Kursplan för Svenska som andraspråk C, gymnasielärare

Swedish as a Second Language C, Upper Secondary School

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS196
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G2E

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2014-11-18
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Reviderad: 2020-01-09
  • Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 27, 2020
  • Behörighet: Svenska som andraspråk A och B
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
  • Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper

Beslut och riktlinjer

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, som en del av ämnesstudierna i svenska som andraspråk.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • redogöra för områdets vetenskapliga grund
  • visa kännedom om tillämpliga metoder inom området
  • redovisa fördjupad kunskap inom någon del av området
  • ge en orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
  • ​söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning
  • kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
  • självständigt identifiera, formulera och lösa problem
  • genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
  • arbeta självständigt inom området för kursen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
  • ​inom kursens huvudområde göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och av att utveckla sin kompetens.

Innehåll

Kursen består av delkurserna Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp, en valbar delkurs om 7,5 hp (se separat lista och separata kursplaner) samt Självständigt arbete 15 hp. Det självständiga arbetet kan antingen vara ämnesteoretiskt eller ämnesdidaktiskt inriktat. Kursen syftar till att den studerande ska fördjupa och/eller bredda sina kunskaper inom ett eller flera områden inom ämnet samt inhämta grundläggande förståelse för viktiga principer inom vetenskapligt arbete och förmåga att själv genomföra och presentera en självständig undersökning.

Delkurs 1. Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp
Kursen innebär en fördjupning av ämnesområdet svenska som andraspråk. I kursen ges en översikt av ämnets olika forskningsområden och allmänna teoriutveckling, med särskild vikt vid forskning som rör ordinlärning, grammatik och fonologi i ett andraspråksperspektiv, sociala och kognitiva aspekter av andraspråksinlärning och sociolingvistiska aspekter av flerspråkighet i skolan och i samhället. I kursen ryms teoretiska och vetenskapsmetodologiska perspektiv och praktiska moment. Ett viktigt delmål är att förbereda studenterna inför det egna uppsatsarbetet, dels genom att stödja deras kristiska granskning av forskning och dels genom att introducera dem till olika typer av studier som kan genomföras inom ramen för en mindre vetenskaplig undersökning.

​De forskningsområden som studenterna har bekantat sig med under föregående ämnesterminer fördjupas i kursen genom gemensam diskussion av aktuella forskningsstudier och deras frågeställningar, teoretiska utgångspunkter och etiska överväganden. Särskild vikt läggs vid granskning av studiernas metoder för datainsamling, analys och presentation.

​Efter genomgången delkurs förväntas studenten kunna

  • ​redogöra för några aspekter av den allmänna teoriutvecklingen inom forskningsområdet svenska som andraspråk
  • föra teoribaserade diskussioner om språkstrukturella, kognitiva och sociala aspekter av andraspråksinlärning och flerspråkighet
  • formulera en vetenskaplig problemställning så att den kan utgöra grunden för en mindre vetenskaplig undersökning
  • redogöra för ett antal språkvetenskapliga metoder för datainsamling, -analys och -presentation
  • lyfta fram och kommunicera de viktigaste slutsatserna av en vetenskaplig undersökning till olika grupper som forskare, lärare och allmänheten.
Delkurs 2. Valbar delkurs 7,5 hp

Delkurs 3​. Självständigt arbete 15 hp
​Inom delkurs 3, Självständigt arbete, ska varje student planera, genomföra och i en uppsats om 25-30 sidor redovisa en avgränsad forskningsuppgift av måttlig svårighetsgrad samt försvara sin uppsats vid en slutventilering. Studenten ska också opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.

Delkurs 3​. Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning 15 hp
​Inom delkurs 3, Självständigt arbete, ska varje student planera, genomföra och i en uppsats om 25-30 sidor redovisa en avgränsad forskningsuppgift av måttlig svårighetsgrad samt försvara sin uppsats vid en slutventilering. Studenten ska också opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.

