Kursplan för Gestaltning med 3D-karaktärer och animation för spel 2
Expression with 3D Characters and Animations for Games 2
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SD518
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2018-01-24
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2021-10-06
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
Gestaltning med 3D-karaktärer och animation för spel 1
- Ansvarig institution: Institutionen för speldesign
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i biområdet Gestaltning i konvergerade medier.
Kursen är en valbar kurs inom Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp.
Mål
Kursen är fokuserad på avancerade 3D-grafiska karaktärsanimationer för spel. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva tekniska och grafiska begränsningar inom animationer för realtidsrendering i spelmotorer med hänsyn till passande reaktion, antecipering och fullföljande som är förenlig med karaktärens funktion och roll i spelet.
- Demonstrera grundläggande kunskaper om filmkonst som involverar 3D-grafiska karaktärer i cinematics och trailers för spel.
- Demonstrera basala kunskaper och färdigheter i ansiktsanimation med användning av facial targets (baserat på FACS) samt användning av motion capture för att skapa ansiktsanimationer.
- Uppvisa kunskaper och färdigheter i animation såväl som en praktisk förståelse av principles of animation genom att implementera dessa vid animering av 3D-grafiska karaktärer.
- Demonstrera en djupare förståelse av en eller flera områden inom karaktärsutveckling för spel genom en fördjupad tillämpning i ett större arbete.
Innehåll
Kursen utgör en fördjupning och fokuserar på karaktärsanimationer för 3D-spel, både för realtids-animationer och cinematics. Kursen innehåller ett centralt projekt som kan utföras på egen hand eller i en mindre grupp. Projektet låter studenten fördjupa sig i ett eller flera områden efter sitt eget intresse. Arbetet med projektet sker under hela kursens gång med utvecklande återkoppling som fokuserar på teoretiskt, tekniskt och konstnärligt innehåll samt på tillämpningen av både praktiska och teoretiska kunskaper och färdigheter.
Kursen innehåller:
- Mer avancerade ingame-animationer.
- Utveckling av ingame-animationer som tar hänsyn till både gameplay och karaktärens roll samt karaktärsbakgrund och personlighet.
- Mer avancerad tillämpning av principles of animation.
- Grundläggande filmkonstnärliga principer och hur dessa tillämpas på cinematics och trailers.
- Ansiktsanimation för spel med användning av facial targets.
- Etiska val i relation till representation av andra.
Undervisning
Kursen består av lärarledd undervisning och ett projekt som utvecklas både inom och utanför undervisningen. Undervisningen fokuserar på kursens teoretiska, konstnärliga och tekniska delar under seminarier och workshops. För att erbjuda studenterna en möjlighet att lära sig från varandras upplevelser och projekt reserveras ett antal seminarier för utvecklande återkoppling av projekten under kursens gång.
Examination
Examination sker i form av praktiska uppgifter och en skriftlig komponent samt betygsatta seminarier rörande ett centralt projekt som kan genomföras individuellt eller i grupp. Betygsättningen baseras på hur väl inlämnade uppgifter uppvisar en förståelse och tillämpning av kursens teoretiska, tekniska och konstnärliga innehåll så som det beskrivs i kursens mål samt i kriterierna för varje enskild uppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2018)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Cooper, Jonathan
Game Anim: Video Game Animation Explained [Elektronisk resurs]
CRC Press LLC,