Kursplan för Utbildningssystemens historia
The History of Educational Systems
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4PE121
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2015-10-12
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2020-10-27
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2022
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- redogöra för och analysera utbildningssystemens framväxt från 1800-talet och framåt.
- Förklara hur politiska och sociala konflikter har format olika utbildningssystem.
- redogöra för och kritiskt värdera olika teorier som använts för att undersöka och diskutera massundervisningens och olika utbildningssystems framväxt.
Innehåll
Kursen behandlar framväxten av olika utbildningssystem från 1800-talet och framåt. Den fokuserar på massundervisningen och de olika teorier som lanserats för att förklara dess uppkomst liksom den senare grundskolan. Kursen behandlar olika förutsättningar som påverkat utbildningssystemens utveckling samt belyser de olika syften och funktioner som utbildningen har haft i skilda politiska system. En viktig del av kursen är därmed förhållandet mellan politiska mål och konflikter samt utbildningens utformning
Undervisning
Kursen består av föreläsningar och seminarier
Examination
Examinationen består av aktivt deltagande vid kurstillfällena och muntlig och/eller skriftlig examination.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Dessutom tillkommer ca 200 antal sidor enligt lärares anvisning.
-
Beadie, Nancy
Education, social Capital and State Formation in Comparative Historical Perspective : Preliminary Investigations
Ingår i:
Paedagogica historica : international journal of the history of education ...Obligatorisk
-
Caruso, Marc
Within, Between, Above and Beyond : (Pre)positions for a History of the Internationalisationof Educational Practices and Knowledge
Ingår i:
Paedagogica historica : international journal of the history of education ...Obligatorisk
-
Comparative education review : the official organ of the Comparative education society
42:4 (1998): pp 448-478 Mundy, Karen. "Educational Multilateralism and World (Dis)Order."
Obligatorisk
-
Depaepe, Marc
The Ten Commandmends of Good Practices in History of Education Research
Zeitschrift für pädagogische Historiographie, 16(2010)
pp. 31-49
Obligatorisk
-
Fuchs, Eckart
The Creation of New International Networks in Education : The League of Nations and Educational Organizations in the 1920s
Ingår i:
Paedagogica historica : international journal of the history of education ...Obligatorisk
-
Green, Andy
Education and State Formation : Europe, East Asia and the USA
Palgrave Macmillan, 2013
Obligatorisk
-
Herbst, Jurgen
The History of Education : State of the Art at the Turn of the Century in europe and North America
Ingår i:
Paedagogica historica : international journal of the history of education ...Obligatorisk
-
History of education.
London [etc.]: Taylor & Francis Ltd. [etc.],
44:4 (2015): pp 415-436 Westberg, Johannes. "Multiplying the Origins of Mass Schooling: An Analysis of the Preconditions Common to Schooling and the School Building Process in Sweden, 1840-1900."
Obligatorisk
-
Holmes, Larry E.
The Kremlin and the schoolhouse : reforming education in Soviet Russia, 1917-1931
Bloomington: Indiana University Press, c1991
Obligatorisk
-
Jarausch, Konrad H.
The Old 'New History of Education' : A German Reconsideration
1986
in : History of Education Quarterly 26:2 (1986), pp. 225-41.
Obligatorisk
-
Lindert, Peter H.
Growing public : social spending and economic growth since the eighteenth century. Vol. 1 The story
Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2004
Obligatorisk
-
Meyer, John W;
Ramirez, Francisco O;
Nuhoglu, Soysal Yasemin
World Expansion of Mass Education, 1870-1980
Ingår i:
Sociology of education : a journal of research in socialization and social structure : [a journal of the American Sociological Association]Obligatorisk
-
Miller, Pavla
Historiography of compulsory schooling. What is the problem?
Ingår i:
History of education : major themes. Vol. 2, Education in its social contextLondon: Routledge, 2000
s. 156-183Obligatorisk
-
Pine, Lisa
Education in Nazi Germany
2010
Obligatorisk
-
Ramsey, Paul J
Toiling together for social cohesion : International influences on the development of teacher education in the United States
Ingår i:
Paedagogica historica : international journal of the history of education ...Obligatorisk
-
Sanderson, Michael
Educational and Economic History: The Good Neighbours
2007
in: History of Education 36:4-5 (2007): pp 429-45
Obligatorisk
-
Lauwerys, Joseph A.
Scandinavian democracy : development of democratic thought and institutions in Denmark, Norway and Sweden
Copenhagen: 1958
Arvidson, Stellan: "Education for Democracy", pp 294-315.
Obligatorisk
-
Sociology of education : a journal of research in socialization and social structure : [a journal of the American Sociological Association]
62:4 (1989): pp 277-88 Nuhoglu Soysal, Yasemin and David Strang. "Construction of the First Mass Education Systems in Nineteenth-Century Europe."
Obligatorisk
-
Telhaug, Alfred Oftedal;
Mediås, Odd Asbjorn;
Aasen, Petter
The Nordic Model in Education: Education as part of the political system in the last 50 years
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research : a quarterly journal, publishing original papers from fields of study within the area of educationObligatorisk
-
The journal of economic history.
70:1 (2010): pp. 1-26 Lindert, Peter and Sun Go. "The Uneven Rise of American Public Schools to 1850."
Obligatorisk
-
The economic history review : published on behalf of the Economic History Society
39:3 (1986): pp. 371-91 Mitch, David. "The Impact of Subsidies to Elementary Schooling on Enrolment Rates in Nineteenth-Century England."
Obligatorisk
-
Müller, Detlef K.;
Ringer, Fritz K.;
Simon, Brian
The rise of the modern educational system : structural change and social reproduction 1870-1920
Cambridge: Cambridge Univ. Press ; a Paris : b Maison des Sciences de l'Homme, 1987
Obligatorisk
-
Karlsson Sjögren, Åsa
Agents and Subjects [Elektronisk resurs] : schooling and Conceptions of Citizenship in Nineteenth-Century Sweden
2018
Obligatorisk
-
Teeland, Jan
Creating social democracy : a century of the Social Democratic Labor Party in Sweden
English transl. and rev. ed.: University Park: Pennsylvania State Univ. Press, cop. 1992
Lindensjö, Bo: " From Liberal common school to state primary school: a main line in social democratic educational policy." pp 307-337
Obligatorisk