självständigt arbete 15 hp. Det självständiga arbetet kan antingen vara ämnesteoretiskt eller ämnesdidaktiskt inriktat. Kursen syftar till att den studerande ska fördjupa och/eller bredda sina kunskaper inom ett eller flera områden inom ämnet samt inhämta grundläggande förståelse för viktiga principer inom vetenskapligt arbete och förmåga att själv genomföra och presentera en självständig undersökning.
Delkurs 1. Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp
Kursen innebär en fördjupning av ämnesområdet svenska som andraspråk. I kursen ges en översikt av ämnets olika forskningsområden och allmänna teoriutveckling, med särskild vikt vid forskning som rör ordinlärning, grammatik och fonologi i ett andraspråksperspektiv, sociala och kognitiva aspekter av andraspråksinlärning och sociolingvistiska aspekter av flerspråkighet i skolan och i samhället. I kursen ryms teoretiska och vetenskapsmetodologiska perspektiv och praktiska moment. Ett viktigt delmål är att förbereda studenterna inför det egna uppsatsarbetet, dels genom att stödja deras kristiska granskning av forskning och dels genom att introducera dem till olika typer av studier som kan genomföras inom ramen för en mindre vetenskaplig undersökning.
De forskningsområden som studenterna har bekantat sig med under föregående ämnesterminer fördjupas i kursen genom gemensam diskussion av aktuella forskningsstudier och deras frågeställningar, teoretiska utgångspunkter och etiska överväganden. Särskild vikt läggs vid granskning av studiernas metoder för datainsamling, analys och presentation.
Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna
- redogöra för några aspekter av den allmänna teoriutvecklingen inom forskningsområdet svenska som andraspråk
- föra teoribaserade diskussioner om språkstrukturella, kognitiva och sociala aspekter av andraspråksinlärning och flerspråkighet
- formulera en vetenskaplig problemställning så att den kan utgöra grunden för en mindre vetenskaplig undersökning
- redogöra för ett antal språkvetenskapliga metoder för datainsamling, -analys och -presentation
- lyfta fram och kommunicera de viktigaste slutsatserna av en vetenskaplig undersökning till olika grupper som forskare, lärare och allmänheten.
Delkurs 2. Valbar delkurs 7,5 hp
Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp
Inom delkurs 3, Självständigt arbete, ska varje student planera, genomföra och i en uppsats om 25-30 sidor redovisa en avgränsad forskningsuppgift av måttlig svårighetsgrad samt försvara sin uppsats vid en slutventilering. Studenten ska också opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.
Delkurs 3. Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning 15 hp
Inom delkurs 3, Självständigt arbete, ska varje student planera, genomföra och i en uppsats om 25-30 sidor redovisa en avgränsad forskningsuppgift av måttlig svårighetsgrad samt försvara sin uppsats vid en slutventilering. Studenten ska också opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.
Mål
Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp eller Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning 15 hp
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- identifiera och formulera ett vetenskapligt problem inom ämnesområdet
- lösa ett vetenskapligt problem inom ämnesområdet genom att söka lämplig information och tillämpa en adekvat analysmetod
- tolka och värdera egna data och analyser
- skriftligt och med god språklig form redogöra för en vetenskaplig undersökning
- försvara en egen vetenskaplig undersökning och uppsats
- ge relevant återkoppling på och värdera andras vetenskapliga undersökningar.
Undervisning
Delkurs 1: Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp (se separat kursplan)
Delkurs 2: en valbar delkurs (se separat lista och separata kursplaner)
I delkurs 3, Självständigt arbete, ges undervisning i form av handledning och seminarieövningar.
Examination
Delkurs 1 (Teori och metod i svenska som andraspråk): Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av publicerade forskningstexter och genom hemtentamen.
Delkurs 2 (valbar kurs om 7,5 hp): Se separat kursplan.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
För delkurs 3, Självständigt arbete, gäller att betygsgraden framför allt avgörs av uppsatsens kvalitet (se betygskriterier), men även av studentens insatser vid slutventileringarna.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på 22,5 hp.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Det självständiga arbetet ska skrivas på svenska.
Det självständiga arbetet ska vara ett enskilt arbete.
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Delkurs 1. Teori och metod i svenska som andraspråk
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
Age of onset and nativelikeness in a second language : Listener perception versus linguistic scrutiny
Ingår i:
Language learning : a journal of research in language studiesFinns tillgänglig via universitetsbiblioteket
Obligatorisk
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
The robustness of aptitude effects in near-native second language acquisition
Ingår i:
Studies in second language acquisitionObligatorisk
-
Ahlgren, Katrin
Språket en biljett till frihet" : Narrativ identitet i en migrationskontext
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Aktürk Drake, Memet
Hur bra har den svenska integrationskontexten varit på att främja balanserad tvåspråkighet?
