Grundkurs i marknadsföring 2

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE998

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE998
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 5 februari 2020
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom kandidatprogrammet i företagsekonomi under den avslutande terminen, och som fristående kurs.

Behörighetskrav

Behörig är den som följt kurser om 30 hp inom företagsekonomi A-nivå och har 15 hp avklarade från A-nivån.

Mål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • känna igen och identifiera strategiska problem som företag ställs inför i sitt marknadsföringsarbete
  • förstå och tillämpa centrala begrepp och modeller i industriell marknadsföring
  • beskriva centrala modeller och teorier inom affärsutveckling, konkurrens- och marknadsstrategi
  • förstå och kritiskt granska marknadsstrategi i praktiken
  • beskriva och diskutera globala och etiska förhållanden avseende hållbart företagande

Innehåll

Kursen är en fortsättning på programkursen Grundkurs Marknadsföring 1. I kursen diskuteras strategiska marknadsföringsbegrepp, modeller och teorier. Tyngdpunkten ligger på industriella affärssituationer (business to business).

Strategisk marknadsföring handlar om hur företag och organisationer, med sin kompetens och teknologi, kan matcha rådande och kommande värderingar och preferenser i den omgivande miljön. Det omfattar analys av hur strategiska positioner skapas på en marknad. Vidare förståelse för hur marknadskommunikation och verksamhet tillsammans profilerar ett företag. Värdeskapande, tillväxt, konkurrens, branschanalys, industriella nätverk, globalisering och företagsprofilering är centrala problemområden i kursen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Detta är en campusbaserad kurs men även webbaserade verktyg ingår. Information om olika aktiviteter som t.ex. arbetsuppgifter och inlämningsdatum finns på kursens webbplats och i studiehandledningen.

Examination

Slutbetyg på hela kursen ges med Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

Examination sker i löpande form genom olika examinationsmoment som skrivningar, arbetsuppgifter, och grupparbeten. Slutbetyget sätts genom en sammanvägning av examinationsmomenten. Löpande examination innebär att uppgifter och prov måste fullföljas inom ramen för kurstillfällets längd. Dock finns möjlighet att via uppsamlingsskrivningar erhålla godkänt på kursen utan omregistrering

Mer detaljerad information om hur sammanvägningen går till framgår av studiehandledningen som publiceras på kursens webbplats.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar bland annat Företagande och organisering i förändring 2FE256, Marknadsföring och organisation II 2FE251, Marknadsföring och organisering - grupp och individ 2FE211.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin