Planering, analys och utvärdering av utbildning

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE233

Kod
4PE233
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 2 december 2021
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A, 30 hp.

I kursen behandlas generella pedagogiska perspektiv och processer av betydelse för vuxnas lärande och lärande i arbetslivet. Särskilt fokus på planering, genomförande och utvärdering av kompetensutveckling.

Kursen består av två delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Behovsanalys och utbildningsdesign, 7,5 hp.
  • Utvärdering i teori och praktik, 7,5 hp.

Behovsanalys och utbildningsdesign 7,5 hp

Hur tar man reda på vilka behov av kompetensutveckling som finns i en organisation? Vad behöver man tänka på när man planerar och genomför en presentation? Kursen behandlar konkreta uppgifter inom planering och genomförande av utbildningsinsatser: behovsinventering, konstruktion av utbildningsmål och val av undervisningsmetoder. 

Utvärdering i teori och praktik 7,5 hp

Vad är utvärdering? Vad kan man vinna eller förlora på att utvärdera en verksamhet? Hur gör man en enkät? Kursen behandlar utvärdering av utbildning. Här berörs olika perspektiv på utvärdering, utvärderingars syfte, utvärderarens roll, mm. Inom kursen genomförs konkreta uppgifter som består i att planera, genomföra och redovisa en utvärdering. Då enkät är en vanligt förekommande datainsamlingsmetod behandlas specifikt enkäter och deskriptiv statistik.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Behovsanalys och utbildningsdesign 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • i tillämpningsuppgifter visa hur kunskap om vuxnas lärande påverkar planering och genomförande av kompetensutvecklingsprojekt
  • identifiera faktorer inom och utom organisationen som kan påverka planering och genomförande av kompetensutveckling
  • föreslå strategier för behovsinventering
  • formulera mål för undervisning
  • planera och genomföra egna presentationer

Utvärdering i teori och praktik 7,5 hp

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva olika utvärderingsteoretiska ansatser
  • redogöra för definitioner av centrala begrepp
  • utifrån ett givet fall föreslå och motivera ett lämpligt upplägg av en utvärdering
  • konstruera en enkät för utvärderingsändamål
  • med datorstöd sammanställa och redovisa resultat av en enkätundersökning.
  • beskriva och analysera data med deskriptiv statistik

Innehåll

Behovsanalys och utbildningsdesign 7,5 hp

  • Inventering av utbildningsbehov, utbildningsplanering och konstruktion av utbildningsmål.
  • Planering och genomförande av praktiska presentationsövningar.

Utvärdering i teori och praktik 7,5 hp

  • Olika perspektiv och ansatser inom området utvärdering.
  • Planering och genomförande av enkätundersökning.
  • Grundläggande deskriptiv statistik.

Undervisning

Behovsanalys och utbildningsdesign 7,5 hp

Undervisningen består av föreläsningar, Case och praktiska övningar.

Utvärdering i teori och praktik 7,5 hp

Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och praktiska övningar.

Examination

Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter den tidigare kursen Planering och utvärdering av kompetensutveckling, 15 hp (2PE384) och överlappar delkurs 3 och 4 på Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A, 30 hp (4PE176 samt 2PE380) och kan inte tas med i examen tillsammans med någon av dessa kurser.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin