Kursplan för Ämnesdidaktiska perspektiv inom svenska som andraspråk
Subject Didactic Perspectives in Swedish as a Second Language
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV162
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-10-22
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2019-11-26
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2020
-
Behörighet:
60 hp svenska som andraspråk
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som valbar delkurs inom Svenska som andraspråk C.
Mål
Kursen innebär en ämnesdidaktisk fördjupning i svenska som andraspråk och syftar till att ge fördjupade kunskaper om skolämnet svenska som andraspråk, i såväl ett historiskt och samhälleligt som ett internationellt perspektiv.Vidare syftar kursen till att ge insikter om hur användningen av flera språk kan gynna elevers lärande samt till att utveckla deltagarnas förmåga att utforma undervisning i ämnet utifrån gällande riktlinjer, tänkta elever och relevant vetenskaplig teori. Kursen förbereder också studenterna inför ett eget uppsatsarbete med didaktisk inriktning.
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
- beskriva och kritiskt reflektera över framväxten av skolämnet svenska som andraspråk i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
- jämföra och förklara svenska som andraspråksundervisningen i ett nationellt och internationellt perspektiv
- med utgångspunkt i teori och praktik resonera kring flerspråkighet som en resurs i undervisningen
- i anknytning till rådande styrdokument i svenska som andraspråk och med utgångspunkt i didaktiska och andraspråksinlärningsteorier utforma motiverade undervisningsmoment/test med bedömningsanvisningar
- föreslå ämnesdidaktiskt relevanta forskningsfrågor och hur de kan undersökas.
Innehåll
I kursen ges en översikt av hur skolämnet svenska som andraspråk har vuxit fram och formats till vad det är idag. Jämförelser görs mellan den modell som Sverige valt för undervisning av elever med ett annat modersmål än svenska, och modeller som förekommer i andra länder. I jämförelsen ingår dels ämnet svenska som andraspråk, dels förekomsten av tvåspråkig undervisning. Vidare utreds modersmålets teoretiska och faktiska roll i undervisningen. De ämnesdidaktiska frågor och moment som studenterna har bekantat sig med under föregående ämnesterminer fördjupas i kursen genom praktiska moment. Bland annat genom att det didaktiska vetenskapsområdet och ämnesdidaktiska studer granskas till form och innehåll förbereds studenterna inför ett eget uppsatsarbete med didaktisk inriktning.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar och seminarieövningar.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga presentationer.
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov tre gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en studen examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Cummins, Jim
Flerspråkiga elever : Effektiv undervisning i en utmanande tid
Natur & Kultur Akademisk, 2017
Obligatorisk
-
Economou, Catarina
På samma villkor? : Litteraturundervisningens varför och vad i gymnasieämnet svenska som andraspråk
Ingår i:
Utbildning och demokrati : Tidskrift för didaktik och utbildningspolitikObligatorisk
-
Ferris, D.
Responding to student writing: Teachers philosophies and practices
Ingår i:
Assessing writing [Elektronisk resurs]Norwood, NJ: Ablex Pub. Corp., 1994-
vol. 19 (2014) s. 6-23Obligatorisk
-
Flerspråkighet : en forskningsöversikt
Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012
Obligatorisk
-
Garcia, Ofelia;
Li, Wei
Translanguaging : language, bilingualism and education
Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan, 2014
Obligatorisk
-
Hyland, Ken;
Hyland, Fiona
Feedback in second language writing : contexts and issues
Second edition.: Cambridge: Cambridge University Press, 2019
Obligatorisk
-
Jaspers, Jürgen
The transformative limits of translanguaging
Ingår i:
Language & communicationOxford: Pergamon P., 1981-
vol. 58 (2018) s. 1-10Obligatorisk
-
Larsson, Esbjörn;
Westberg, Johannes
Utbildningshistoria : en introduktion, 2. uppl.
Lund: Studentlitteratur, 2015
Läses enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Long, Michael H.
Second language acquisition and task-based language teaching [Elektronisk resurs]
West Sussex, England: Wiley-Blackwell, 2015
Läses enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Norlund Shaswar, Annika;
Wedin, Åsa
Language learning strategies and teaching practices in adult L2 education : The case of Swedish for Immigrants
Ingår i:
Apples : applied language studies.Jyvèaskylèa, Finland: Centre for Applied Language Studies, University of Jyvèaskylèa, [2001-]
vol. 13 (2019) nr. 3 s. 17-34Obligatorisk
-
King, Kendall A.;
Lai, Yi-Ju.;
May, Stephen.
Research Methods in Language and Education
3rd ed. 2017.: Cham: Springer International Publishing, 2017
Obligatorisk
-
Hult, Francis M.;
Johnson, David Cassels
Research methods in language policy and planning : a practical guide
Chichester, West Sussex, UK: Wiley Blackwell, 2015
Obligatorisk
-
Sahlée, Anna
Språket och skolämnet svenska som andraspråk : om elevers språk och skolans språksyn
Uppsala: Institutionen för nordiska språk, 2017
Obligatorisk
-
Wright, Wayne E.;
Boun, Sovicheth;
García, Ofelia
The handbook of bilingual and multilingual education [Elektronisk resurs]
Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2015
Läses enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Tingbjörn, G.
"Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv: en tillbakablick"
Ingår i:
Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälleLund: Studentlitteratur, 2004
(2004) s. 743-761Obligatorisk
-
Transspråkande i svenska utbildningssammanhang
Yoxsimer Paulsrud, BethAnne;
Rosén, Jenny;
Straszer, Boglárka;
Wedin, Åsa
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk