Kursplan för Svenska som andraspråk B för blivande ämneslärare i gymnasiet
Swedish as a Second Language B, Teacher Education Programme, Upper Secondary School
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS177
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G1F,
Utbildningsvetenskap G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-05-02
- Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Reviderad: 2020-01-09
- Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Gäller från: HT 2020
-
Behörighet:
Minst 22,5 hp från Svenska som andraspråk A
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet som en del av ämnesstudierna i svenska som andraspråk.
Mål
Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och jämföra olika bedömningsverktyg och olika typer av språktest
- beskriva och exemplifiera utformning av språktest utifrån olika språkfärdighetsteorier
- analysera och bedöma andraspråksinlärares språkutveckling
- beskriva och ta ställning till läromedel i ett språkutvecklande perspektiv.
Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva läs- och skrivutveckling på ett andraspråk hos personer i olika åldrar
- beskriva och problematisera läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi hos flerspråkiga elever
- förklara och ge exempel på förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling
- diskutera och tillämpa olika typer av läs- och skrivutvecklande arbetssätt.
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- redogöra för och exemplifiera fenomenet flerspråkighet på såväl samhälls- som individnivå
- sammanfatta centrala aspekter av språkpolitik och språkplanering i svenskt och internationellt perspektiv
- förklara och problematisera sambandet mellan språkpolitik, språkideologi och attityder till språklig mångfald
- beskriva och analysera flerspråkiga talares språkliga resurser och praktiker
- identifiera och diskutera olika former av migrationsrelaterad språklig variation.
Delkurs 4. Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- använda litteraturvetenskapliga begrepp och språkvetenskapliga modeller vid analys av skönlitterära texter
- identifiera språkliga utmaningar i skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv
- motivera och förklara didaktiska val av skönlitterär läsning ur ett andraspråksperspektiv
- utifrån relevanta ämnesdidaktiska modeller planera och genomföra ett didaktiskt litteratursamtal
- skriva vetenskaplig text i god språklig form.
Innehåll
Kursen syftar till att den studerande ska skaffa sig sådana fördjupade kunskaper som krävs för att bli en god lärare i svenska som andraspråk. Kursen innehåller analys och bedömning av andraspråksinlärares språkutveckling samt av olika typer av läromedel. Vidare behandlas flerspråkighet och språklig variation. Därutöver belyses andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt genrepedagogik. Kursen ger perspektiv på skönlitteratur som resurs vid andraspråksinlärning. Den studerande får också träna vetenskapligt skrivande i form av pm. Kursen består av fyra delkurser à 7,5 hp: Språkanalys och bedömning, Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling, Flerspråkighet i samhället och hos individen, samt Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv.
Delkurs 1. Språkanalys och bedömning 7,5 hp
Delkurs 2. Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling 7,5 hp
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen 7,5 hp
Delkurs 4. Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv 7,5 hp
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar samt handledning. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genom muntliga och skriftliga uppgifter. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa anpassad till situation och genre.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Delkurs 1. Språkanalys och bedömning
Litteratur
-
Bygga svenska. Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan.
Skolverket, 2017
Obligatorisk
-
Carlsson, Marie
Sfi och sfi-läromedel i tid och rum föreställningar, politik och tidsanda
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 817856Obligatorisk
-
Flyman Mattsson, Anna;
Håkansson, Gisela
Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010
Obligatorisk
-
Gemensam europeisk referensram för språk : lärande, undervisning och bedömning
Stockholm: Skolverket, 2009
Obligatorisk
-
Granfeldt, Jonas;
Ågren, Malin
Stages of processability and levels of proficiency in the common European framework of reference for languages : the case of L3 French
Ingår i:
Language acquisition and use in multilingual contexts : theory and practiceLund: Lund University Press, 2013
s. 2838Obligatorisk
-
Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper
Skolverket,
Obligatorisk
-
Liberg, Caroline
Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar
Ingår i:
Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärandeStockholm: Sigma, 2001
S. 108-128
Obligatorisk
-
McNamara, T. F.
Language testing
Oxford: Oxford University Press, 2015
Obligatorisk
-
Nation, I. S. P.
Learning Vocabulary in another Language
2. ed.: Cambridge: Cambridge University Press, 2013
Läses enligt anvisningar.
