Kursplan för Prov och bedömning i svenska och svenska som andraspråk
Tests and Assessment in Swedish and Swedish as a Second Language
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV213
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska G2F,
Svenska som andraspråk G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2020-10-19
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2021-06-15
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2021
-
Behörighet:
Svenska 60 hp eller svenska som andraspråk 60 hp eller motsvarande.
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen kan fungera som fortbildningskurs för verksamma lärare i svenska eller svenska som andraspråk på högstadiet eller i gymnasiet, men också som frivilligt tillval för studenter på ämneslärarprogrammet.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera nationella prov och andra kunskapsmätningar utifrån en samhällskontext
- redogöra för betydelsen av centrala begrepp inom prov- och bedömningsforskning
- diskutera innehåll och utformning i de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk med utgångspunkt i olika metoder för provkonstruktion och uppföljning av proven
- utifrån vetenskapliga begrepp diskutera kvalitet i prov och bedömning, avseende centralt utformade prov såväl som prov från klassrumsbedömning.
Innehåll
Kursen är en fördjupningskurs i prov- och bedömningsfrågor relaterade till ämnena svenska och svenska som andraspråk på högstadiet och gymnasiet. Kursen är utformad med särskilt fokus på provkonstruktion och bedömning utifrån nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, men även så kallad klassrumsbedömning i undervisningen utanför provsystemet behandlas. Bedömning av muntlig förmåga, läsförmåga och skrivförmåga blir viktiga områden i kursen, liksom bedömningsteori om validitet och reliabilitet, rättvisa och hållbarhet. Teori kopplas till praktik genom analyser av autentiska prov från något av svenskämnena. Medarbetare i den grupp som tar fram nationella prov i svenska och svenska som andraspråk undervisar i kursen, och kursdeltagarna får praktiskt pröva på bedömningsmetoder som används vid utvecklingen av nationella prov.
Undervisning
Undervisningen innehåller föreläsningar, grupparbeten och individuella fördjupningsuppgifter.
Examination
Examinationen är löpande och sker muntligt och skriftligt, genom aktivt deltagande i grupparbeten och fullgjorda individuella fördjupningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2021, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2021, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
Flera av följande titlar kommer att läsas i urval. Ett antal titlar kommer dessutom att läsas av en del av studenterna, medan övriga läser andra titlar.
-
Bendegard, Saga;
Hallesson, Yvonne
Critical literacy i ämnet svenska [Elektronisk resurs] : vad säger de nationella läsproven?
Universitetet i Oslo, 2022
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-484195
16:2, 1-22
Obligatorisk
-
Black, Paul.;
Wiliam, Dylan.
Inside the black box : raising standards through classroom assessment
London: GL Assessment, 1998
Obligatorisk
-
Blomqvist, P.
Är vi överens om det? : Samspel och samstämmighet i svensklärares bedömningssamtal om gymnasieelevers skrivande
Ingår i:
Nordic Journal of Literacy Research [Elektronisk resurs]2015-
vol. 4 (2018) nr. 1Obligatorisk
-
Borgström, E.
Tro och tvivel : nationella prov ur ett elevperspektiv
Ingår i:
Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbeteNatur & Kultur Digital, 2021
(2021) s. 136-186Obligatorisk
-
Edander, L.;
Palmér, A.
Slimmade skrivinstruktioner i gymnasieskolans nationella prov
Ingår i:
Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018Linköping: SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]
Obligatorisk
-
Ericson, G.;
Palmér, A.;
Pettersson, A.
Hållbar utformning och användning av nationella prov
Ingår i:
Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbeteNatur & Kultur Digital, 2021
(2021) s. 201-226Obligatorisk
-
Gustafsson, J-E.;
Erickson, G.
Nationella prov i Sverige : tradition, utmaning, förändring
Ingår i:
Acta Didactica NorgeObligatorisk
-
Hirsch, Å;
Lundahl, C.
Prolog
Ingår i:
Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbeteNatur & Kultur Digital, 2021
(2021) s. 12-24Obligatorisk
-
Jönsson, A.
Analytisk och holistisk bedömning
Ingår i:
Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbeteNatur & Kultur Digital, 2021
(2021) s. 188-200Obligatorisk
-
Kane, M.;
Crooks, T.;
Cohen, A.
Validating Measures of Performance
Ingår i:
Educational measurement : issues and practiceWashington, D.C.: National Council on Measurement in Education, 1982-
vol. 18 (1999) nr. 2 s. 5-17Obligatorisk
-
Larsson, Maria
Resultatet av ett prov : svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet
Karlstad: Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]
Obligatorisk
-
Mark, Malin;
Palmér, Anne
En utvecklande tolkningsgemenskap? : matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning
Uppsala: Uppsala universitet, 2017
Obligatorisk
-
Palmér, A.
Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter : framtida verktyg för rättvis bedömning?
Ingår i:
Acta Didactica NorgeObligatorisk
-
Provpoängens tillförlitlighet [Elektronisk resurs] : om nationella prov
2015-07-06T15:23:56+02:00
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
s.6-20
Obligatorisk
-
Roe, Astrid
Önnerfält, Birgitta
Läsdidaktik : efter den första läsinlärningen
1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2014
Läses enligt anvisningar.
Obligatorisk
-
Roe, Astrid;
Ryen, Jostein Andresen;
Weyergang, Cecilie
God leseopplæring med nasjonale prøver : om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster
Oslo: Universitetsforlaget, 2018
Obligatorisk
-
Rydell, Maria
Construction of language competence : sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education
Stockholm: Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]
Obligatorisk
-
Sahlée, A.
Hur löser de uppgiften? : En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk
Ingår i:
Språk & stil [Elektronisk resurs] : Tidskrift för svensk språkforskningUppsala: Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2016
vol. 26 (2016) s. 195-230Obligatorisk
-
Senter, Karin
Att göra förort : Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund
Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2022
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-475010
Kapitel 4 läses
Obligatorisk
-
Shohamy, E.
Assessing Multilingual Competencies : Adopting Construct Valid Assessment Policies
Ingår i:
The modern language journalObligatorisk
-
Skar, G. B. U.;
Aasen, A. J.
Å måle skrivning som grundleggende ferdighet
Ingår i:
Acta Didactica NorgeObligatorisk
-
Skolverkets systemramverk för nationella prov [Elektronisk resurs]
Skolverket, 2018-01-17T10:44:48+01:00
http://www.skolverket.se/publikationer?id=3890
Läses enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Solheim, O.;
Skaftun, A.
The problem of semantic openness and constructed response
Ingår i:
Assessment in education : principles, policy & practiceObligatorisk
-
Stemler, S.
A Comparison of Consensus, Consistency, and Measurement Approaches to Estimating Interrater Reliability
Ingår i:
Practical assessment, research & evaluation [Elektronisk resurs] : PARE.College Park, Md.: ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation and the Department of Measurement, Statistics, and Evaluation at the University of Maryland, 1989-
vol. 9 (2004) nr. 4Obligatorisk
-
Tengberg, M.
National reading tests in Denmark, Norway, and Sweden : A comparison of construct definitions, cognitive targets, and response formats
Ingår i:
Language testingOxford: Oxford University Press, 2015
vol. 34 (2017) nr. 1 s. 83-100Obligatorisk
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2023)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2022)