Mål
​Delkurs 3. Självständigt arbete 15 hp eller Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning 15 hp

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
  • ​identifiera och formulera ett vetenskapligt problem inom ämnesområdet
  • lösa ett vetenskapligt problem inom ämnesområdet genom att söka lämplig information och tillämpa en adekvat analysmetod
  • tolka och värdera egna data och analyser
  • skriftligt och med god språklig form redogöra för en vetenskaplig undersökning
  • försvara en egen vetenskaplig undersökning och uppsats
  • ge relevant återkoppling på och värdera andras vetenskapliga undersökningar.

Undervisning

Delkurs 1: Teori och metod i svenska som andraspråk 7,5 hp (se separat kursplan)

Delkurs 2: en valbar delkurs (se separat lista och separata kursplaner)

I delkurs 3, Självständigt arbete, ges undervisning i form av handledning och seminarieövningar.

Examination

Delkurs 1 (Teori och metod i svenska som andraspråk): Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av publicerade forskningstexter och genom hemtentamen.

Delkurs 2 (valbar kurs om 7,5 hp): Se separat kursplan.

​Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

För delkurs 3, Självständigt arbete, gäller att betygsgraden framför allt avgörs av uppsatsens kvalitet (se betygskriterier), men även av studentens insatser vid slutventileringarna.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på 22,5 hp.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Det självständiga arbetet ska skrivas på svenska.
Det självständiga arbetet ska vara ett enskilt arbete.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 24, 2020

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Delkurs 1. Teori och metod i svenska som andraspråk

  • Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth Age of onset and nativelikeness in a second language : Listener perception versus linguistic scrutiny

    Ingår i:

    Language learning : a journal of research in language studies

    vol. 59 (2009) nr. 2 s. 249-306

    Finns tillgänglig via universitetsbiblioteket

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth The robustness of aptitude effects in near-native second language acquisition

    Ingår i:

    Studies in second language acquisition

    vol. 30 (2008) nr. 4 s. 481-509

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ahlgren, Katrin Språket – en biljett till frihet" : Narrativ identitet i en migrationskontext

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 11 (2016) nr. 2 s. 143-173

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Aktürk Drake, Memet Hur bra har den svenska integrationskontexten varit på att främja balanserad tvåspråkighet?

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 13 (2018) nr. 2 s. 107-130

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bohnacker, Ute; Lindgren, Josefin Fundament, formellt subjekt och frekvens : Ordföljdsmönster i svenska, nederländska och hos vuxna inlärare av svenska

    Ingår i:

    Melander, Björn; Norrby, Catrin; Thelander, Mats Språk och Stil

    Uppsala: Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2013

    vol. 24 (2014) s. 33-71

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Busch, Birgitta Biographical approaches to research in multilingual settings : Exploring linguistic repertoires

    Ingår i:

    Martin-Jones, Marilyn; Martin, Deirdre Researching multilingualism : critical and ethnographic perspectives

    London: Routledge, 2017

    (2017) s. 46-59

    Tillgänglig som e-bok via UB

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Curdt-Christiansen, Xiao Lan Conflicting language ideologies and contradictory language practices in Singaporean multilingual families

    Ingår i:

    Journal of multilingual and multicultural development

    Clevedon, Somerset: Tietro Ltd., 1980-

    vol. 37 (2016) nr. 7 s. 694-709

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Darvin, Ron; Norton, Bonny Identity and a Model of Investment in Applied Linguistics

    Ingår i:

    Annual review of applied linguistics

    Cambridge: Cambridge University Press, 1981-

    vol. 35 (2015) s. 36-56

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Denscombe, Martyn Larson, Per Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna

    Fjärde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning

    Stockholm: Vetenskapsrådet, 2002

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ganuza, Natalia; Hedman, Christina The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy : Evidence from Somali–Swedish bilinguals

    Ingår i:

