Kursplan för Prov och bedömning i svenska och svenska som andraspråk

Tests and Assessment in Swedish and Swedish as a Second Language

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5SV213
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska G2F, Svenska som andraspråk G2F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2020-10-19
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Reviderad: 2021-06-15
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2021
  • Behörighet:

    Svenska 60 hp eller svenska som andraspråk 60 hp eller motsvarande.

  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen kan fungera som fortbildningskurs för verksamma lärare i svenska eller svenska som andraspråk på högstadiet eller i gymnasiet, men också som frivilligt tillval för studenter på ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • diskutera nationella prov och andra kunskapsmätningar utifrån en samhällskontext
  •   redogöra för betydelsen av centrala begrepp inom prov- och bedömningsforskning
  • diskutera innehåll och utformning i de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk med utgångspunkt i olika metoder för provkonstruktion och uppföljning av proven
  • utifrån vetenskapliga begrepp diskutera kvalitet i prov och bedömning, avseende centralt utformade prov såväl som prov från klassrumsbedömning.

Innehåll

Kursen är en fördjupningskurs i prov- och bedömningsfrågor relaterade till ämnena svenska och svenska som andraspråk på högstadiet och gymnasiet. Kursen är utformad med särskilt fokus på provkonstruktion och bedömning utifrån nationella prov i svenska och svenska som andraspråk, men även så kallad klassrumsbedömning i undervisningen utanför provsystemet behandlas. Bedömning av muntlig förmåga, läsförmåga och skrivförmåga blir viktiga områden i kursen, liksom bedömningsteori om validitet och reliabilitet, rättvisa och hållbarhet. Teori kopplas till praktik genom analyser av autentiska prov från något av svenskämnena. Medarbetare i den grupp som tar fram nationella prov i svenska och svenska som andraspråk undervisar i kursen, och kursdeltagarna får  praktiskt pröva på bedömningsmetoder som används vid utvecklingen av nationella prov.

Undervisning

Undervisningen innehåller föreläsningar, grupparbeten och individuella fördjupningsuppgifter.

Examination

Examinationen är löpande och sker muntligt och skriftligt, genom aktivt deltagande i grupparbeten och fullgjorda individuella fördjupningsuppgifter.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2023

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Litteratur

Flera av följande titlar kommer att läsas i urval. Ett antal titlar kommer dessutom att läsas av en del av studenterna, medan övriga läser andra titlar.

  • Bendegard, Saga; Hallesson, Yvonne Critical literacy i ämnet svenska [Elektronisk resurs] : vad säger de nationella läsproven?

    Universitetet i Oslo, 2022

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-484195

    16:2, 1-22

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Black, Paul.; Wiliam, Dylan. Inside the black box : raising standards through classroom assessment

    London: GL Assessment, 1998

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Blomqvist, P. Är vi överens om det? : Samspel och samstämmighet i svensklärares bedömningssamtal om gymnasieelevers skrivande

    Ingår i:

    Nordic Journal of Literacy Research [Elektronisk resurs]

    2015-

    vol. 4 (2018) nr. 1

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Borgström, E. Tro och tvivel : nationella prov ur ett elevperspektiv

    Ingår i:

    Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete

    Natur & Kultur Digital, 2021

    (2021) s. 136-186

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Edander, L.; Palmér, A. Slimmade skrivinstruktioner i gymnasieskolans nationella prov

    Ingår i:

    Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : bildning, utbildning, fortbildning ; Linköping 22-23 november 2018

    Linköping: SMDI - Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning, [2020]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ericson, G.; Palmér, A.; Pettersson, A. Hållbar utformning och användning av nationella prov

    Ingår i:

    Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete

    Natur & Kultur Digital, 2021

    (2021) s. 201-226

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gustafsson, J-E.; Erickson, G. Nationella prov i Sverige : tradition, utmaning, förändring

    Ingår i:

    Acta Didactica Norge

    vol. 12 (2018) nr. 4

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hirsch, Å; Lundahl, C. Prolog

    Ingår i:

    Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete

    Natur & Kultur Digital, 2021

    (2021) s. 12-24

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jönsson, A. Analytisk och holistisk bedömning

    Ingår i:

    Hållbar bedömning : bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete

    Natur & Kultur Digital, 2021

    (2021) s. 188-200

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kane, M.; Crooks, T.; Cohen, A. Validating Measures of Performance

    Ingår i:

    Educational measurement : issues and practice

    Washington, D.C.: National Council on Measurement in Education, 1982-

    vol. 18 (1999) nr. 2 s. 5-17

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Larsson, Maria Resultatet av ett prov : svensklärare om washbackeffekter av nationellt läsförståelseprov på gymnasiet

    Karlstad: Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Mark, Malin; Palmér, Anne En utvecklande tolkningsgemenskap? : matrisanvändning, interaktion och kontext i bedömningssamtal om ett nationellt prov i muntlig framställning

    Uppsala: Uppsala universitet, 2017

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Palmér, A. Kvantiteter i kvalitativt bedömda elevtexter : framtida verktyg för rättvis bedömning?

    Ingår i:

    Acta Didactica Norge

    vol. 12 (2018) nr. 4

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Provpoängens tillförlitlighet [Elektronisk resurs] : om nationella prov

    2015-07-06T15:23:56+02:00

    Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats

    s.6-20

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Roe, Astrid Önnerfält, Birgitta Läsdidaktik : efter den första läsinlärningen

    1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2014

    Läses enligt anvisningar.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Roe, Astrid; Ryen, Jostein Andresen; Weyergang, Cecilie God leseopplæring med nasjonale prøver : om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster

    Oslo: Universitetsforlaget, 2018

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Rydell, Maria Construction of language competence : sociolinguistic perspectives on assessing second language interactions in basic adult education

    Stockholm: Department of Swedish Language and Multilingualism, Stockholm University, [2018]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sahlée, A. Hur löser de uppgiften? : En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Språk & stil [Elektronisk resurs] : Tidskrift för svensk språkforskning

    Uppsala: Adolf Noreen-sällskapet för svensk språk- och stilforskning, 2016

    vol. 26 (2016) s. 195-230

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Senter, Karin Att göra förort : Om språkliga resurser hos gymnasieungdomar med mångspråkig förortsbakgrund

    Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2022

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-475010

    Kapitel 4 läses

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Shohamy, E. Assessing Multilingual Competencies : Adopting Construct Valid Assessment Policies

    Ingår i:

    The modern language journal

    vol. 95 (2011)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Skar, G. B. U.; Aasen, A. J. Å måle skrivning som grundleggende ferdighet

    Ingår i:

    Acta Didactica Norge

    vol. 12 (2018) nr. 4

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Skolverkets systemramverk för nationella prov [Elektronisk resurs]

    Skolverket, 2018-01-17T10:44:48+01:00

    http://www.skolverket.se/publikationer?id=3890

    Läses enligt anvisningar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Solheim, O.; Skaftun, A. The problem of semantic openness and constructed response

    Ingår i:

    Assessment in education : principles, policy & practice

    vol. 16 (2009) s. 149-164

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Stemler, S. A Comparison of Consensus, Consistency, and Measurement Approaches to Estimating Interrater Reliability

    Ingår i:

    Practical assessment, research & evaluation [Elektronisk resurs] : PARE.

    College Park, Md.: ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation and the Department of Measurement, Statistics, and Evaluation at the University of Maryland, 1989-

    vol. 9 (2004) nr. 4

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Tengberg, M. National reading tests in Denmark, Norway, and Sweden : A comparison of construct definitions, cognitive targets, and response formats

    Ingår i:

    Language testing

    Oxford: Oxford University Press, 2015

    vol. 34 (2017) nr. 1 s. 83-100

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Versioner av litteraturlistan