Tur-egalitarianism
Kursplan, Grundnivå, 5FP102
- Kod
- 5FP102
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Praktisk filosofi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 augusti 2021
- Ansvarig institution
- Filosofiska institutionen
Behörighetskrav
30 hp i praktisk filosofi
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenterna:
- ha en översikt av den samtida debatten om tur-egalitarianism
- ha fått en fördjupad förståelse av tur-egalitarianism och dess implikationer inom etik
- kunna beskriva skillnaderna mellan tur-egalitarianism och andra egalitaristiska teorier
- kunna beskriva de viktigaste argumenten för och emot tur-egalitarianism
- kunna analysera styrkorna och svagheterna hos dessa argument.
Innehåll
Enligt tur-egalitarianism är det orättvist att vissa personer har det sämre än andra om detta är ett resultat av ren otur. Kursen tar upp hur denna teori skiljer sig från andra egalitaristiska teorier om distributiv rättvisa. Frågor som tas upp inkluderar: Är distributiv jämlikhet som kompenserar för otur bra i sig och i så fall varför? Hur ska "tur" förstås i sammanhanget? Om distributiv jämlikhet som kompenserar för otur är bra i sig, vad är det då som bör fördelas jämlikt? Vilka andra värden kan komma i konflikt med distributiv jämlikhet, och hur bör dessa viktas mot varandra?
Undervisning
Föreläsningar.
Examination
Kursen examineras genom kortare skriftliga uppgifter och en kursuppsats.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.