Kursplan för Hälsodialog - att möta hälsoutmaningar genom samverkan

Health Dialogue: Meeting Health Challenges Through Collaboration

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 3HI005
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Medicinsk vetenskap G2F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2020-10-14
  • Inrättad av: Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten
  • Gäller från: vecka 01, 2021
  • Behörighet: 120 hp
  • Ansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Beslut och riktlinjer

Kursen har utvecklats som en del av Uppsala universitets arbete inom EIT Health och vänder sig till studenter på yrkesprogram med relevans för individers hälsa och välmående, t.ex. medicin, vårdvetenskap, farmaci, psykologi, folkhälsa, global hälsa, kostvetenskap, teologi, socialt arbete, medicinsk teknik, teknikvetenskap och informationsteknik.

Under kursen ska studenterna planera, genomföra och utvärdera en relevant medborgaraktivitet genom arbete i tvärvetenskapliga team.

Mål

Denna interprofessionella kurs syftar till att studenterna ska tillägna sig kompetenser för att i dialog identifiera behov, generera idéer och testa lösningar för att möta folkhälsoutmaningar genom medborgarmedverkan och interprofessionell samverkan.

Studenterna förväntas förvärva kunskaper, verktyg och praktisk erfarenhet av utåtriktade aktiviteter med syfte att stärka individers självledarskap samt återföra relevanta utmaningar inom hälsoområdet till utbildning och forskning.

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • planera, genomföra och utvärdera interprofessionellt samarbete.
  • förklara hur samarbete påverkar lärande och påverkas av konflikt, maktrelationer och gruppdynamik.
  • involvera och engagera allmänheten i frågor med relevans för förbättrad hälsa.
  • planera och använda skriftlig kommunikation och samtalsmetodik för att sprida kunskap och motivera förändrade hälsobeteenden.
  • använda formativa och summativa utvärderingsverktyg för att mäta processkvalitet och resultat av medborgaraktiviteter.
  • förklara hur patient- och medborgarmedverkan kan tillämpas i forskning inom hälso- och sjukvårdsområdet.

Innehåll

Kursen behandlar förutsättningar för att effektivt och framgångsrikt, genom medborgarmedverkan och i interprofessionella grupper driva projekt och lösa problem. Praktiska och teoretiska verktyg för samarbete, behovsidentifikation, idéskapande, testande och förståelse hur man utvecklar och implementerar produkter och interventioner tränas genom arbete i team. Kärnkompetenser inom processdesign och facilitering utvecklas genom praktisk träning i kombination med teoretisk reflektion och återkoppling från medstudenter och kursledare.

Under kursens gång utvecklar studenterna en utåtriktad aktivitet som genomförs i anslutning till ett större publikt evenemang där allmänheten möts för att diskutera utmaningar och behov för ökad hälsa. Kursen behandlar även hur och varför medborgarmedverkan är viktigt för att utveckla meningsfulla lösningar på hälsoutmaningar.

Undervisning

Undervisningen sker på halvfart i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar, samt utåtriktad aktivitet(er) där medborgare möts vid större publika evenemang.

Examination

Formativa bedömningar genomförs genom självvärderingar och feedback från medstudenter och kursledare. Studenterna kommer systematiskt att logga in sina reflektioner i en dagbok för att kunna följa sitt lärande.

Studenterna kommer dessutom att examineras genom individuella skriftliga rapporter där de kommer att reflektera över samarbetsprocessen och den genomförda utåtriktade aktiviteten utifrån kurslitteraturen och föreläsningar.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Deltagande i seminarier, gruppövningar och utåtriktade aktiviteter är obligatoriska.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 01, 2020

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Kurslitteratur

Vetenskapliga artiklar och information av relevans för utbildningen.