Kursplan för Andraspråksinlärning i teori och praktik

Second Language Acquisition in Theory and in Practice

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS191
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2013-03-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Reviderad: 2019-11-26
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2020
  • Behörighet: Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för centrala termer och begrepp samt modeller och teorier för andraspråksinlärning
  • redogöra för och exemplifiera hur olika faktorer kan påverka andraspråksinlärning
  • analysera inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå
  • redogöra för och jämföra olika undervisningsmetoder och arbetssätt med teoretisk förankring i ett didaktiskt perspektiv.

Innehåll

Kursen behandlar andraspråksinlärning i ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2021

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Litteratur

  • Abrahamsson, Niclas Andraspråksinlärning

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 221–258

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Basaran, Hülya Digitala verktyg och andraspråksutveckling hos vuxna

    Skolverket, 2020

    https://www.skolverket.se/publikationsserier/ovrigt-material/2020/digitala-verktyg-och-andraspraksutveckling-hos-vuxna

    Obligatorisk

  • Ekberg, Lena Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 259–280

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Enström, Ingegerd Ordförråd och ordinlärning – med särskilt fokus på avancerade inlärare

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 169–196

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Sandell Ring, Anniqa; Samuelsson, Inger Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet

    3. uppl.: Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2013

    Läses enligt anvisningarna

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Håkansson, Gisela Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 151–168

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lightbown, Patsy M.; Spada, Nina How languages are learned

    4. ed.: Oxford: Oxford univ. press, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Philipsson, Anders Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 121–150

    Se bibliotekets söktjänst