    Applied linguistics

    1999-

    vol. 40 (2019) nr. 1 s. 108-131

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hammarberg, Björn Teoretiska ramar för andraspråksforskning

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    S. 27-84

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hedman, Christina; Magnusson, Ulrika Student ambivalence towards second language education in three Swedish upper secondary schools

    Ingår i:

    Linguistics and education. : an international research journal

    Norwood N.J.: Ablex Publ., 1991-

    vol. 55 (2020) s. 1-12

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Karrebæk, Martha Sif ’Don’t speak like that to her!’ : Linguistic minority childrens’s socialization into an ideology of monolingualism

    Ingår i:

    Journal of sociolinguistics

    1997-

    vol. 17 (2013) nr. 3 s. 355-375

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kuronen, Mikko; Zetterholm, Elisabeth Olika fonetiska drags relativa betydelse för upplevd inföddlikhet i svenska

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 12 (2017) nr. 2 s. 134-156

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lin, Angel M. Y Researcher positionality

    Ingår i:

    Hult, Francis M.; Johnson, David Cassels Research methods in language policy and planning : a practical guide

    Chichester, West Sussex, UK: Wiley Blackwell, 2015

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindholm, Anna Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 14 (2019) nr. 1 s. 69-92

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Milani, Tommaso Language testing and citizenship : A language ideological debate in Sweden

    Ingår i:

    Language in society [Elektronisk resurs]

    1998-

    vol. 37 (2008) nr. 1 s. 27-59

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Pennycook, Alastair; Otsuji, Emi Metrolingual multitasking and spatial repertoires : 'Pizza mo two minutes coming'

    Ingår i:

    Journal of sociolinguistics

    1997-

    vol. 18 (2014) nr. 2 s. 161-184

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Prentice, Julia; Sköldberg, Emma Klättra på väggarna eller bara vara ett med soffan? : Om figurativa ordförbindelser bland ungdomar i flerspråkiga skolmiljöer

    Ingår i:

    Språk & Stil [Elektronisk resurs] : Tidskrift för svensk språkforskning Melander, Björn; Norrby, Catrin; Thelander, Mats; Östman, Carin

    Uppsala: Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2014

    vol. 20 (2010) s. 5-35

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Stroud, Christopher Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 313-342

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Viberg, Åke Lexikal utveckling i ett andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle.

    Lund: Studentlitteratur, 2004

    (2004) s. 197-220

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Winlund, Anna ”Man kan tänka men inte säga” : Förhandlingar om heteronormativitet inom grundläggande språk- och litteracitetsundervisning för nyanlända ungdomar

    Ingår i:

    Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

    vol. 14 (2019) nr. 2 s. 142-157

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Till detta tillkommer ett antal exempeluppsatser samt en individuellt vald metodhandbok som väljs i samråd med läraren.

Delkurs 3. Självständigt arbete/Självständigt arbete med ämnesdidaktisk inriktning

  • Jarrick, Arne; Josephson, Olle Från tanke till text : en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter

    2., [översedda]uppl.: Lund: Studentlitteratur, 1996

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lagerholm, Per Språkvetenskapliga uppsatser

    Lund: Studentlitteratur, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Strömquist, Siv Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser

    5., [utök. och uppdaterade] uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Referenslitteratur

  • Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis; Hoel, Torlaug Løkensgard Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning

    2., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

  • Prytz, Ylva Berglund Studera språket med hjälp av en korpus

    Ingår i:

    Domeij, Rickard Tekniken bakom språket

    Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2008

    (2008) s. 207-238

    Se bibliotekets söktjänst

  • Rienecker, Lotte; Stray Jörgensen, Peter; Hedelund, Lis Att skriva en bra uppsats

    3., omarb. uppl.: Lund: Liber, 2014

    Se bibliotekets söktjänst

  • Nyberg, Rainer; Tidström, Annika Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar

    2., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

  • Svenska skrivregler

    3., [utök.] utg.: Stockholm: Liber, 2008

    Se bibliotekets söktjänst