Företagande och organisering i förändring

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE256

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE256
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 9 mars 2021
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom bl a Ekonomie kandidatprogrammet och som fristående kurs.

Behörighetskrav

Behörig är den som följt kurser om 30 hp inom företagsekonomi A-nivå och har 15 hp avklarade från A-nivån.

Mål

Kursen utgör en påbyggnad i företagsekonomi med särskilt fokus på internationellt företagande, organisation och marknadsföring där tidigare inhämtade kunskaper kring dessa ämnesområden utvecklas i en mångfald av kontexter och situationer. Det övergripande målet är att ge studenten kunskap och förmåga att beskriva, förstå och analysera företagande och organisering i förändring i olika sammanhang och på olika marknader.

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • analysera och redogöra för hur olika globala trender påverkar företagets grundläggande strategiska beteende och organisering av dess affärsverksamhet,
  • analysera och redogöra för variationen i olika organisationsformer,
  • analysera och redogöra för olika marknader och förändringar på dessa marknader,
  • analysera och redogöra för hur digitalisering påverkar marknadsföringsarbetet,
  • reflektera, relatera och förhålla sig kritisk till de olika modellerna som förmedlas av kurslitteraturen,
  • problematisera specifika utmaningar och möjligheter genom en tillämpning av relevant forskning,
  • sammanfatta komplex information och göra kvalificerade muntliga presentationer utifrån analytisk läsning och argumentation,
  • utvärdera andra studenters analyser och lösningar på organisatoriska problem och marknadsproblem,
  • leda och delta i grupp kring olika uppgifter.

Innehåll

Kursen behandlar tre områden som tillsammans ger studenten fördjupad kunskap inom företagsekonomi med koppling till internationellt företagande, organisering och marknadsföring.

I det första kursavsnittet behandlas samtida frågor om hur globaliseringens trender inverkar på företag och samhälle. Vi behandlar drivkrafter för globaliseringens utveckling och stagnation och studerar hur detta påverkar de moderna multinationella företagen, och hur de agerar strategiskt i ljuset av förändrade möjligheter och utmaningar.

I det andra kursavsnittet kommer du att lära dig använda teoretiskt grundade organisations- och ledningsmodeller för att förstå och lösa praktisk organisations- och ledningsproblematik. Syftet är att tillämpa tidigare kunskaper på ett fördjupande sätt utifrån en variation av organisationskontexter. Det innebär att vi går vidare från tidigare förståelse för nya, etablerade eller globala företag till offentliga, ideella, hybrid-, eller nätverksorganisationer för att förstå hur uppgiften, aktörsberoenden, och möjligheten att organisera effektivt särskiljer sig.

Det tredje kursavsnittet handlar om hur förändring medför marknadsstrategiska utmaningar och introducerar digital marknadsföring som perspektiv för att beskriva, förstå och analysera utmaningarna. I kursen presenteras olika centrala teorier, begrepp och samband som tillämpas för att beskriva och analysera utvecklings- och förändringsprocesser inom konsument- och industriella marknader. Under kursen behandlas försäljnings- och inköpsfrågor specifikt med koppling till kund- och leverantörsrelationer.

Kursen behandlar till lika delar internationellt företagande, organisation och marknadsföring.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och handledning.

Examination

Examinationen består av två moduler:

  1. Seminarieserie, 6 hp (U, G)
  2. Skriftligt individuellt prov, 9 hp (U, G, VG)

och ett sammanfattande betyg ges på hela kursen, 15 hp.

Seminarieserien kräver aktivt deltagande och innehåller gruppvisa moment. Betygskriterierna redovisas i studiehandledningen som gäller för respektive kurstillfälle. Betygsskalan som används för modul 1 är godkänd (G) och underkänd (U). För modul 2 och för hela kursen används betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). För VG på hela kursen krävs G på modul 1 och VG på modul 2. För G på hela kursen krävs G på båda modulerna.

Examinationsuppgifter som inte lämnas in i tid betygssätts inte, om inte särskilda skäl kan styrkas. Eventuella restuppgifter och kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen.

För student som ej erhållit godkänt betyg på seminarieserien måste hela modul 1 (med alla tillhörande examinationsmoment) göras om, vilket endast kan ske genom omregistrering på kommande kurstillfällen. Student som ej erhållit godkänt betyg på modul 2 har möjlighet till omprov utan omregistrering på kommande kurstillfällen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar bland annat Marknadsföring och organisation II 2FE251, Marknadsföring och organisering - grupp och individ 2FE211, Marknadsföring, konsumenter och företag 2FE201, Marknadsföring, konsumenter och företag, distans 2FE205 samt Organisationsbeteende 2FE203, 2FE207, Organisational Behaviour 2FE223, Individ, organisation och ledarskap 2FE030, Grundkurs i marknadsföring 2 2FE998, Organisation II: Organisationen och omvärlden 2FE996.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin