Kursplan för Svenska 4 för blivande ämneslärare i gymnasiet
Swedish 4, Teacher Education Programme, Upper Secondary School
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV208
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska A1N,
Litteraturvetenskap A1N,
Utbildningsvetenskap A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-06-12
- Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Reviderad: 2020-09-10
- Reviderad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Gäller från: VT 2021
-
Behörighet:
120 hp inklusive Svenska 1, 2 och 3
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Litteraturvetenskapliga institutionen
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kursen ingår i fjärde terminens ämnesstudier i svenska.
Kursansvarig institution är Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.
Mål
Syftet med kursen är att ytterligare utveckla dels ämnesdidaktisk kunskap och färdighet, dels kunskap om vetenskaplig teori och metod med relevans inom området svenska med didaktisk inriktning. Kursen utvecklar vidare förmågan till självständigt vetenskapligt arbete och till ett vetenskapligt förhållningssätt i yrkesutövningen.
ÖVERGRIPANDE MÅL FÖR KURSEN
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redovisa överblick över forskning inom området svenska med didaktisk inriktning samt fördjupade kunskaper inom någon del av området
- redovisa fördjupad kunskap om svenskämnesdidaktiska, språkvetenskapliga och litteraturvetenskapliga teorier och metoder, samt kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- redovisa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- tillämpa ett vetenskapligt arbetssätt och genomföra en vetenskaplig undersökning med relevant svenskämnesdidaktisk teori och metod
- visa sådan färdighet som fordras för verksamhet inom gymnasieskolans ämnesundervisning, liksom för forsknings- och utvecklingsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att i forskning och pedagogiskt arbete göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
MÅL FÖR RESPEKTIVE DELKURS
L8/N8. Självständigt arbete, 15 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- identifiera ett vetenskapligt problem och formulera en väl avgränsad frågeställning med ämnesdidaktisk relevans
- visa förmåga att inom givna tidsramar självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig undersökning med relevans för forskningsområdet och yrkesutövningen
- tillämpa forskningsetiska principer
- författa en vetenskaplig uppsats med tydlig struktur och god språklig form i enlighet med praxis inom ämnesområdet
- kritiskt värdera och presentera forskning samt ge relevant återkoppling på andras vetenskapliga undersökningar.
L9/N9. Teori och metod i svenska med didaktisk inriktning för blivande ämneslärare i svenska, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- redovisa fördjupad kunskap om aktuella ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska problemställningar, teorier och metoder inom området svenska med didaktisk inriktning
- identifiera, förklara och formulera vetenskapliga frågor med relevans för forskningsområdet och yrkesutövningen
- granska och värdera vetenskapliga studier samt utarbeta forskningsöversikter.
L10/N10. Svenskämnets texter i teori och praktik, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- redovisa hur bedömning kan stödja elevers språkutveckling
- redovisa fördjupad kunskap om texter och textteori
- genomföra fördjupade analyser av elevtexter i förhållande till aktuella kunskapskrav
- värdera och tillämpa metoder för läs- och skrivundervisning utifrån välgrundade didaktiska val.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
L8/N8. Självständigt arbete, 15 hp (en av inriktningarna för arbetet väljes)
L9/N9. Teori och metod i svenska med didaktisk inriktning för blivande ämneslärare i svenska, 7,5 hp
L10/N10. Svenskämnets texter i teori och praktik, 7,5 hp
L8. Självständigt arbete i svenskämnets didaktik - inriktning litteratur, 15 hp
I delkursen ingår att planera, genomföra och i en uppsats redovisa en avgränsad forskningsuppgift på avancerad nivå. Vidare ingår att försvara uppsatsen samt opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.
N8. Självständigt arbete i svenskämnets didaktik - inriktning språk, 15 hp
I delkursen ingår att planera, genomföra och i en uppsats redovisa en avgränsad forskningsuppgift på avancerad nivå. Vidare ingår att försvara uppsatsen samt opponera på en medstudents uppsats vid en slutventilering.
L9/N9. Teori och metod i svenska med didaktisk inriktning för blivande ämneslärare i svenska, 7,5 hp
Delkursen behandlar vetenskapliga teorier och metoder med relevans inom området svenska med didaktisk inriktning. Delkursen fördjupar förtrogenheten med forskningsprocess och presentation av forskning, samt vidareutvecklar förmågan att läsa och skriva vetenskaplig text genom läsning av forskningsstudier och utarbetande av forskningsöversikter och vetenskapliga frågeställningar.
L10/N10. Svenskämnets texter i teori och praktik, 7,5 hp
Delkursen utgår från både språk och litteratur och ger fördjupad ämnesdidaktisk kunskap om svenskämnets texter i teori och praktik. I delkursen behandlas didaktiska perspektiv på elevers textproduktion i grundskolans senare år, gymnasieskolan och vuxenutbildningen, samt formativ och summativ bedömning av elevers skriftliga och muntliga prestationer. Vidare fördjupar delkursen ämnesdidaktisk kunskap om och i textteori, skrivundervisning, läsning och analys av skönlitteratur och sakprosa, samt boksamtal.
Undervisning
Undervisningen på delkursen Självständigt arbete består av seminarier med övningar samt av handledning och uppsatsventilering. Den studerande äger rätt till handledning under ordinarie kurstid. Undervisningen på delkurserna sker i form av föreläsningar, seminarier samt muntliga och skriftliga övningar.
Examination
Delkursen Självständigt arbete examineras förutom genom uppsatsen också genom aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av en oppositionsuppgift. För delkursen Självständigt arbete gäller att betygsgraden framför allt avgörs av uppsatsens kvalitet, men även av studentens insatser vid slutventileringarna. Examinationen på övriga delkurser sker i form av aktivt deltagande i seminarier och genom muntliga och skriftliga uppgifter. Obligatoriska moment förekommer.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Delkurs L8. Självständigt arbete i svenskämnets didaktik - inriktning litteratur
-
Viklund, Jon
Handledning för uppsatsskribenter i litteraturvetenskap
Litteraturvetenskapliga institutionen, 2015
Obligatorisk
Delkurs N8. Självständigt arbete i svenskämnets didaktik - inriktning språk
-
Forsberg, Jenny
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
Fjärde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2017]
Obligatorisk
-
Lagerholm, Per
Språkvetenskapliga uppsatser
2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2010
Obligatorisk
-
Larsen, Ann Kristin
Dalén, Hans
Metod helt enkelt : en introduktion till samhällsvetenskaplig metod
Andra upplagan: Malmö: Gleerups, [2018]
Obligatorisk
-
Rienecker, Lotte;
Stray Jørgensen, Peter
Lagerhammar, Ann
Att skriva en bra uppsats
Upplaga 4: Stockholm: Liber, [2018]
Obligatorisk
-
Schött, Kristina
Studentens skrivhandbok
2., [uppdaterade] uppl.: Stockholm: Liber, 2007
Obligatorisk
-
Strömquist, Siv
Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser
Sjunde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Karlsson, Ola
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan: Stockholm: Liber, 2017
Obligatorisk
Delkurs L9/N9. Teori och metod i svenska med didaktisk inriktning för blivande ämneslärare i svenska
-
Bell, Judith;
Waters, Stephen
Nilsson, Björn
Introduktion till forskningsmetodik
5., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016
Obligatorisk
-
Bruhn, Jørgen
Intermedialitet : Framtidens humanistiska grunddisciplin?
Ingår i:
Tidskrift för litteraturvetenskapLund: Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap, 1988-
vol. 1 (2008) s. 2238Obligatorisk
-
Fägrell, Jack
Projekt utan lärande? : Gymnasiearbetets legitimeringar enligt gymnasieskolans centrala dokument
Ingår i:
Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018Linköping: SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]
Obligatorisk
-
Hallesson, Yvonne
Gymnasieskolans textvärldar : Två dagar på ett ekonomiprogram
Ingår i:
Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018Linköping: SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]
Obligatorisk
-
Hallesson, Yvonne;
Nord, Andreas;
Westman, Maria
Rörelser mellan konkretion och abstraktion i diskursivt skrivande : Semantiska vågor i elevtexter från två nationella provuppgifter i svenska
Ingår i:
Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld [Elektronisk resurs] : Malmö 18–19 november 2020Lund: Media-Tryck, 2022
Obligatorisk
-
Holmberg, P.;
Nordenstam, A.
Svenska med didaktisk inriktning : Ett forskningsområde i rörelse
Ingår i:
Framtida berättelser [Elektronisk resurs] : Perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktikVasa: Åbo Akademi, 2016
(2016) s. 47-62Obligatorisk
-
Lind Palicki, Lena;
Karlsson, Susanna
Kan dagens elever verkligen inte skilja på de och dem? : En granskning av elevers formvariation
Ingår i:
Svenskans beskrivning. : 36 Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten Uppsala 25–27 oktober 2017Uppsala: Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 2019
vol. 36 (2019) s. 131-142Obligatorisk
-
Schottenius Cullhed, Sigrid;
Hedberg, Andreas;
Svedjedal, Johan
Litteraturvetenskap : II
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2020]
Urval om ca 140 sidor.
Obligatorisk
-
Malmberg, Anja
Grammatikövningar i läromedel för Svenska 1
Ingår i:
Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018Linköping: SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]
(2020) s. 160-175Obligatorisk
-
Nordberg, Olle
Stämmer den etablerade bilden av gymnasisters fiktionsläsande? : Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar
Ingår i:
"Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt" : interdisciplinära studier tillägnade professor Torsten PetterssonMöklinta: Gidlund, 2015
(2015) s. 220242Obligatorisk
-
Olsson, Fredrik
Språkhistoriedidaktik på Facebook
Ingår i:
Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld [Elektronisk resurs] : Malmö 18–19 november 2020Lund: Media-Tryck, 2022
Obligatorisk
-
Palmér, Anne
Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter : framtida verktyg för rättvis bedömning?
Ingår i:
Acta Didactica NorgeObligatorisk
-
Reading during the composition of multi-sentence texts : an eye-movement study
Torrance, Mark;
Johansson, Roger;
Johansson, Victoria;
Wengelin, Åsa
Ingår i:
Psychological research : an international journal of perception, learning and communicationBerlin,: Springer, 1974-
vol. 80 (2016) nr. 5 s. 729-743Obligatorisk
-
Boyd, Sally;
Ericsson, Stina
Sociolingvistik i praktiken
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
Obligatorisk
-
Tracing teachers' transformation of knowledge in social media
von Bommel, Jorryl;
Randahl, Ann-Christin;
Liljekvist, Yvonne;
Ruthven, Kenneth
Ingår i:
Teaching and teacher education : an international journal of research and studiesOxford: Pergamon, 1985-
vol. 97 (2020)Obligatorisk
-
Ungdomars skrivpraktiker på fritiden [Elektronisk resurs]
Waldmann, Christian;
Ranjkesh, Rebecca;
Malmström, Amanda;
Lindgren, Eva;
Levlin, Maria
Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA), 2022
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-111285
187-212
Obligatorisk
Därutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar om ca 200 sidor
Därutöver läses i samråd med examinator två doktorsavhandlingar, en litteraturdidaktisk och en språkdidaktisk
Delkurs L10/N10. Svenskämnets texter i teori och praktik
-
Andersson, Per-Yngve
Världen är alltid större än mina tankar : Diktläsning, litterär förståelse och känslomässig inlevelse utifrån ett skolperspektiv
Ingår i:
Litteratur och läsning : litteraturdidaktikens nya möjligheter1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
s. 215238Obligatorisk
-
Bedömningsunderlag och kommentar till bedömningsunderlag för nationellt prov i svenska 3
Skolverket, 2015
Obligatorisk
-
Ekström, Linda;
Appelgren, Alva
Läsförståelse och undervisning om lässtrategier [Elektronisk resurs]
2020
https://skolforskningspodden.libsyn.com/lsfrstelse-och-undervisning-om-lsstrategier
Obligatorisk
-
Feedback i skrivundervisningen
[Solna]: Skolforskningsinstitutet, 2018
Obligatorisk
-
Ivanic, Roz
Discourses of writing and learning to write
Ingår i:
Language and education : an international journalClevedon: Multilingual Matters, 1987-
vol. 18 (2004) nr. 3 s. 220-245Obligatorisk
-
Martinsson, Bengt-Göran
Litteratur i skola och samhälle
Upplaga 1: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Kapitel 7
Obligatorisk
-
Nordenfors, Mikael
Elevernas texter : redskap för textanalys, textsamtal och bedömning
Upplaga 1:1: Lund: Studentlitteratur, [2017]
Obligatorisk
-
Nyström Höög, Catharina
Mot ökad diskursivitet? : Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9
Uppsala: Institutionen för nordiska språk, 2010
Obligatorisk
-
Pecorari, Diane;
Shaw, Philipp
Types of student intertextuality and faculty attitudes
Ingår i:
Journal of second language writing [Elektronisk resurs]Norwood, N.J.: Ablex Pub. Corp., 1992-
vol. 21 (2012) s. 149164Obligatorisk
-
Roe, Astrid
Önnerfält, Birgitta
Läsdidaktik : efter den första läsinlärningen
1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2014
Läses i urval
Obligatorisk
-
Tengberg, Michael
Samtalets möjligheter : om litteratursamtal och litteraturreception i skolan
Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2011
Kapitel 4. Symposion.
Obligatorisk
Ytterligare texter om ca 200 sidor i urval av lärare tillkommer.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2022)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2021)