Samtalsanalys (avancerad nivå)
Kursplan, Avancerad nivå, 5NS225
- Kod
- 5NS225
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Svenska A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 7 september 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för nordiska språk
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs och kan ingå som del i en master- eller magisterexamen.
Behörighetskrav
120 hp varav 90 hp med successiv fördjupning i ett ämne
Mål
Den studerande skall efter avslutad kurs:
- kunna uppvisa kunskap om samtalsanalytisk terminologi och transkriptionskonventioner samt identifiera samtalsanalytiska fenomen i transkriberade exempel
- kunna uppvisa fördjupad kunskap om aktuell forskning kring olika samtalsanalytiska teman såsom exempelvis turtagning, preferensorganisation och berättande
- kunna uppvisa kunskap om grundläggande aspekter av etiklagstiftningen för forskning som behandlar känsliga personuppgifter
- kunna genomföra och presentera analys av avgränsade fenomen i svenskspråkig empiri med förankring i relevanta delar av de forskningsresultat som presenteras på kursen
- kunna värdera samtalsanalysens möjligheter och begränsningar i förhållande till andra angränsande teoritraditioner.
Innehåll
Kursen är inriktad på den tradition inom samtalsanalysen som omnämns Conversation Analysis (CA). Kursen behandlar samtalsanalysens historik och vetenskapliga grunder, dess centrala teoretiska perspektiv och metodologi. I kursen ingår övningar som omfattar hela forskningprocessen från urval av empiri, förhandling om tillträde, inspelning och transkription till analys av sociala praktiker och handlingar.
Undervisning
Kursen genomförs i form av föreläsningar, muntliga redovisningar individuellt och i grupp samt datasessioner.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av uppgifter kopplade till kursens olika teman samt obligatoriskt deltagande i datasessioner. Obligatorisk närvaro i samtliga schemlagda lektionpass med löpande examination.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättett och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.