Kursplan för Svenska 3 för blivande ämneslärare i gymnasiet

Swedish 3, Teacher Education Programme, Lower and Upper Secondary School

Kursplan

  • 30 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SV207
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska G1F, Litteraturvetenskap G1F, Utbildningsvetenskap G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2012-12-20
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Reviderad: 2020-06-02
  • Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 01, 2021
  • Behörighet: Svenska 1 och minst 22,5 hp från Svenska 2
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
  • Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Litteraturvetenskapliga institutionen

Beslut och riktlinjer

Kursen ges inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen ingår i tredje terminens ämnesstudier i svenska.
Kursansvarig institution är Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Mål

​Syftet med kursen är att ge fördjupad ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk kunskap om svenska språkets variation och förändring över tid samt om berättande i olika medier med fokus på kultur riktad till barn och ungdom. Kursen syftar samtidigt till att vidareutveckla och fördjupa både kunskaper i svenskämnets didaktik och färdigheter i vetenskapligt skrivande och läsande.

ÖVERGRIPANDE MÅL FÖR KURSEN
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redovisa fördjupad kunskap om svenska språkets särart och utveckling
  • redovisa fördjupad kunskap om berättande i olika medier med fokus på kultur riktad till barn och ungdom
  • redovisa fördjupad kunskap om svenskämnets didaktik samt om ämnesdidaktisk teori och metod för vetenskapligt skrivande och läsande.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • välja och tillämpa passande språkvetenskapliga och litteraturvetenskapliga metoder för analys av olika texter
  • genomföra en mindre, vetenskaplig undersökning med relevant ämnesdidaktisk teori och metod
  • planera undervisningssekvenser och genomföra kortare undervisningsmoment utifrån välgrundade didaktiska val samt värdera egna och andras planeringar utifrån ämnesdidaktisk teori
  • producera texter, såväl muntliga som skriftliga, på god svenska och på akademisk nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • värdera sina ämneskunskaper utifrån ett didaktiskt perspektiv samt kritiskt värdera undervisningsmetoder och deras konsekvenser för lärande
  • utifrån ämnesteoretisk och ämnesdidaktisk forskning diskutera och värdera olika metoder och resultat.
MÅL FÖR RESPEKTIVE DELKURS
L5. Berättande i mångmediala miljöer, 7.5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
  • redovisa en utvecklad kunskap om olika former av fiktionsberättande med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur
  • analysera hur berättelser kan gestaltas i olika medier
  • motivera didaktiska överväganden inför användningen av teater samt film och andra medier i svenskämnet.
N5. Svenska språket i tid och rum, 7.5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
  • redogöra för svenska språkets historiska utveckling
  • redogöra för svenskans särart ur ett språktypologiskt perspektiv
  • analysera texter från skilda språkhistoriska tidsperioder med hänsyn till språkförändringar och genretypiska drag
  • diskutera språkhistoria ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv.
L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare, 7.5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
  • redovisa god kännedom om svenskämnets didaktik
  • diskutera och tillämpa kunskap om betyg och bedömning inom skolämnet svenska
  • kritiskt analysera och bedöma undervisningsmetoder och lärande utifrån ämnesdidaktisk teori.
L7/N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats, 7.5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
  • genomföra en mindre undersökning med relevant ämnesdidaktisk teori och metod och presentera den i en god språklig och vetenskaplig form
  • kritiskt granska och bedöma andras forskningsrön.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:
L5. Berättande i mångmediala miljöer 7.5 hp
N5. Svenska språket i tid och rum 7.5 hp
L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare 7.5 hp
L7//N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats 7.5 hp

L5. Berättande i mångmediala miljöer 7.5 hp
​Delkursen behandlar dramatikens och filmens historia. Några klassiska och moderna dramer, samt film, avsnitt ur TV-serier och digitala uttrycksformer analyseras och diskuteras ur ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv.

N5. Svenska språket i tid och rum 7.5 hp
​Delkursen behandlar det svenska språkets ursprung, historiska utveckling och släktskapsförhållanden. Förmågan att förstå och språkligt belysa svenska texter från skilda tider tränas. Språkhistoriska frågor diskuteras ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv liksom samspelet mellan språk och samhälle samt mellan inhemskt arv och utländskt inflytande.

L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare 7.5 hp
Delkursen presenterar olika ämnesdidaktiska perspektiv på språk- och litteraturundervisning i svenskämnet. Delkursen behandlar undervisningsrelaterad ämnesteori, inklusive metodik, samt betyg och bedömning. Vidare ingår att utarbeta, redovisa, och utvärdera ett antal lektionsplaneringar och diskutera deras didaktiska konsekvenser.

L7/N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats 7.5 hp
I delkursen tränas vetenskapligt skrivande och förhållningssätt genom att studenten planerar och genomför en mindre uppsats med tillämpning av ämnesdidaktisk teori och metod på relevant material. Ett vetenskapligt arbetssätt tränas vidare genom granskning av och opposition på andras uppsatser.

Undervisning

Undervisningen inom delkurserna L5, N5, L6/N6 sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment förekommer. Delkursen L7/N7, den svenskämnesdidaktiska uppsatskursen, består dels av eget uppsatsförfattande, dels av förberedande obligatoriska metodseminarier, uppsatshandledning och uppsatsventilering.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen. Delkursen L7/N7, uppsatskursen, examineras förutom genom uppsatsen också genom aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av en oppositionsuppgift. Den studerande äger rätt till handledning under ordinarie kurstid.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 27, 2021

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Delkurs L5. Berättande i mångmediala miljöer

Litteraturlistan varierar från termin till termin. Aktuell kurslitteratur finns i kursens digitala lärplattform, senast 5 veckor innan kursstart.

Delkurs N5. Svenska språket i tid och rum

  • Andersson, Lars-Gunnar Språktypologi och språksläktskap.

    4. uppl.: Stockholm: Liber, 2001

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ask, Sofia; Lindgren, Maria Undervisning i språkhistoria : En ämnesdidaktisk utmaning för lärarstudenter

    Ingår i:

    Humanetten

    vol. 32 (2014) s. 5-12

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Pettersson, Gertrud Svenska språket under sjuhundra år : en historia om svenskan och dess utforskande

    Lund: Studentlitteratur, 1996

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Pettersson, Jonatan Den språkhistoriska kunskapens värden

    Ingår i:

    Bylin, Maria; Falk, Cecilia; Riad, Tomas Studier i svensk språkhistoria. : 12 Variation och förändring

    Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, 2014

    s. 153–165

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Moberg, Lena; Westman, Margareta Svenskan i tusen år : glimtar ur svenska språkets utveckling

    1. uppl.: Stockholm: Norstedt, 1996

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Svenska språkets framväxt. Texter. (Stencil.)

    Institutionen för nordiska språk,

    Ett urval texter läses enligt anvisning.

Delkurs L6/N6. Svenskämnets didaktik för ämneslärare 7.5 hp

  • Andersson, Pär-Yngve Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte

    Ingår i:

    Tidskrift för litteraturvetenskap..

    S. 93-107.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ask, Sofia Språkämnet svenska : ämnesdidaktik för svensklärare

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Blomqvist, P.; Lindberg, V.; Skar, G. Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande? : Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal

    Ingår i:

    Acta Didactica Norge

    vol. 10 (2016) nr. 1 s. 1-22

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Chambers, Aidan; Chambers, Aidan. Kuick, Katarina Böcker inom och omkring oss

    Ny, rev., utg.: Huddinge: X Publishing, 2011

    Läses enligt anvisningar.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande

    1. uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hallesson, Yvonne Lässtrategier för att lyckas : Om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser

    Ingår i:

    Forskning om undervisning och lärande

    vol. 4 (2016) nr. 2 s. 6-23

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hultin, Eva Svenskämnets traditioner som dold läroplan

    Ingår i:

    Englund, Tomas; Forsberg, Eva; Sundberg, Daniel Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola

    1. uppl.: Stockholm: Liber, 2012

    (2012) s. 277-288

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Johansson, Marita En litteraturundervisning som utmanar

    Ingår i:

    Bergh Nestlog, Ewa; Larsson, Nils Svenska : ett kritiskt ämne

    [Stockholm]: [Svensklärarföreningen], [2017]

    (2017) s. 66-76

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Josefsson, Gunlög Språkvetenskapens plats i den nya gymnasiesvenskan

    Ingår i:

    Ellvin, Madeleine; Skar, Gustaf; Tengberg, Michael Svenskämnet i förändring? : perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna

    Stockholm: Svensklärarföreningen, 2011

    (2011) s. 9-16

    S. 9-16.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Larsson, Maria Resultatet av ett prov : svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet

    Karlstad: Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]

    Förslag att studenterna läser kap. 1, 5 och 6.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2019

    Sjätte upplagan: [Stockholm]: Skolverket, 2019

    Kursplanen i svenska

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Läroplan för gymnasieskolan

    Skolverket, 2017

    Fulltext

    Obligatorisk

  • Mark, M.; Palmér, A. Givna normer och egna : Lärares matrisanvändning i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning

    Ingår i:

    Bendegard, Saga; Melander Marttala, Ulla; Westman, Maria Språk och norm  Language and norms : Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 Papers from the ASLA Symposium at Uppsala University 21-22 April, 2016

    Uppsala: ASLA: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2017

    (2017) s. 87-96

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Mossberg Schüllerqvist, Ingrid; Olin-Scheller, Christina Fiktionsförståelse i skolan : svensklärare omvandlar teori till praktik

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordberg, Olle Lyrik som ingång till litteraturen : Litteraturdidaktiska reflektioner om poesins betydelse för gymnasiets yrkeselever

    Ingår i:

    Tidskrift för litteraturvetenskap Ahlund, Claes; Björkman, Margareta; Lundberg, Johan; Luthersson, Peter; Malm, Mats; Wahlin, Claes; Wallander, Kristina; Öhman, Anders

    Lund: Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap, 1988-

    (2019) nr. 4

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nordberg, Olle Litteraturdidaktik - Teori - Praktik - Relevans - Potential

    Liber, 2020

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Palmér, Anne Vad ska bedömas? : Gymnasiets nationella prov i svenska och svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Ellvin, Madeleine; Skar, Gustaf; Tengberg, Michael Svenskämnet i förändring? : perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna

    Stockholm: Svensklärarföreningen, 2011

    (2011) s. 143-155

    S. 143-155.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Skolverkets läslyftetmodul

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Två artiklar

    Obligatorisk

  • Utvecklande skrivundervisning (Lärportalen)

    Skolverket,

    Tillgänglig här

    Två artiklar

    Obligatorisk

  • Allmänna råd om betyg och betygssättning [Elektronisk resurs]

    2018

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Läromedel i svenska kan lånas på Universitetsbiblioteket.
Nationella prov ställs till förfogande vid seminarierna.

Delkurs L7/N7. Svenskämnesdidaktisk uppsats 7.5hp

  • Strömquist, Siv Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser

    Sjunde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Viklund, Jon Handledning för uppsatsskribenter i litteraturvetenskap

    Litteraturvetenskapliga institutionen, 2015

    Fulltext

    Obligatorisk