Kursplan för Andraspråksinlärning i teori och praktik
Second Language Acquisition in Theory and in Practice
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS191
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-03-20
- Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
- Reviderad: 2019-11-26
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2020
- Behörighet: Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för centrala termer och begrepp samt modeller och teorier för andraspråksinlärning
- redogöra för och exemplifiera hur olika faktorer kan påverka andraspråksinlärning
- analysera inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå
- redogöra för och jämföra olika undervisningsmetoder och arbetssätt med teoretisk förankring i ett didaktiskt perspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar andraspråksinlärning i ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Abrahamsson, Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
Obligatorisk
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 221258Obligatorisk
-
Basaran, Hülya
Digitala verktyg och andraspråksutveckling hos vuxna
Skolverket, 2020
Obligatorisk
-
Ekberg, Lena
Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 259280Obligatorisk
-
Enström, Ingegerd
Ordförråd och ordinlärning med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 169196Obligatorisk
-
Gibbons, Pauline
Sandell Ring, Anniqa;
Samuelsson, Inger
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
3. uppl.: Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2013
Läses enligt anvisningarna
Obligatorisk
-
Håkansson, Gisela
Utveckling och variation en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 151168Obligatorisk
-
Lightbown, Patsy M.;
Spada, Nina
How languages are learned
4. ed.: Oxford: Oxford univ. press, 2013
Obligatorisk
-
Philipsson, Anders
Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 121150