Obligatorisk
-
Nygård Larsson, Pia
Text, språk och lärande i naturvetenskap
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 579-604Obligatorisk
-
Olofsson, Mikael;
Sjöqvist, Lena
Bedömning i svenska som andraspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
Obligatorisk
-
Rydell, Maria
Construction of language competence : sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education
Stockholm: Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]
Läses enligt anvisningar.
Obligatorisk
-
Singer, Lauren M.;
Alexander, Patricia A.
Reading on Paper and Digitally : What the Past Decades of Empirical Research Reveal
Ingår i:
Review of educational researchObligatorisk
-
Abrahamsson, Tua;
Bergman, Pirkko
Tankarna springer före : att bedöma ett andraspråk i utveckling
Stockholm: HLS förlag, 2005
Obligatorisk
Material om prov och bedömning från Skolverkets webbplats (http://skolverket.se/bedomning) valt i samråd med examinator.
Delkurs 2. Andraspråkinlärares läs- och skrivutveckling
Litteratur
-
Damber, Ulla
Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 661-684Obligatorisk
-
Eklund Heinonen, Maria;
Lennartsson Hokkanen, Ingrid
Textstrategier för akademiskt skrivande : En smidigare övergång till högre studier
Ingår i:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 96-109Obligatorisk
-
Freebody, Peter;
Kindenberg, Björn
Critical literacy : Pedagogy, diversity and the digital environment
Ingår i:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 276-287Obligatorisk
-
Gibbons, Pauline
Sjöqvist, Lena
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
2., uppdaterade uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013
Obligatorisk
-
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl.: Stockholm: Skolverket, 2012
Huvudsakligen kap. 3-6
-
Hedman, Christina
Flerspråkig elev med dyslexi?
Ingår i:
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012
(2012) s. 98-128Obligatorisk
-
Hedman, Christina
Läsutveckling hos flerspråkiga
Ingår i:
Flerspråkighet i skolan : språklig utveckling och undervisning1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2012
(2012) s. 78-97Obligatorisk
-
Jalali-Moghadam, Niloufar;
Hedman, Christina
Special Education Teachers’ Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools [Elektronisk resurs]
2016
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-131238
2, 1-18
Obligatorisk
-
Lindholm, Anna
Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Magnusson, Ulrika
Skrivande på ett andraspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 633-660Obligatorisk
-
Norlund Shaswar, Annika;
Wedin, Åsa
Språkdidaktik för SFI : att undervisa vuxna andraspråksinlärare
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2020]
Obligatorisk
-
Pugh, Kenneth;
Verhoeven, Ludo
Introduction to This Special Issue : Dyslexia Across Languages and Writing Systems
Ingår i:
Scientific studies of reading. [Elektronisk resurs] : the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading[Mahwah, NJ]: L. Erlbaum Associates, 1997-
vol. 22 (2018) nr. 1 s. 1-6Obligatorisk
-
Reichenberg, Monica;
Fröhling, Thomas
Vägar till läsförståelse : texten, läsaren, samtalet
2., [uppdaterade] uppl.: Stockholm: Natur & kultur, 2014
Obligatorisk
-
Rosén, Jenny;
Wedin, Åsa
Grundläggande skriftspråksundervisning inom Sfi : Funktionalitet, mångfald och social rättvisa
Ingår i:
Litteraciteter och flerspråkighetFörsta upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
(2019) s. 192-204Obligatorisk
-
Sellgren, Mariana
Den dubbla uppgiften : tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO
Stockholm: Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011
105 sidor (utvalda sidor läses)
Obligatorisk
-
Skillmark, Albin;
Skoog, Marianne;
Wahlström, Ninni
Ett sociopolitiskt perspektiv på critical literacy i en tid av globalisering
Ingår i:
Critical literacy i svensk klassrumskontextUmeå: Umeå universitet, 2015
(2015) s. 175-187Obligatorisk
Delkurs 3. Flerspråkighet i samhället och hos individen
Litteratur
-
Bijvoet, Ellen
Attityder till spår av andra språk i svenskan : En forskningsöversikt
Ingår i:
Rapporter från SpråkrådetStockholm: Språkrådet, 2010-
vol. 12 (2020)Obligatorisk
-
Bijvoet, Ellen;
Senter, Karin
Förortsförankrat tal – ett inifrån- och ett utifrånperspektiv [Elektronisk resurs]
2021
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-434155
NF 31:1, 166-200
Obligatorisk
-
Eliaso Magnusson, Josefina
»Självklart känns det mer tryggt att vara där inne i huset« : om den sociokulturella kontextens betydelse för språkliga repertoarer och identiteter
Ingår i:
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskningObligatorisk
-
Horner, Kristine;
Weber, Jean Jacques
Introducing multilingualism : a social approach
Second edition.: Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge, 2018.
Obligatorisk
-
Kolu, Jaana
» just de niillä oli sovmorgon » [Elektronisk resurs] : Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors
2017
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-338874
NF 27, 129-158
Obligatorisk
-
Lainio, Jarmo
Tvåspråkighet och språkkontakter i Sverige
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
Obligatorisk
-
Spindler Møller, Janus
Learning to live with "Languages"
Ingår i:
Applied Linguistics ReviewDe Gruyter,
vol. 7 (2016) nr. 3 s. 279-303Obligatorisk
-
Melander, Björn
Språkpolitik och språkvård
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
Obligatorisk
-
Nordberg, Bengt
Vad är sociolingvistik?
Ingår i:
Sociolingvistik2. uppl.: Liber, 2013
Obligatorisk
-
Norrby, Catrin
English in Scandinavia [Elektronisk resurs] : Monster or Mate? Sweden as a Case Study
Bristol: Multilingual Matters, 2015
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-125480
17-32
Obligatorisk
-
Åhlund, Anna;
Aronsson, Karin
Stylizations and alignments in a L2 classroom : Multiparty work in forming a community of practice
Ingår i:
Language & communicationOxford: Pergamon P., 1981-
vol. 43 (2015) s. 11-26Obligatorisk
-
Åhlund, Anna;
Jonsson, Rickard
Peruvian meatballs? : Constructing the Other in the performance of an inclusive school
Ingår i:
Nordic journal of migration research [Elektronisk resurs]2011-
vol. 6 (2016) nr. 3 s. 166-174Obligatorisk
Delkurs 4. Skönlitteratur ur ett andraspråksperspektiv
Litteratur
-
Andersson, Per-Yngve
Världen är alltid större än mina tankar : Diktläsning, litterär förståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv
Ingår i:
Litteratur och läsning : litteraturdidaktikens nya möjligheter1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
s. 215238Obligatorisk
-
Bergman, Lotta;
Bringéus, Eva;
Economou, Catarina
Litteraturundervisning och interkulturella möten
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2021]
Obligatorisk
-
Boglind, Ann;
Olofsson, Mikael
Nyanlända elever och skönlitteratur
Skolverket, 2017
Obligatorisk
-
Bråbäck, Lena;
Sjöqvist, Lena
Kan man vara dumdristig om man är modig? : Om skönlitteratur som medel för lärande
Ingår i:
Symposium 2000 : ett andraspråksperspektiv på lärandeStockholm: Sigma, 2001
Obligatorisk
-
Enström, Ingegerd
Ordförråd och ordinlärning : med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i:
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälleLund: Studentlitteratur, 2004
(2004) s. 171-195Obligatorisk
-
Lim Falk, Maria
Planera för progression [Elektronisk resurs]
Stockholm: 2018
Obligatorisk
-
Nordlund, Anna
Varför litteraturvetenskap? : en ämnesintroduktion för nya studenter
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
Obligatorisk
-
Boyd, Sally;
Ericsson, Stina
Sociolingvistik i praktiken
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
Obligatorisk
-
Strömquist, Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
Sjunde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Wiklund, Ingrid;
Landmark, Dan
Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning
Ingår i:
Symposium 2012 : lärarrollen i svenska som andraspråkStockholm: Stockholms universitets förlag, 2013
Obligatorisk
-
Östman, Carin
Det klappande hjärtat : Gestaltning och förväntan i Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien
Ingår i:
Det skönlitterära språket : tolv texter om stil1. uppl.: Stockholm: Morfem, 2015
S. 185-198
Obligatorisk