Kursplan för Design och konsthantverk

Design, Decorative and Applied Art

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5KV815
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Konstvetenskap G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2012-11-07
  • Inrättad av: Konstvetenskapliga institutionens styrelse
  • Reviderad: 2021-11-22
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 01, 2023
  • Behörighet: Grundläggande behörighet
  • Ansvarig institution: Konstvetenskapliga institutionen

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs ha grundläggande kunskap om formgivningens historia från industrialismen till våra dagar. Vidare ska studenten ha kunskap och insikt om hur föremål kan förmedla betydelser och föreställningar om genus, klass och status.

Innehåll

Kursen ger en översikt över formgivningens utveckling i västerlandet från industrialismen till idag. Utifrån konkreta exempel ges redskap att tolka och avläsa materiella föremål och insikter i hur dessa kan uttrycka och förmedla betydelser.

Undervisning

Kursen är nätbaserad med nätträffar en gång i veckan. Undervisningen bygger på en problem- och dialogorienterad pedagogik med betoning på den enskilde studentens interaktion med lärare och medstudenter.

Examination

Examination sker i form av skriftlig tentamen. Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.

Litteratur

Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.