Kursplan för Hem- och konsumentkunskap för lärare i åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet
Home and Consumer Studies for Teachers in Years 7-9, 45 credits (1-45). Included in the Teacher Initiative
Kursplan
- 45 högskolepoäng
- Kurskod: 8HK001
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
_
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2020-03-11
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 32, 2020
- Behörighet: Lärarexamen samt huvudmannens godkännande.
- Ansvarig institution: Institutionen för kostvetenskap
Mål
Moment 1: Introduktion till ämnet Hem- och konsumentkunskap
Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Känna till samt analysera och tillämpa innehållet i de styrdokument som reglerar undervisningen i Hem- och konsumentkunskap i grundskolan och särskolan
- Översiktligt känna till den ämnesdidaktiska forskningen i Hem- och konsumentkunskap
Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Redogöra för olika livsmedelsgruppers näringsmässiga betydelse och känna till hur kostintag kan värderas utifrån de Nordiska näringsrekommendationerna
- Känna till hur myndigheter och andra institutioner arbetar kring kost och hälsa samt kunna tillämpa modeller och redskap som används i det hälsofrämjande arbetet
- Tillämpa kunskaper om kost och hälsa utifrån barns och ungas behov
Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Beskriva matlagningstekniker och bakningsprocesser som kan användas i undervisningen samt tillämpa kunskaperna i praktiskt arbete
- Redogöra för hygieniska aspekter i relation till livsmedelsvetenskap, matlagning och hemmets skötsel
- Välja lämpliga metoder och hjälpmedel för tvätt och rengöring i hemmet
Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Jämföra, bedöma och värdera råvaror, livsmedel och färdiglagade produkter samt kunna komponera och tillaga måltider ur perspektivet hälsa, hållbar utveckling samt sensoriska kvalitéer
- Känna till mat och måltiders kulturella och sociala värde i samt förklara hur mat och måltider används för att kommunicera identitet och kulturell tillhörighet
Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Återge barn och unga konsumenters situation och beteende i dagens konsumtionssamhälle samt hur marknad och medier påverkar livsstil och konsumtion
- Förklara hur vardagsvanor, hemmets skötsel och konsumtion påverkar jämställdhet, ekonomi, hälsa och hållbar utveckling samt kunna tillämpa dessa kunskaper
- Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Redogöra för hur livsmedel påverkas av lagring och tillagningsprocesser liksom av tillsatser, naturliga gifter och främmande ämnen
- Beskriva olika former av livsmedelsöverkänslighet och tillämpa kunskaperna i praktisk matlagning
- Utföra en individuell kostregistrering och kunna diskutera resultatet i förhållande till de Nordiska näringsrekommendationerna
Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Jämföra, bedöma och värdera, livsmedel och färdiglagade produkter samt komponera och tillaga måltider ur perspektivet hälsa, hållbar utveckling samt sensoriska kvalitéer
- Beskriva hur Sapere kan användas som metod för sensorisk träning för barn och unga
- Redogöra för olika aspekter av matens inverkan på miljön
Efter genomgången kurs skall kursdeltagarna kunna:
- Visa ämnesdidaktisk förmåga i undervisningssituationen och genom metodiska övningar tränas till kunnande
- Klargöra olika arbetssätt samt konsekvenser för elevers lärande i Hem- och konsumentkunskap i grundskolan samt särskolan
- Redogöra för ämnesdidaktisk kunskap och värdera vad olika synsätt får för konsekvenser för undervisningen
Innehåll
Kursen omfattar sju moment: Introduktion till ämnet Hem- och konsumentkunskap, Näringslära och livsmedelsvetenskap I, Matlagningsmetoder och hygien, Måltidsprocessen I, Konsumentkunskap med ekonomi, Näringslära och livsmedelsvetenskap II samt Måltidsprocessen II. Under kursen behandlas pedagogiska och ämnesdidaktiska frågor i samband med kunskapsinhämtning inom de olika momenten.
Moment 1. Introduktion till ämnet Hem- och konsumentkunskap, 3 hp
Momentet behandlar utvecklingen av ämnet Hem- och konsumentkunskap. Vidare hanteras de styrdokument som reglerar undervisningen i ämnet. Kursdeltagarna introduceras i den ämnesdidaktiska forskningen.
Moment 2. Näringslära och livsmedelsvetenskap I, 6 hp
Grundläggande näringslära liksom livsmedelsvetenskap utgör basen i kursen. Matens betydelse för hälsan fokuseras speciellt på barns och ungas individuella energi- och näringsbehov och val av livsmedel. Dessutom berörs barns och ungas hälsa i relation till familjesituation, skola och fritid mm.
Moment 3. Matlagningsmetoder och hygien, 6 hp
Momentet behandlar grundläggande kunskaper om mat och måltider. Matlagning och bakning övas utifrån användning av olika matlagningstekniska metoder och undervisningssituationer. Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel behandlas. Tvätt och rengöring och val av material och metoder för detta diskuteras. Momentets delar:
Matlagningsmetoder 3 hp
Hygien 3 hp
Moment 4. Måltidsprocessen I, 7,5 hp
I momentet fördjupas och tillämpas kunskaperna i näringslära och livsmedelsvetenskap. Momentet behandlar hur man väljer, värderar, hanterar och tillagar livsmedel utifrån aspekter som näringsinnehåll, livsmedelshygien, sensorik och hållbar utveckling. Vidare diskuteras kökets utrustning och redskap, receptkonstruktion samt planering och organisation av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet utifrån ett undervisningsperspektiv. Matvanor i relation till kön, klass och etnicitet diskuteras.
Moment 5. Konsumentkunskap med ekonomi, 7,5 hp
Ekonomi och konsumtion behandlas i relation till hushållet samt mer specifikt kring barns och ungdomars situation. Även mer övergripande aspekter på ekonomi, konsumtion samt det rättsliga systemet kring detta belyses i förhållande till samhälle och marknad. Livsstil och identitetsutveckling till samhälle, marknad, reklam och media behandlas med ämnesdidaktiska perspektiv och olika gruppers konsumtionsvanor och förhållningssätt granskas.
Moment 6. Näringslära och livsmedelsvetenskap II, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning och fördjupning av Näringslära och livsmedelsvetenskap I, där matens betydelse för hälsan fokuseras på speciellt barns och ungas näringsbehov och val av livsmedel. I momentet ingår en individuell uppgift avseende kostregistrering.
Moment 7. Måltidsprocessen II, 7,5 hp
Momentet är en fortsättning av Måltidsprocessen I, som behandlar hantering och tillagning av olika livsmedel utifrån aspekter som t.ex. näringsinnehåll, livsmedelshygien och hållbar utveckling. I momentet behandlas vidare hur Sapere kan användas som metod för sensorisk träning. Matens inverkan på miljön i relation till hållbar utveckling diskuteras.
Undervisning
Undervisningen består av inspelade föreläsningar, seminarier, grupparbeten, praktiska övningar och laborativ verksamhet.
Examination
Examination sker genom bedömning av skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter. För godkänt krävs fullgjorda uppgifter. För moment 1 ges endast betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G). För övriga moment ges betygen Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG).
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 34, 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
-
Aléx, Peder
Konsumera rätt - ett svenskt ideal : behov, hushållning och konsumtion
Lund: Studentlitteratur, 2003
-
Amcoff, Elisabet
Riksmaten - vuxna 2010-11 : Livsmedels- och näringsintag bland vuxna i Sverige
Uppsala: Livsmedelsverket, 2012
-
De Ron, Lena;
Feldt, Maria
Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap. : den systematiskt planerande läraren Handboken
[Sverige]: hkforum.se, [2017]
-
De Ron, Lena;
Feldt, Maria
Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11 : [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen]
[Lidingö]: Maria Feldt, cop. 2013
-
Edman, Stefan
Bilen, biffen, bostaden : hållbara laster - smartare konsumtion : slutbetänkande
Stockholm: Fritzes offentliga publikationer, 2005
-
Enghardt Barbieri, Heléne;
Pearson, Monika;
Becker, Wulf
Riksmaten - barn 2003 : livsmedels- och näringsintag bland barn i Sverige
Uppsala: Livsmedelsverket, 2006
-
Hjälmeskog, Karin
Lärarprofession i förändring: från "skolkök" till hem- och konsumentkunskap
Lärarförbundets ämnesråd för hushållsvetenskap, 2006
-
Home storage Temperatures and Consumer Handling of Refrigerated Foods in Sweden
Marklinder, Ingela;
Lindblad, M;
Eriksson, L;
Finnson, M;
Lindqvist, R
Ingår i:
Journal of food protection : an international journal concerned with an adequate food supply that is safe, wholesome, nutritious, and palatableArtikeln lämnas ut av institutionen.
-
Livsmedelsvetenskap
Nylander, Annica;
Jonsson, Lena;
Marklinder, Ingela;
Nydahl, Margaretha
2., [rev. och uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
-
Marklinder, Ingela
"Hot spots" - hygieniskt kritiska punkter i privata hem. En pilotstudie. : Forskningsrapport
Institutionen för hushållsvetenskap, Uppsala universitet., 2000
Artikeln lämnas ut av institutionen.
-
Olausson, Maj;
Hedberg, Anette
Tillsatser i livsmedel : en faktabok
5. rev. uppl.: Uppsala: Livsmedelsverket, 2013
-
Riksmaten ungdom 2016-17
Warensjö Lemming E, ;
Moraeus L, ;
Petrelius Sipinen J, ;
Lindroos AK,
Statens Livsmedelsverk, 2018
-
Salonen, Pertti
Johansson, Birgitta
Klimatfrågan på bordet
Stockholm: Formas, 2008
-
Rapport-2019-12-konsumentverkets-matsedel-konsumentverket.pdf [Elektronisk resurs]
2020
-
Rapport-2019-11-konsumentverkets-berakningar-av-referensvarden-konsumentverket.pdf [Elektronisk resurs]
2020
-
Hjälmeskog, Karin;
Höijer, Karin
Didaktik för hem- och konsumentkunskap
Gleerups Utbildning AB, 2019
-
liten-laghund-2018-konsumentverket.pdf [Elektronisk resurs]
2019
-
Underlagsrapport 2020-1-Normers-betydelse-for-hallbar-konsumtion-konsumentverket.pdf [Elektronisk resurs]
2020
-
Johansson, Ulla;
Stubbendorff, Anna
Näring och hälsa
4 uppl.: Studentlitteratur AB, 2020
-
Diskussionsunderlag till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket, 2011
-
Gahne, M
Mat för alla sinnen; Sensorisk träning enligt SAPERE-metoden
Livsmedelsverket, 2015
-
Hur liten kan livsmedelskonsumtionens klimatpåverkan vara år 2050?
Livsmedelsverket, 2013
-
Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Skolverket, 2011
-
Lagerberg Fogelberg, Charlotte
På väg mot miljöanpassade kostråd : vetenskapligt underlag inför miljökonsekvensanalysen av Livsmedelsverkets kostråd
Uppsala: Livsmedelsverket, 2008
-
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm: Skolverket, 2011
-
Läroplan för grundsärskolan 2011
Skolverket, 2011
-
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 : huvudrapport - bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd
Stockholm: Skolverket, 2004
-
Nordiska näringsrekommendationer 2012
Livsmedelsverket, 2013
Allergiinformation. Livsmedelsverket, Broschyr nr 9. Tillsatser, kryddor och arom
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter- och-press/Nyheter1/Allergibroschyrerna-uppdaterade-om-markning/
Andra aktuella vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma.
Referenslitteratur/ej obligatorisk litteratur
-
Backman, Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016
-
Bryman, Alan
Nilsson, Björn
Samhällsvetenskapliga metoder
Upplaga 3: Stockholm: Liber, [2018]