Kursplan för Ohälsa och främjande av hälsa II
Ill Health and Promotion of Health II
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 3SJ460
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Vårdvetenskap G1F,
Medicinsk vetenskap G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2017-03-15
- Inrättad av: Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen
- Reviderad: 2021-04-07
- Reviderad av: Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen
- Gäller från: VT 2021
-
Behörighet:
Behörig att registreras är den som har godkända kurser från termin 1 och 2 (60 hp) samt godkända resultat från termin 3 inom Sjuksköterskeprogrammet på följande moment: VFU-placering inklusive teoretiska uppgifter (7,5 hp), Hälsa och ohälsa 3 (3,5 hp) och Läkemedelsräkning 3 (0,3 hp) (totalt 71,3 hp).
- Ansvarig institution: Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Institutionen för kirurgiska vetenskaper, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Institutionen för medicinska vetenskaper
Beslut och riktlinjer
Kursen ges i termin 4 i sjuksköterskeprogrammet och utgörs av teoretiska studier, klinisk/praktisk färdighetsträning samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU, 15 hp). Kursen består av 17,5 hp Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad och 12,5 hp Medicinsk vetenskap, vilket studeras integrerat.
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten, utifrån ett personcentrerat förhållningssätt och med beaktande av mångfaldsperspektiv, kunna:
- arbetsleda genom att prioritera, fördela och utvärdera arbetet i omvårdnadsteamet och samverka interprofessionellt, med stöd av teorier/modeller för arbetsledning inom hälso- och sjukvård
- beskriva förbättringsarbete utifrån perspektiven patient, evidens och organisation
- förklara verkningsmekanismer och biverkningar för patient och vårdpersonal, utvärdera effekter av läkemedelsbehandling vid olika ohälso- och sjukdomstillstånd, samt tillämpa och kritiskt analysera läkemedelshantering med ett säkerhets- och hållbarhetsperspektiv
- identifiera krisreaktioner vid ohälsa och ge stöd i form av anpassade strategier för att främja hälsa
- identifiera och förklara olika ohälso- och sjukdomstillstånd, inklusive patofysiologi samt kunna förklara och delta i och vid behov initiera medicinsk diagnostik, behandling och utvärdering
- identifiera risker och tillämpa för situationen anpassade vårdhygieniska strategier för att förhindra smittspridning och vårdrelaterade infektioner utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- redogöra för och värdera etiska dilemman i livets början utifrån etiska teorier och modeller
- tillämpa analysmetod med kvalitativ ansats samt värdera och diskutera val av vårdvetenskaplig teori/modell eller begrepp i relation till problemformulering och vetenskaplig frågeställning för tilltänkt projektarbete i ämnet vårdvetenskap med inriktning omvårdnad
- tillämpa för situationen anpassade lagar, förordningar och myndighetsförfattningar av relevans för sjuksköterskans profession, inklusive konventioner om mänskliga rättigheter
- tillämpa för situationen anpassade strategier för samtal, undervisning och information till patient/närstående och personal om vård och hälsotillstånd samt kunna använda den informations- och kommunikationsteknologi som används i klinisk verksamhet
- tillämpa omvårdnadsprocessen, inklusive journalföring, i partnerskap med patient/närstående - självständigt inom vuxen somatisk vård samt under handledning inom vård med inriktning mot sjuksköterskans specialistområde
- visa självkännedom och empatisk förmåga i teamarbete, arbetslednings- och vårdsituationer
- värdera sitt behov av ytterligare kunskap och visa strategi för fortlöpande utveckling av sin professionella kompetens
- översiktligt beskriva specialistsjuksköterskans och barnmorskans arbets- och ansvarsområden
Innehåll
Nedanstående inkluderar både vård av barn och vuxna, om inget annat anges.
Hälsa och ohälsa 4
- akut och postoperativ smärta
- av relevans för kursens ohälso- och sjukdomstillstånd, inklusive hälsofrämjande åtgärder utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- etiska, kulturella, genus- och jämlikhetsaspekter i omvårdnadsarbetet
- evidensbaserad vård, inklusive kvalitets- och säkerhetsaspekter i vården
- farmakologi relaterat till kursens ohälso- och sjukdomstillstånd/sjukdomstillstånd
- hälso- och sjukvårdens ansvar vid våld i nära relation, med fokus på personer med psykisk ohälsa
- hälso- och sjukvårdens organisation samt lagar, författningar och andra styrdokument
- informations- och kommunikationsteknik, inklusive e-hälsa
- klinisk kemi/fysiologi, inklusive bilddiagnostiska undersökningar
- ledarskap inom arbetslaget, följarskap och samverkan med olika yrkesgrupper
- läkemedelshantering ur ett säkerhets- och hållbarhetsperspektiv
- nutrition 4, inklusive nutrition vid psykisk ohälsa
- omvårdnadsprocessen, dokumentations- och vårdplaneringsmodeller
- patofysiologi, diagnostik och behandling vid ohälso- och sjukdomstillstånd inom somatisk vård hos barn: allvarlig/långvarig ohälsa; vuxna: affektiv sjukdom och psykossjukdom, ortopediska- och neurokirurgiska sjukdomstillstånd samt traumatologi
- psykologiska reaktioner vid svåra livssituationer
- sår och sårbehandling 4
- vårdrelaterade infektioner
Läkemedelsräkning 4
- läkemedelsräkning
Medicinsk teknik och färdighetsträning 4
- S-HLR barn
- bedömning av vakenhetsgrad
- interprofessionell simuleringsträning (IPS)
Professionsutveckling 4
- etik och medicinsk rätt 4
etik: etiska dilemman i livets början
medicinsk rätt: medicinsk- och arbetsmiljörätt
- förbättringskunskap för säker vård
Vetenskaplig metod 4
- kvalitativ innehållsanalys
- litteraturstudie som metod
- projektplanering för examensarbete
Verksamhetsförlagd utbildning 4
- VFU inom somatisk vård - praktisk tillämpning och reflektion av evidensbaserad omvårdnad
- reflektionsseminarium med inriktning mot yrkesmässig handledning
Undervisning
ARBETSFORMER
Arbete i grupp, föreläsningar, litteraturstudier, individuellt arbete, klinisk färdighetsträning, rollspel, seminarier och webbaserad undervisning samt verksamhetsförlagd utbildning.
Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera och internetuppkoppling med god prestanda.
OBLIGATORISKA MOMENT
Basgruppsträffar, examination, klinisk färdighetsträning, obligatoriska föreläsningar, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning och webbtest.
Examination
Uppgifterna examineras under innevarande kurs utifrån de riktlinjer (datum och tidpunkt), som anges av kursledare/examinator. Examinerande moment har utöver det ordinarie tillfället ett omprovstillfälle per termin, om inte fler möjligheter anges. För examinationer i slutet av terminen sker omprovstillfälle efterföljande termin. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Examinationsformer
Hälsa och ohälsa 4 (3 hp), mål 2-7, 9-11: skriftlig inlämningsuppgift i grupp
Skriftlig hemtentamen reproduktiv hälsa och ohälsa (1hp), mål 3-5, 7, 9-11: webbaserad individuell hemtentamen
Skriftlig hemtentamen barns ohälsa (1,5 hp), mål 3-5, 7, 9-11: webbaserad individuell hemtentamen
Skriftlig hemtentamen medicinsk psykiatri (1,5 hp), mål 3-5, 7, 9-11: webbaserad individuell hemtentamen
Läkemedelsräkning 4 (0,5 hp), mål 3: webbtest
Medicinsk teknik och färdighetsträning 4 (1 hp), mål 1, 3, 5, 6, 12, 13: praktiskt prov x 2
Professionsutveckling 4 (1,5 hp), mål 1, 2, 9, 12, 13: portfolio, webbtest
Skriftlig individuell sluttentamen (2 hp), mål 3-6, 9-11: salstentamen
Verksamhetsförlagd utbildning 4 praktik (6 hp), mål 1, 3-7, 9-13: individuell examination med stöd av AssCE
Verksamhetsförlagd utbildning 4 specialområden praktik (7,5 hp), mål 11, 13, 14: loggbok
Verksamhetsförlagd utbildning 4 teori (1,5 hp), mål 3-5, 10, 11-13: examinerande seminarium, skriftligt individuell inlämningsuppgift
Vetenskaplig metod 4 (3 hp), mål 8: skriftlig inlämningsuppgift i grupp
Övriga föreskrifter
Student som ej blivit godkänd under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har rätt att genomgå förnyad VFU en gång (Dnr 3579/98, 3651/98I). Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. En student kan underkännas och få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i förtid om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet kan komma att skada en annan person eller värdefull egendom om hen fortsatt deltar i den verksamhetsförlagda utbildningen.
Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.Tidpunkten för förnyad VFU bestäms i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid. VFU ges i samverkan med klinisk verksamhet, ledighet kan inte beviljas under denna period. VFU kan vara förlagd även på kvällar/helger och pendling förekommer.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2021)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2017, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2017, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Gäller från: VT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Nytillkommen obligatorisk litteratur
-
Allgulander, Christer
Klinisk psykiatri
Fjärde upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Skärsäter, Ingela;
Wiklund Gustin, Lena
Omvårdnad vid psykisk ohälsa : på grundnivå
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Wihlke, Gunilla;
Schmidt, Rebecka
Traumaomvårdnad : vård av svårt skadade patienter
Första upplagan: Stockholm: Liber, [2021]
Obligatorisk
Tidigare obligatorisk kurslitteratur
-
Björk, Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa
Första upplagan: Stockholm: Liber, [2020]
Obligatorisk
-
Boman, Lennart;
Wikström, Claes
Medicinsk teknik : teori, planering och genomförande
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Ejlertsson, Göran
Statistik för hälsovetenskaperna
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Hagren, Birger
Läkemedelsräkning : med interaktiva övningsuppgifter
3., rev. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016
Obligatorisk
-
Hedin, Göran
Vårdhygien : vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens
Första upplagan: Stockholm: Liber, [2020]
Obligatorisk
-
HLR för sjukvårdspersonal : kursbok med webbutbildning
[Rev. uppl.]: Stockholm: Svenska rådet för hjärt-lungräddning, 2011
Obligatorisk
-
Johnsson, Lars-Åke
Juridik för sjuksköterskor : en handbok
Stockholm: Karnov Group, 2015
Obligatorisk
-
Järhult, Johannes;
Offenbartl, Karsten;
Andersson, Manne
Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar
Sjätte upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
Obligatorisk
-
Klinisk kemi och klinisk fysiologi : analyser och undersökningar
Bjuväng, Agneta;
Kjellberg, Margareta;
Rehle, Harriett;
Åkesson, Ulla
4. [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Obligatorisk
-
Fossum, Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Lindholm, Christina
Sår
4 uppl.: Lund: Studentlitteratur AB, 2018
Obligatorisk
-
Grefberg, Nils
Medicinboken : orsak, symtom, diagnostik, behandling
5., [rev.] uppl.: Stockholm: Liber, 2013
Obligatorisk
-
Melhus, Åsa
Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor
3 uppl.: Studentlitteratur AB, 2019
Obligatorisk
-
Sand, Olav;
Toverud, Kari C.
Människokroppen : fysiologi och anatomi
2. uppl.: Stockholm: Liber, 2007
Obligatorisk
-
Norlén, Per;
Lindström, Erik
Farmakologi
3. uppl.: Liber, 2014
Obligatorisk
-
Obstetrik och gynekologi : för sjuksköterskor
Borgfeldt, Christer;
Sjöblom, Ingela;
Strevens, Helena;
Wangel, Anne-Marie
Femte upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Ehrenberg, Anna;
Wallin, Lars;
Edberg, Anna-Karin
Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Edberg, Anna-Karin;
Wijk, Helle
Omvårdnadens grunder : Hälsa och ohälsa
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Friberg, Febe;
Öhlén, Joakim
Omvårdnadens grunder : Perspektiv och förhållningssätt
tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
-
Moëll, Christian;
Gustafsson, Jan
Pediatrik
2:a upplagan: Stockholm: Liber, 2017
Obligatorisk
-
Hallström, Inger;
Lindberg, Tor
Pediatrisk omvårdnad
2. [utök. och uppdaterade] uppl.: Stockholm: Liber, 2015
Obligatorisk
-
Polit, Denise F.;
Beck, Cheryl Tatano
Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
Eleventh edition. International edition: Philadelphia: Wolters Kluwer, [2021]
https://s1.adlibris.com/images/55557964/nursing-research.jpg
Obligatorisk
-
Sandman, Lars;
Kjellström, Sofia
Etikboken : etik för vårdande yrken
Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk
-
Sharp, Lena
Effektiv kommunikation för säkrare vård
Lund: Studentlitteratur, 2012
Obligatorisk
-
Leksell, Janeth;
Lepp, Margret
Sjuksköterskans kärnkompetenser
Andra upplagan: Stockholm: Liber, [2019]
Obligatorisk
-
Steenfeldt, Vibeke Östergaard
Bidstrup Jörgensen, Birgit
Omvårdnadsteori som referensram : i forskning och utveckling
1. uppl.: Stockholm: Liber, 2012
Obligatorisk
-
Thurén, Torsten
Vetenskapsteori för nybörjare
Upplaga 3: Stockholm: Liber, [2019]
Obligatorisk
-
Klinisk omvårdnad : 1
Toverud, Kari C.
Bolinder-Palmér, Inger;
Olsson, Kristina
Stubberud, Dag-Gunnar;
Grønseth, Randi;
Almås, Hallbjørg
Upplaga 3: Stockholm: Liber, 2020
Obligatorisk
-
Klinisk omvårdnad : 2
Toverud, Kari C
Bolinder-Palmér, Inger;
Olsson, Kristina
Grønseth, Randi;
Almås, Hallbjørg;
Stubberud, Dag-Gunnar
Upplaga 3: Stockholm: Liber, [2021]
Obligatorisk
-
Willman, Ania
Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
4., [rev.] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016
Obligatorisk
-
Zetterström, Henrik;
Hahn, Robert
Blodersättning och vätsketerapi : inom akutvård, anestesi, kirurgi och intensivvård
Första upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2021]
Obligatorisk
-
Ellegård, Lars
Klinisk nutrition
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
Obligatorisk
-
Skolin, Inger
Näringslära för sjuksköterskor : teori och praktik
Tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]
Obligatorisk
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2022)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2022)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2021, version 2)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2021, version 1)