Kursplan för Spel som ett verktyg i språkundervisningen
Games as a Tool in Language Teaching
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 9LF060
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2019-10-28
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2021-05-18
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2021
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som fristående kurs.
Mål
Kursen vänder sig främst till verksamma språklärare. Syftet är att studenten utvecklar kunskaper om hur spel av olika typer kan användas i språkundervisningen för att främja elevernas lärande. Studenten ska vidare utveckla sin egen förmåga att planera, utvärdera och genomföra undervisning i språk där spel ingår.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur olika typer av spel kan utveckla elevers lärande i allmänhet och språkinlärning i synnerhet,
- relatera användandet av spel i undervisningen till språkdidaktisk forskning och teori,
- beskriva hur olika typer av spel relaterar till skolans styrdokument och elevers förutsättningar för språkinlärning,
- analysera och diskutera hur spel och spelelement kan öka elevernas motivation att lära sig språk både i och utanför klassrummet,
- planera och genomföra språkundervisning där spel ingår.
Innehåll
- Forskning om språkinlärning och språkdidaktik
- Forskning om spel och deras roll för lärande
- Orientering i olika typer av spel med potential att stärka språkinlärning
- Forskningsgrundade metoder för att skapa eller anpassa spel till undervisning i språk
- Användande av spel som en del av en kommunikativ språkundervisning
- Användande av spelelement i undervisningssammanhang
- Planering, genomförande och utvärdering av undervisning där spel ingår som ett centralt moment
Undervisning
Kursen är nätbaserad och består av föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga examinationsuppgifter. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2021)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Obligatorisk litteratur
-
Wright, Andrew;
Betteridge, David.;
Buckby, Michael.
Games for language learning [Elektronisk resurs]
Cambridge: Cambridge University Press, 2006
Obligatorisk
-
Tornberg, Ulrika
Språkdidaktik
6 uppl.: Gleerups Utbildning AB, 2020
Obligatorisk
Tillkommer kompendium med digitalt material och artiklar. Tillgängliggörs under kursens gång.
Referenslitteratur
-
Suits, Bernard;
Hurka, Thomas;
Newfeld, Frank
The grasshopper : games, life, and utopia
Third edition.: Peterborough, Ontario: Broadview Press, [2014]
-
Smith, Steve;
Conti, Gianfranco
Jones, Elspeth
The language teacher toolkit
2016