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Bohnacker, Ute;
Lindgren, Josefin
Fundament, formellt subjekt och frekvens : Ordföljdsmönster i svenska, nederländska och hos vuxna inlärare av svenska
Ingår i:
Språk och StilUppsala: Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2013
vol. 24 (2014) s. 33-71Obligatorisk
-
Busch, Birgitta
Biographical approaches to research in multilingual settings : Exploring linguistic repertoires
Ingår i:
Researching multilingualism : critical and ethnographic perspectivesLondon: Routledge, 2017
(2017) s. 46-59Tillgänglig som e-bok via UB
Obligatorisk
-
Curdt-Christiansen, Xiao Lan
Conflicting language ideologies and contradictory language practices in Singaporean multilingual families
Ingår i:
Journal of multilingual and multicultural developmentClevedon, Somerset: Tietro Ltd., 1980-
vol. 37 (2016) nr. 7 s. 694-709Obligatorisk
-
Darvin, Ron;
Norton, Bonny
Identity and a Model of Investment in Applied Linguistics
Ingår i:
Annual review of applied linguisticsCambridge: Cambridge University Press, 1981-
vol. 35 (2015) s. 36-56Obligatorisk
-
Denscombe, Martyn
Larson, Per
Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Fjärde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk
-
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, 2002
Obligatorisk
-
Ganuza, Natalia;
Hedman, Christina
The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy : Evidence from SomaliSwedish bilinguals
Ingår i:
Applied linguistics1999-
vol. 40 (2019) nr. 1 s. 108-131Obligatorisk
-
Hammarberg, Björn
Teoretiska ramar för andraspråksforskning
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
S. 27-84
Obligatorisk
-
Hedman, Christina;
Magnusson, Ulrika
Student ambivalence towards second language education in three Swedish upper secondary schools
Ingår i:
Linguistics and education. : an international research journalNorwood N.J.: Ablex Publ., 1991-
vol. 55 (2020) s. 1-12Obligatorisk
-
Karrebæk, Martha Sif
Dont speak like that to her! : Linguistic minority childrenss socialization into an ideology of monolingualism
Ingår i:
Journal of sociolinguistics1997-
vol. 17 (2013) nr. 3 s. 355-375Obligatorisk
-
Kuronen, Mikko;
Zetterholm, Elisabeth
Olika fonetiska drags relativa betydelse för upplevd inföddlikhet i svenska
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Lin, Angel M. Y
Researcher positionality
Ingår i:
Research methods in language policy and planning : a practical guideChichester, West Sussex, UK: Wiley Blackwell, 2015
Obligatorisk
-
Lindholm, Anna
Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Milani, Tommaso
Language testing and citizenship : A language ideological debate in Sweden
Ingår i:
Language in society [Elektronisk resurs]1998-
vol. 37 (2008) nr. 1 s. 27-59Obligatorisk
-
Pennycook, Alastair;
Otsuji, Emi
Metrolingual multitasking and spatial repertoires : 'Pizza mo two minutes coming'
Ingår i:
Journal of sociolinguistics1997-
vol. 18 (2014) nr. 2 s. 161-184Obligatorisk
-
Prentice, Julia;
Sköldberg, Emma
Klättra på väggarna eller bara vara ett med soffan? : Om figurativa ordförbindelser bland ungdomar i flerspråkiga skolmiljöer
Ingår i:
Språk & Stil [Elektronisk resurs] : Tidskrift för svensk språkforskningUppsala: Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2014
vol. 20 (2010) s. 5-35Obligatorisk
-
Stroud, Christopher
Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 313-342Obligatorisk
-
Viberg, Åke
Lexikal utveckling i ett andraspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle.Lund: Studentlitteratur, 2004
(2004) s. 197-220Obligatorisk
-
Winlund, Anna
Man kan tänka men inte säga : Förhandlingar om heteronormativitet inom grundläggande språk- och litteracitetsundervisning för nyanlända ungdomar
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
Till detta tillkommer ett antal exempeluppsatser samt en individuellt vald metodhandbok som väljs i samråd med läraren.
Delkurs 3. Självständigt arbete/Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning
-
Jarrick, Arne;
Josephson, Olle
Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
2., [översedda]uppl.: Lund: Studentlitteratur, 1996
Obligatorisk
-
Lagerholm, Per
Språkvetenskapliga uppsatser
Lund: Studentlitteratur, 2005
Obligatorisk
-
Strömquist, Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
5., [utök. och uppdaterade] uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2010
Obligatorisk
Referenslitteratur
-
Dysthe, Olga;
Hertzberg, Frøydis;
Hoel, Torlaug Løkensgard
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011
-
Prytz, Ylva Berglund
Studera språket med hjälp av en korpus
Ingår i:
Tekniken bakom språketStockholm: Norstedts akademiska förlag, 2008
(2008) s. 207-238 -
Rienecker, Lotte;
Stray Jörgensen, Peter;
Hedelund, Lis
Att skriva en bra uppsats
3., omarb. uppl.: Lund: Liber, 2014
-
Nyberg, Rainer;
Tidström, Annika
Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar
2., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012
-
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg.: Stockholm: Liber, 2008